gotchi87 Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Jeg var innlagt på sykehuset fra mandag til igår med riehemmende drypp (48t) pga kynnere/rier som forkortet livmorhalsen. På mandag var målene 47mm og lukket og ikke igår tok de en ny måling. Da var målene 33/34mm, ikke mye forkortet, men samtidig forandring (likevel om jeg lå med drypp). Har fortsatt ganske mange sammentrekninger iløpet av dagen, men nå ikveld har jeg fått så vondt i magen... stikker skikkelig innimellom og det gjør ganske vondt. Så det jeg lurer på er: er fødsel forestående? Kjenner også når jeg går/står at han er på-tur-ut-følelse og føles litt ømt rundt åpningen...
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Har ikke født for tidlig, men har vært redd for premature rier. Mitt råd er svært enkelt: Ring føden og spør om ny kontroll. Mye kan skje på et døgn. Lykke til! Hvor mange uker er du forresten?
2 fra før,nr3 født jan.2011:) Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 En venninne av søsteren min ble plaget med rier og forkortet livmorhals og fikk riehemmende. Hun var i beg på uke 30. På henne hadde det god effekt, og hun gikk faktisk to dager over termin før fødselen startet naturlig;o) Mitt andre svangerskap med andremann gikk vannet mitt uventet i uke 34+3. Jeg ble innlagt på sykehuset (jeg hadde ikke rier og var umoden samme dag som vannet gikk) gutten var stor og fin (2,5 kg) og de ga meg modningsgele etter ett par dager. Gutten kom ut (naturlig normal fødsel) når han var 35 uker, og var frisk og fin. Ingenting som stod på. Tok pupp godt med en gang, og ammingen gikk fint og fikk reise hjem etter tre dager. Nå er jeg 30 uker på vei og har allerede vært på kontroll på sykehuset pga de mistenker noe er på gang. Gutten ligger klar med hodet godt nedi og presser på, mye vondter nedentil så skal til kontroll regelmessig for å sjekke livmorhals etc. (det kjennes ut med meg som om han holder på å komme ut men det er jo fordi han ligger med hodet nedi der å presser. Han har heldigvis ikke tenkt seg ut akkuratt nå) De sier jeg kan regne med denne her også kommer før tiden, men håper han holder seg der lengst mulig. Blir litt stresset siden jeg akkurat er fullgåtte 30 uker, og det er stor forskjell på 30 uker og 35, men tenker jo slik at det er ikke så mye man kan gjøre hvis ungen har bestemt seg og skal ut. De er så flinke og har så gode hjelpemidler idag at jeg vil tro at det blir ingen problem hvis han bestemmer seg for å komme nå. Men tipset som jeg fikk av legen på føden igår; hvis man er bekymret, føler at noe ikke er som det skal være, har vondter her og der og man mistenker noe er på gang, er det bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Det er derfor de er der, for å hjelpe oss. Hvis det ikke er behov for å komme inn til undersøkelse, så har man hvertfall snakket med jordmor/lege etc og kan slappe litt mer av )
Karokas Skrevet 17. desember 2010 #4 Skrevet 17. desember 2010 Hei;) Her kjenner jeg meg igjen;) Jeg er gravcid med mitt 3 barn. Har født i uke 35 og 36 med de to forrige. I dette svangerskapet ble jeg lagt inn på Riksen i uke 27 og fikk Tractocile (riehemmede intravisnøst i 48 t) Ble liggende i 9 dager. Etter dette har jeg vært inn og ut av lokalsykehuset for å stoppe riene. Du sier ikke noe om hvor langt du er, men regner med at du er før uke 34 siden de har prøvd og stoppe det. Jeg er nå i uke 35 i morgen og de kommer ikke til å stoppe fødselen min hvis jeg går i gang igjen nå. Når de først prøvde og stoppe min(uke 27) Var cervix(livmohalsen) 33 mm, på siste måling var den 18mm. Slik har jeg gått i mange uker nå. Jeg har også hatt masse vond i magen, spesielt på en og en side av gangen. Dette er rett og slett legamentene som strekker seg. Ikke noe farlig, men vond..Får det masse når jeg ligger også og gir lite søvn;) Det jeg egentlig mener og si er at det du beskriver ikke trenge å være at fødselen er i gang, men at kroppen forbereder seg;) Jeg har gått sånn lenge, og endelig er jeg kommet så langt at lillemor i magen er utenfor fare;) Jeg har nå sitti i 2 timer med rier/kynner hvert 4 minutt, og er i tvil om jeg selv er i gang, eller om magen bare lurer meg;) Er du i tvil så ring føden og få en innvendig ul for å måle;) Du har sikkert fått celestol(lungemodningssprøyte, så barnet er helt sikkert i trygge hender uansett;) dette ble veldig uoversiktelig, men håper det hjalp litt;) Ønsker deg masse masse lykke til!!!
gotchi87 Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2010 Jeg er 32+3 idag Det var et bra svar, så jeg venter litt å ser det ann Er ikke den som ringer ned føden før det er nødvendig på en måte! Finnes flinke damer med litt erfaring her også Fikk 2 stk lungemodning på sykehuset, så minigull er vel litt bedre rustet enn mange samtidig som han ligger 1-2 uker foran i vekt så det skal gå veldig bra likevel om han bestemmer seg for å komme nå, men vil gjerne tippe over til januar før han kommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå