KristineMed2Sønner<3 Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Heisann! Gutten vår blir 4mnd på julaften, å har sovet fra 00:00 på natta til 08:00 om morgenen fra han var ca 2mnd. Nå de 4 siste dagene har han begynt å tulle skikkelig. Han er enten oppe hele natten nå, eller så våkner han hver eneste time. Så sover han nesten ingenting på dagtid heller lenger..Han er kjempe SEIG å få til å sovne om dagen.. Vi må stå i 2 timer å vugge vogna fram og tilbake for at han KANSKJE sovner, hehehe... Både jeg og samboer har blemmer i henda nå for å si det sånn.. Men vel, poenget er at han ikke er utilpass, han bare våkner. Så jeg lurer på om han rett og slett etterspør mere mat? Er det nå det er lurt å begynne med litt grøt til kveldsmat? Helsesøster har rådet oss til å begynne med velling fra han var litt over 2mnd, så vet hun mener jeg skal begynne med grøt, men jeg er så i tvil.. Tenker bare når han plutselig har begynt å tulle slik. Har fullammet frem til nå. Noen som har noen tanker om hva som er lurt å gjøre? Stor juleklem fra
Alltid Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Gi grøt! Begynn gjerne med å gi på formiddagen slik at dere kan ta evt magevondt på dagtid og ikke på nattestid.
Alt-er-mulig Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Hei Det blir litt av en overgang når man har vært så heldig og har barn som sover hele natten:-) Jeg kan trøste deg med at dette er HELT normalt og det er ved 4 mnd barna begynner å våkne mer nettop fordi de trenger mer næring og mat! SÅ, han tuller nok ikke med døgnet, men vil gjerne ha litt påfyll. Da vi var på 3 mnd kontroll sa jordmor, lege og helsesøster alle 3 at han sikkert kom til å våkne mer om natten pga sult når han rundet 4 mnd. Dagen etter han ble 4 mnd begynte det! Jeg holdt faktisk på å bli gal en periode for han gjorde ikke annet enn å spise, men det gikk over etter ca 3-4 uker. Nå er han tilbake til sin herlige gode nattesøvn:-)) Jeg begynte å introdusere litt grøt på dagen,når dette startet. Det var ikke så stas den første uken, men plutselig gikk det ned på høykant.Bruker 4 mnd grøten fra HIPP. "Fullammer" da ved siden av. (Man kaller det jo egentlig ikke fullamming hvis man gir annet ved siden av) Når han ble så god og mett på dagen gikk sakte men sikkert nattespisingen over..Nå er han 6 mnd, får grøt, pupp som før og så har vi begynt med småsmaking av frukt... Etterhvert blir det mer middagsmat.. Lykke til, snart sover han som før igjen:-))
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2010 Tusen takk for svar! Ja det er er utrolig hvor fort man venner seg til mye og lite søvn, hehe. Han sov max 2 timer i døgnet de to første mnd pga kraftig kolikk, å kan ikke skjønne at jeg overlevde da, hehehe. Holder jo på å dette i gulvet av bare de få nettene her;) Virker så absolutt som det er det at han rett og slett bare er mere sulten ja, siden han ikke er utilpass eller noe, han våkner bare, å vil spise. Virket logisk det å begynne med grøt på formiddagen istedenfor på kveldstid ser jeg.. Tenkte ikke på det, hehe. Er vel lurt å begynne med en grøt som man blander med morsmelk? Slik at det er noe kjent blandet i grøten, samtidig som det er noe nytt? for magen tenker jeg på.. Hvor mye morsmelk må det være i grøten? Klarer ikke pumpe ut så mye nemlig.. På dagtid får jeg max ut 50ml på begge brystene til sammen.. Har masse melk altså, men pumpa får ikke ut det jeg har;)
Alt-er-mulig Skrevet 18. desember 2010 #5 Skrevet 18. desember 2010 Hei igjen! De fleste grøter skal bare blandes med vann da det allerede inneholder melk. Det gikk jo ganske tregt i starten med grøten her, men da jeg fikk tips om å ha litt morsmelk sammen med vannet ble det noe helt annet!!! Du behøver ikke så mye oppi. Jeg blandet kanskje 50-50 og trappet veldig fort ned. De siste dagene sprutet jeg bare litt melk på toppen av grøten og dyppet tuppen av skjeen borti. Lettlurt lliten tass, he he. Ca 7-10 dager senere blandet vi bare med vann og han var like happy:-) Hvis du har masse melk men ikke får det ut kunne det kanskje ha vært en idè å prøve en annen pumpe? Alltid greit å ha melk i frysen. Plutselig er det dager der man har lite melk.... Hvis du prøver grøt på dagen finner du jo fort ut om magen tåler det. Det er jo bare snakk om 1-3 skjeer den første tiden. Har babyen din litt ømfintlig mage kan du gi litt pupp, så et par grøtskjeer og pupp igjen. Da fordøyer magen også grøten lettere for det ligger morsmelk foran og etter måltidet som den allerede er vant med i systemet:-) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå