Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #26 Skrevet 17. desember 2010 skjerp dere alle sammen sier nå bare jeg..
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #27 Skrevet 17. desember 2010 skjerp dere? Skal vi slutte å påpeke det faktum at pinnekjøtt faktisk er ribbekjøtt?
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #28 Skrevet 17. desember 2010 Ordet pinnekjøtt kommer IKKE fra at det kokes på pinner, men det er en utbredt tolkning. Navnet kommer nemlig fra det norrønt språk, nemlig ordet pinje, som betyr ribben. I ettertid har vi begynt å bruke ordet pinne isteden, og mange tror derfor at det er fordi kjøttet er kokt over pinner. Men det er altså feil. Så du ser jo kokken over her tror også det, så det sier litt om hvor utbredt det er:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #29 Skrevet 17. desember 2010 http://nn.wikipedia.org/wiki/Ribbe
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #30 Skrevet 17. desember 2010 Her tar wikipedia nok feil, det er ikke pga kokemåten det kalles pinnekjøtt. Det er fra det norrønne ordet pinje som betyr ribben:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #31 Skrevet 17. desember 2010 Den forklaringen står også på diverse nettsteder. Jeg fester større lit til den enn til den du kommer med. Uansett er det bjørkepinneforklaringen som har vært gjeldende i flere tiår nå, og det er det som er det viktige i denne sammenheng.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #32 Skrevet 17. desember 2010 Ja, det er en utbredt feil:) Ikke ALT på nett er rett:)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #33 Skrevet 17. desember 2010 Jeg er fra Møre& Romsdal, og her bruker vi uttrykket "Ribbe" om pinnekjøtt, og svineribbe om.. ja.. svineribbe Men her er jo også pinnekjøttet den mest vanlige julematen, mens svineribba er en god nr 2, det skiller seg vel litt fra resten av landet
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #34 Skrevet 17. desember 2010 Da synes jeg du skulle gå inn på Wikipedia og rette det opp. Vi er jo avhengige av at noen gjør det for at opplysningene der skal være mest mulig riktige.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #35 Skrevet 17. desember 2010 Hmmmmm jeg kommer fra vestlandet og vi sier absolutt ikke ribbe om pinnekjøttet. ja, jeg er fullt klar over at pinnekjøtt lager av ribbenene fre fåret (atså ribben), men vi bruker uansett ikke ordet ribbe når vi mener pinnekjøtt!! Pinnekjøtt har heller ikke noe med bjørkepinner å gjøre.....
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #36 Skrevet 17. desember 2010 Jeg er også fra Vestlandet, og vi sier vanligvis pinnekjøtt. På den annen side pleier jeg å si til dem som snakker om ribbe som ensbetydende med svineribbe, at pinnekjøtt faktisk også er ribbe. Det er jo vesentlig å vite for å skjønne hva slags kjøttstykker det er snakk om.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #37 Skrevet 17. desember 2010 Her ser du Kokken Sjur på vgtv sier akkurat det samme Han sier det mot slutten. Men må si at det er mange som tror det heter pinnekjøtt pga pinnene. http://www.vgtv.no/?id=6695&category=49 mmmm, kommer skikkelig i julestemning av den videoen:) Men ja, har sett det står på wikipedia, men vet ikke om jeg vil ta meg bryderiet med å rette det. Men feilen er så utbredt at jeg finner ikke noe serlig på nett om saken så da vil de nok ta det som står der nå for sannhet. Må kopiere fra historiebøker (scanne) å sende over til dem og da må det være fra flere kilder enn bare en. Så det er faktisk litt jobb:) Så derfor har jeg ikke gjort det.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #38 Skrevet 17. desember 2010 E nordlending, så snakke ikke for østlandet! :-) Og snakker om produktet, ikke om opphavet, så det e nok du som e litt latterlig her, alle skjønne vel at "pinnkjøttdyret" som du tydeligvis har truffet, ikke eksiterer :-D
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #39 Skrevet 17. desember 2010 Pussig. Jeg har bodd på vestlandet hele mitt liv, og aldri omtalt pinnekjøtt som ribbe eller omvendt. For meg er pinnekjøtt og ribbe to vidt forskjellige ting. Så å si at alle på vestlandet omtaler pinnekjøtt som ribbe, blir feil.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #40 Skrevet 17. desember 2010 Pussig. Jeg har bodd på vestlandet hele mitt liv, og aldri omtalt pinnekjøtt som ribbe eller omvendt. For meg er pinnekjøtt og ribbe to vidt forskjellige ting. Så å si at alle på vestlandet omtaler pinnekjøtt som ribbe, blir feil.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #41 Skrevet 17. desember 2010 Jeg er nordlending, har bodd mange år i trøndelag. Pinnekjøtt er pinnekjøtt og ribbe er ribbe. Vestlandsdiakter er for spesielt interesserte.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 17. desember 2010 #42 Skrevet 17. desember 2010 Det er jo SvineRIBBE og FåreRIBBE... begge er ribbene av hvert sitt dyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå