Snart 4 barns mor.... Skrevet 17. desember 2010 #1 Skrevet 17. desember 2010 Jeg bestillte min første legetime for svangerskapskontroll i dag. Sekretæren kunne fortelle at gyn.undersøkelse ikke er vanlig lengere. Har dere hatt den på første legetime??? Eller er det bare mitt legekontor som ikke utfører dette?
Gjest En til 2011 <3 Skrevet 17. desember 2010 #2 Skrevet 17. desember 2010 Jeg hadde det ikke med min første. Skal på ul i neste uke, men det innebærer ikke noen undersøkelse nei.
firebarnsmum Skrevet 17. desember 2010 #3 Skrevet 17. desember 2010 Det er ikke vanlig at de gjør det, nei. Med mindre det er lenge siden du har tatt livmorhalsprøve. Hvis det nærmer seg tre år siden det ble foretatt sist, så gjør de det på første svangerskapskontroll - iallefall så er det sånn min lege har praktisert det.
Snart 4 barns mor.... Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 17. desember 2010 hmmm. Trodde de tok prøver osv jeg men..... kanskje det er slutt på det da. Jeg venter barn nr 4 nå å hadde gyn. undersøkelser på alle de 3 første. Ble litt overasket da hun sa at det ikke var vanlig lengere.
Babyønske �� Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Det er ikke rutine lenger nei. Det finnes vel noen få som tvilholder på gamle rutiner, og gjør det. Men sånn vanligvis gjøres det ikke om det er lenge siden forrige livmorhalsprøve. Jeg gikk gravid første gang i 2008 og andre gang nå, og har ikke hatt underlivsundersøkelse i noen av svangerskapene.
kreps32 Skrevet 17. desember 2010 #6 Skrevet 17. desember 2010 Eg venter mitt 3 barn og har hatt det hver gang. Var på første kontrolltime sist uke, var da i uke 7+3. Har kvinnelig lege i 30 åra. Tok prøver og sjekka at livmora var i forhold til antall uker. Så eg veit ikkje kor vanlig det er lengre. Men min lege gjør det tydeligvis enda;)
2 gutter og 1 jente Skrevet 17. desember 2010 #7 Skrevet 17. desember 2010 Jeg fikk tilbud om det, men takket høffelig nei Tok GU i forrige svangerskap som endte i MA i august, så syntes det var unødvendig med en ny en nå bare 4-5 måneder etter. Det er jo ikke noe jeg annser som hverken hyggelig eller behagelig
Gjest Skrevet 17. desember 2010 #8 Skrevet 17. desember 2010 Jeg ble fortalt det samme, og hadde heller ikke gyn. undersøkelse. (Egentlig glad jeg slapp jeg...) De tok heller ikke graviditetstest, men stolte på Clear Blue testene jeg hadde tatt
Mammamedmot Skrevet 17. desember 2010 #9 Skrevet 17. desember 2010 Legen min sa også at dette ikke gjøres lenger. R i uke 24+ 5 og har til dagsdato ikke tatt noen g.u. Lykke til videre;)
Storebror07=Lillebror-juli11 Skrevet 17. desember 2010 #10 Skrevet 17. desember 2010 Ja dette var jo hyggelig å høre! Ikke serlig begeistret for GU, men det var ikke noe spørsmål da jeg var på første ordinære kontroll: Kom bak her og kle av deg... bla,bla, bla og opp i stolen! IKKE NOK MED DET! Men det var en turnuskandidat som skulle være med på timen!! Så jeg hadde altså TO menn som stirret rett hjem! OG IKKE NOK MED DET! Mens jeg ligger der så spør den forsiktige kandidaten OM HAN FÅR PRØVE!!! Så flau har jeg aldri vært før i hele mitt liv!!! Hadde jeg visst at GU ikke lenger var vanlig hadde jeg nektet det så snart jeg forsto at det skulle være en turnuskandidat med i det hele tatt!! Nå føler jeg meg besudlet altså! Nei får prøve å tenke at man har beriket kunnskapen til den stakkars flaue kandidaten! Jaja, god jul damer!
nr 2 kommer i august Skrevet 18. desember 2010 #11 Skrevet 18. desember 2010 når jeg var på første var jeg bare knapt 4 uker og de tok både graviditetstest og GU, men nå var det lenge siden jeg hadde tatt de vanlige prøvene så kan være derfor. får også noe tettere opfølging pga egen helse selv om 1 svangerskap var helt normalt. ikke no særlig med gu så håper det ikke blir like ofte som i men lillesnuppa. syns det var nesten på hver kontroll da...ble litt mye for meg.
rugesola Skrevet 18. desember 2010 #12 Skrevet 18. desember 2010 Jeg var hos legen på torsdag, er 10+5 i dag. Jeg hadde lest på forhånd at GU ikke alltid ble tatt, men det var nå det første han ville gjøre. Han hadde også med seg en medisinstudent, men det var heldigvis en dame. Først kikket de og sa de kunne se slimproppen som har lagt seg utenfor livmorhalsen. Så kjente de på livmora begge to. Legen min kunne fortelle at livmora hadde riktig størrelse med tanke hvor langt jeg var kommet og medisinstudenten fikk erfare hvordan en 10 uker stor livmor kjennes Det gikk helt greit, og var ikke vondt eller noe! De tok ingen celleprøve, selv om jeg har fått brev om at det var på tide, for det kunne være celleforandringer i underlivet når man er gravid. Min lege er litt oppi åra, så han er vel av den eldre garde, men det må da være greit å kjenne størrelsen på livmora? Jeg syntes i hvertfall det var ålreit å vite siden det er lenge til UL
bulemage Skrevet 20. desember 2010 #13 Skrevet 20. desember 2010 Stor fare for at mange av dere har lest denne historien før, men den er så morsom, og absolutt aktuell for temaet, så jeg legger ut linken allikevel :-) http://www.humor911.no/item/glitter_og_stas_hos_gynekologen~62e19fbc79862071
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå