Gå til innhold

Hvor mange grøtmåltider kan man gi i løpet av en dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 8,5mnd får grøt morgen og kveld. Kan vi legge inn et grøtmåltid til lunsj også?

Dagen ser slik ut:(kl er relativt konstante bortsett fra i det siste)

0700 Grøt+vann

1100 Frukt+mme

1500 Middagsglass + vann

1900 Grøt+mme

Tenkte å kanskje forandre dagen til:

0700 Grøt+mme

1000 Brødskive/frukt+vann

1300 Grøt+vann

1600 Middagsglass+vann

1900 Grøt+mme

Ser det ok ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg ville prøvd noe annet enn et grøtmåltid jeg da for å gi litt mer variasjon..Ville kanskje heller gitt en stor flaske mme først på dagen for så å skyve grøtmåltidet til litt ut på formiddagen. Feks. prøve med en flaske mme kl 7 og grøt kl 9, så resten av det du gjør i dag (men korter ned litt tid mellom måltider og skyver litt på tiden). Alternativt ville jeg lagt inn et ekstra fruktmos/grønnsakmos/brødmåltid.

Kan det være aktuelt?

Skrevet

han er ikke så veldig glad i mme lenger at det er aktuelt å gi ei hel flaske mme. Det vil han ikke ha. Blir bare sur og grinete om han ikke får noe annet ved siden av mme.

Så tror ikke jeg får til det heller.

Men hvorfor kan jeg ikke gi grøt 3 ganger om dagen? ser flere andre steder gjør det... Bare lurer altså, han er jo veldig glad i grøt:)

Skrevet

Hei :) Hos oss er dagen slik :

0800 - grøt,mme

1100 - mme,fruktmos

1400 - middag,vann

1700 - grøt,mme

og litt mme hvis han vil ha rett før sengetid i 18.30 tiden. Helsesøster anbefalte oss å gi mme til grøt og ikke vann, fordi opptaket av næring er større med den sammensetningen :) Vann gir vi litt av innimellom måltidene, som tørstedrikk. Får også litt frukt i et nett som han kan suge på ca en gang om dagen :)

Skrevet

Anbefales kun to måltider grøt om dagen. Gir du mer så risikerer du en grøtlei baby. Tenk selv å spise det samme 3 ganger pr dag hver eneste dag. Er iværtfall det rådet vi har fått :)

Skrevet

Trenger han 5 stiore måltider om dagen?

Hva med ev å gi et glass yoghurt (lde sim er laget for barn) og ev fruktbiter enten 07.00 eller 13.00?

Skrevet

Får bare fire måltider. Det måltidet med brød og frukt spiser han kun et par bittesmå biter med brød. Når han spiser med må vi justere igjen, men tenkte kanskje å gi grøt 3 ganger om dagen nå før han blir vant til brødskive...

fruktglass blir han sultet igjen av etter et par timer. Fruktbiter vil han ikke ha,bare leker med dem,skjønner ikke helt at han kan spise de.

Han henger litt etter på motorikken pga KISS problemer som ble oppdaget for sent, så han er ikke der andre på 8,5mnd er.

har også tenkt på en slik dag:

0700 frukt+mme

0930 grøt+vann

1230 mellommåltid av noe slag+brødskive

1530 Middagsglass+frukt+vann

1830 Grøt+vann

1900 så mye mme han orker på senga(dette får han nå mest for kosen skyld. drikker aldri mer enn 30ml(mett etter grøten).

Ser dette bedre ut?

Skrevet

Gutten min på 6.5 mnd har plutselig fått veldig økt matbehov de siste dagene. Han får grøt til frokost og kvelds og ellers fruktmos og vi har begynt med middag. Men han liker ikke middag noe særlig ennå og mme er ikke så interessant lengre, så vurderer en periode å gi 3 grøtmåltider siden han er så sulten.. Man skulle tro han spiste middag og mme når han var sulten, men nei.. Han liker best grøt og spiser ikke noe han ikke liker selv om han er sulten..

Skrevet

Det jeg tenker er positivt med å gi noe annet enn grøt er at barnet skal bli vant til forskjellige smaker og konsistenser. Grøten er tilsatt mineraler og vitaminer, så det er ikke noe fare med selve grøten. Etterhvert blir det viktig at barnet spiser annen mat enn grøt for å få den næringen de trenger. De små har et smaksvindu som er "vidåpent" når de er 4-10 mnd. Det er derfor veldig nyttig å gi de ulike smaker og konsistenser iden alderen, for senere er det mye vanskeligere å få dem til å like nye smaker/konsistenser. Barnet skal sikkert i barnehage om ikke så altfor lenge? Da er det viktig at barnet er vant til å spise litt forskjellig mat. Det er kjempebetryggende for mor at barnet spiser det meste og spiser nok selv om mor ikke er der hver dag. Jeg tror at dette blir vanskeligere hvis barnet får nesten all næringen sin gjennom grøt.

Du velger jo likevel å gjøre det du selv mener er best.

En ting som har funket for meg er å servere flaske med melk på morgenen før vi går ut av sengen, i mørket. Da vil han ha melk! Noen ganger har han også sovet videre, så forrige helg var vi ikke oppe før 9.30 :-)

Skrevet

Han spiser jo både middagsglass,fruktmos og alt han blir tilbudt.

Nå har vi funnet en fin rytme tror jeg:

0700 200ml mme

0930 Grøt+vann

1230 Brød/mellommåltid/frukt/mme - litt variasjon fra dag til dag. Prøver

med brød hver dag så han skal bli vant til det men blir bare et par

smuler hver gang.

1530 Middagsglass+frukt+vann

1830 Grøt+vann

Kveldsbad+pysj

Så får han så mye mme han vil ha før sengetid

Natta!

(Vet ikke om det funker enda for han tuller masse om dagen! Men tror det er utviklignssprang og separasjonsangst. Så det går seg nok til)!

TAKK FOR SVAR JENTER! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...