Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har Avent mikrosterilisator, og elsker den :)

Flaskene er jo sterile i 24 timer så lenge lokket er på. Men hvis jeg steriliserer to flasker, tar av lokket for å bruke den ene. Kan jeg bruke den andre til kvelden for eksempel da?

Mini er 3 mnd, så det er sikkert ikke så nøye lenger, men ho er egentlig ikke flaskebarn så jeg er litt usikker på dette flaskegreiene..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du.. :) Den er jo selvsagt ikke helt steril da, men det er jo ikke såå farlig.

Skrevet

Jeg steriliserer flaskene, tar dem ut og setter dem i kjøkkenskapet. Man steriliserer vel flaskene for å få bort farlige melkebakterier? De kommer ikke plutselig tilbake om man slipper litt luft til? Veldig mange koker jo flaskene i en kjele, vil anta at disse også setter flaskene i et skap eller lignende etterpå? Flaskene skal steriliseres, ikke være sterile.

Skrevet

Ja, det var det jeg trodde også. Tenkte å koke flaskene på formiddagen i begynnelsen, for å være ferdig med det hvis jeg visste jeg skulle bruke dem om kvelden. Men så fikk jeg høre at jeg måtte vente med å koke til rett før jeg skulle bruke dem :/

Syntes det var litt rart, for jeg koker jo ikke smokken hennes hver gang ho spytter den ut liksom.

Skrevet

Enig med deg der. Koking/sterilisering er for å fjerne farlige melkebakterier som kan sitte igjen i flasken. Tror ikke disse hopper tilbake fordi man slipper litt oksygen til.... Har derimot hørt at det er viktig å skylle flaskene innen kort tid etter bruk for å forhindre at melkebakteriene dannes!

Fant dette på flaskeposten sine sider:

Vi koker ikke for å gjøre flaskene sterile, men for å drepe bakteriene som kan danne seg i melk. Det vil si at du godt kan la flaskene stå i en boks på kjøkkenbenken eller i en hylle i skapet mellom hver gang du bruker de, etter at de er kokt/sterilisert. Dersom de står på benken kan det være lurt å dekke de til med et rent håndkle slik at de ikke blir skitne igjen.

På esken og i bruksanvisningen til mikrosterilisatoren vår står det også med store bokstaver at den holder flaskene sterilie i opptil 24 timer. Har bare ikke lest noen steder hvilket behov man skal ha for dette;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...