Celine84 Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 hei alle dere som er der ut, lurte egentlig om hvor lenge skal en på 3 1/2 år sitte på en vippestol. Og til dere som har flaskebarn, når dere blander mme, men barnet vil ikke ha det allikevell, går det ann å legge det i kjøleskape, og varme det igjen når ungen er virkelig sulten, hvis ja, hva er maxen det kan ligge i kjøleskapet?
*LillaMeg* Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Mme skal vel behandles som ferskvare, og ikke varmes opp igjen senere.. Jeg har etterhvert lært meg hvor mye han drikker til hvert måltid, og blander der etter, sånn at det ikke blir såå mye svinn.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Hei =) Skjønte ikke helt vippestol spm ditt, har du en 3,5 åring som sitter i vippestol? Ang mme, den skal lages fersk hver gang og kan ikke varmes opp igjen hvis han ikke spiser opp Dette pga en bakterie som dannes i melken som ikke er bra for ungen å få i seg.
Celine84 Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2010 jeg mente at hvor lenge kan en 3 mnd gammel unge:)hehe
Pinnus Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Angående mme, så har jeg hørt at dem på sykehuset blander mme for et døgn av gangen, men kan ikke gå god for dette. Mattilsynet sier imidlertid; Råd for tilberedning av morsmelkerstatning a. Vask hender med rent vann og såpe, og tørk dem med et rent håndkle. Stedet der morsmelkerstatning blandes ut, skal være rent. b. Kok opp kaldt vann. Flaskevann må også kokes. c. Avkjøl det kokte vannet til 70 °C, og hell det over i en ren flaske/kopp. d. Tilsett morsmelkerstatningspulveret i mengder som beskrevet på pakningen og bland godt. e. Avkjøl raskt videre til brukstemperatur ved å holde flasken under rennende vann, eller plassert i vannbad/isvann. Sørg for at avkjølingsvannet ikke kommer i kontakt med den ferdig oppblandede morsmelkerstatningen. f. Ved bruk av drikkeklar morsmelkerstatning, bør ikke mikrobølgeovn brukes til oppvarming fordi det kan gi varme områder i blandingen. g. Kast all tillaget morsmelkerstatning som ikke har blitt brukt i løpet av to timer. Tilleggsråd ved oppblanding av morsmelkerstatning for flere måltider av gangen Disse rådene forutsetter tilgang på kjøleskap. Tillaging av morsmelkerstatning a. Følge a.- d. ovenfor og avkjøl morsmelkerstatningen raskt. b. Bruk små beholdere til lagring av morsmelkerstatningen (mindre enn 1 liter). Beholderen må være laget for kontakt med næringsmidler og tåle varme. c. Plasser avkjølt morsmelkerstatning i et kjøleskap. d. Forutsatt at morsmelkerstatningen er tilberedt etter de ovenfor nevnte prinsipper kan denne lagres i kjøleskap i inntil 24 timer. Så vidt jeg ser det her kan du sette flasken tilbake i kjøleskapet umiddelbart hvis ikke hun vil ha i det hele tatt. Det gjør i alle fall jeg. Ikke hvis hun har spist mesteparten og melken har vært temperert en stund, men hvis jeg blander og hun rett og slett ikke vil ha i det hele tatt, setter jeg flasken i kjøleskapet.
Celine84 Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2010 Tusen takk for svaret ditt om mme,Linn Bg - sommerjente <3. Har kasta en del mme, var usikker, noe sier ditt, andre sier datt. Da vet jeg det med kjøleskapet:)
weihnachtmarkblomstre Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Ville bare tillegge at man kun kan blande på forhånd dersom man blander pulveret i ved 70 grader! Og da bør man bruke et merke som tåler å blandes ved 70 grader, pr i dag gjelder dette kun Småfolk sin... BabySemp. Alle de andre merkene somskal tillages ved lavere temperaturer bør lages ferske hver gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå