Gå til innhold

Har glemt meg to ganger.. ang. spekemat

Anbefalte innlegg

Denne listeria-bakterien, hva gjør den, hvis vi får den i oss. Har glemt meg to ganger å spist spekemat/røyket kjøtt, og er litt bekymret.

Det var ikke mye jeg spiste, bare noen pølsebiter.

Og forresten, når vi ikke kan drikke kaffe/te, hva drikker dere som varmt drikke i disse kulde-tider? Blir litt voldsomt med gløgg hver dag..

Fortsetter under...

Hei!

Det går helt sikkert bra :) Du skal være ekstremt uheldig hvis du får i deg noe feil bakterier. Spiste spekemat under min første graviditet for 5 år siden for da var ikke det så farlig.

Tenkte bare å foreslå te fra Helsekosten, der er det et stort utvalg uten koffein:)

skal på julelunch idag på jobben og der vet jeg det er mye spekemat.

tror jeg smaker en liten bit.

jeg drikker te i massevis, for det hjelper på kvalmen.

er ikke såå hysterisk på dette , annet enn alkohol! det er no go!!

Hei:)

Forrige svangerskap spiste jeg salami gjennom hele svangerskapet, tenkte rett og slett ikke over at dette var spekemat! Hehe... Det gikk heldigvis helt fint!:) Tror det skal ganske mye til før du får den bakterien i deg, men de anbefaler oss å holde oss unna spekemat for sikkerhets skyld.

Når det gjelder kaffe/te, har jeg aldri hørt at vi ikke kan drikke dette? Bare at det er noen som holder seg unna det fordi de blir dårlig av det.. Men hva med å drikke "Rett i koppen-kakao" istede? Eller solbær-toddy?

Om du vil ha et litt sunnere alternativ, finnes det en kakao som er anbefalt av Grethe Roede, det er også rett i koppen. Heter "Options" og den er i noen små, lilla bokser i de fleste dagligvarer. Veldig god!;)

Det er virkelig uflaks hvis man får i seg listeria via spekemat, men det forekommer, og problemet er at forekomst av listeria nesten helt sikkert vil føre til abort.

Jo ferskere spekematen er, jo mindre farlig: listeriabakteriene formerer seg veldig fort i kjøleskapet, og dør ikke ved nedfrysing.

Jeg er enig i at det er nesten hysterisk med alle de de matsortene man skal holde seg unna som gravid, men hvis man nå er urolig for å abortere, så er det kanskje like greit å spise noe annet?

der imot er det jo ingen grunn til å gå i panikk fordi man har fått i seg en bit spekeskinke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...