Gå til innhold

hvorfor ikke ta epidural?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Termin idag og begynt å tenke på fødselen. Forrige fødsel så fikk jeg epidural og hadde tenkt å prøve uten denne gang... Men hvorfor er det bedre å føde uten? Jeg syns det var ganske behagelig sist gang etter 20 timer med rier også kunne fjerne smertene. Det var jo som å komme til himmelen:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hvorfor ikke?? Jeg skulle absolutt ha hatt det om fødselen drøyet i det lengste. Man må jo bli ufattelig sliten av å ligge med vonde rier time etter time...

Men jeg tok ikke epidural eller noe som helst fordi jeg hadde så rask fødsel at det ikke ble tid til smertestillende rett og slett. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ha alt av smertestillende...

Det var inni h..... vondt, men siden det gikk så fort så var det greit nok. Har planer om å ikke ta epidural denne gangen heller om det går like fort :)

Jeg tenker heller at jeg skal være åpen for hva som helst når det kommer til fødselen, man vet jo aldri hvordan den vil bli og det kan jo føles som et nederlag om man har planer som man ikke klarer å gjennomføre ;)

Skrevet

JAAAAAA! til epidural!!!!

Lykke til med fødselen!

Skrevet

Jeg var helt åpen for epidural, men ville prøve uten, det er noe med at riene er mer effektive uten, de kan dabbe av under slutten med epidural og babyen blir også påvirket.

Jeg var så sliten etter 20 timer med rier, da prøvde jeg først intravenøst næring, og ble så mye kvikkere!

Så var det redningen med lystgassmaska (selvom det var lite lystgassmaska i den da :) men bare pustingen hjalp mye)

Så fikk jeg akupunktur, og under pressruene fikk jeg oksygen og puste mellom riene, jeg er så fornøyd, selvom fødselen varte over et døgn :)

Så det er mye man kan prøve før epidural i tilfelle det skulle være aktuelt for deg

Skrevet

Åh, haha, jeg glemte saltvannspoplene! Det var IKkE smertestillende, å fy det var vondere enn riene! :)fikk i ryggen for det var der riene satt, men mens riene er smerter inne i kroppen, så svir jo poplene som vepsestikk x tredve :) det var ikke å foretrekke for meg iallefall

Skrevet

Jordmor fortalte meg om de negative sidene ved epidural: det kan sinke fødselen, det er et lite inngrep i ryggen som innebærer en viss risiko (lammelser etc), man mister kontroll over blærefunksjon og må ha kateter mm...

Skrevet

Epidural kan også få fødsel til å gå fortere , mange tilfeller det har skjedd med.

Jeg hadde epidural og det var topp!!Åpnet meg fra 6-10 cm på halvannen time etter jeg fikk den.Hjalp nok å få slappet av litt.

Men hadde jeg følt at jeg klarte meg uten hadde jeg jo ikke tatt den.Var utslitt av smertehelvete!

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Er det kun jeg som ikke sitter med tanker, planer for fødselen? :)

Ser det slik jeg, jeg er førstegangs i forhold til normal fødsel, så jeg vet ikke hva jeg har i vente, så hvorfor mene noe som helst enda?;) Tar det da det kommer, er det smerter jeg ikke klarer, så roper jeg sikkert ut etter epiduralen. Ellers vet jeg at de kan dette på føden, og om de mener noe ang smertelindring, vil jeg høre på dem.

Alt jeg vet er at jeg skal ha det rolig rundt meg, null stress.

Skrevet

LilleDina, det er den beste holdningen du kan ha til fødsel, spør du meg!

Da jeg skulle ha førstemann, hadde jeg masse dumme forestillinger (badekar, akupunktur, alt skulle være naturlig, urkrefter etc). Jeg endte opp med en igangsatt risikofødsel, epidural, akutt keisersnitt og masse styr. INGEN TING ble slik jeg hadde "planlagt". Realiteten er at man ikke KAN planlegge en fødsel - og fallhøyden min ble nok veldig stor, siden jeg hadde så mange ønsker til hvordan ting skulle være. Det hadde vært mye bedre om jeg hadde hatt din holdning.

Ang epidural: Jeg fikk som sagt epidural, og i ettertid er jeg sjeleglad for det. Jeg hadde ikke klart meg uten (og forresten, ingen fødsler er like, så det at noen sier at "selvsagt klarer alle seg uten epidural hvis de virkelig vil" er det bare tull - av og til vil jordmor anbefale epidural fordi det trengs, og innimellom har man heller ikke så mye valg). Jeg har også erfaringen at epiduralen faktisk fikk fødselen til å gå kjapt - jeg gikk fra 4 til 10cm på ca en time som førstegangsfødende. Jordmor sa til meg etterpå at av og til har kvinnen det rett og slett så forferdelig vondt i åpningstiden at kroppen blir så spent at det går ut over åpningen. Da kan en god epidural gjøre at hun slapper bedre av, og da går også fødselen raskere.

Skrevet

Har egentlig ikke peiling jeg,det her blir min første. Men jeg skal helst føde uten fordi jeg er ekstremt allergisk mot medikamenter, derfor mener flere det kan være litt risiko med det.

Og flere jeg har snakket med som har født med og uten sier for 3 barn hadde de valgt uten for de likte ikke å miste kontrollen over pressinga...Men som sagt jeg aner ikke noe om epidural....Men millioner av kvinner har og kommer til å føde uten så trøster meg med det jeg.

Og pga allergi er jeg sterkt mistenksom overfor medikamenter generelt så er de ikke livsnødvendige er det kanskje like greit å prøve å klare seg uten.

Skrevet

Ved forrige fødsel så gråt jeg av glede når jeg hadde 4 cm. Det betydde nemlig at jeg kunne få epidural - og jeg var så glad og lettet! Epiduralen gjorde imidlertid at jeg fikk en HELVETES fødsel - riestimulerende middel gjorde at jeg hadde sammenhengende rier i 8 timer, i tillegg ble jeg mer eller mindre sengeliggende grunnet 4 stativer med væskeløsninger (epidural, riestimulerende, antibiotika og saltvannsløsning). Er det en ting jeg skal styre unna ved denne fødselen så er det epidural - det gav ikke annet enn negativ innvirkning på min forrige fødsel. Man skal også være klar over at epidural gir større sjanse for at barnet må tas ut ved hjelp av tang/vakuum.

Skrevet

Jeg stresser heller ikke med hva slags muligheter jeg har til smertelindring. Har klart det uten noe før, bare varme risposer på ryggen. Har sagt ifra at jeg tar med meg monster-massasje-maskina mi;) Det var helt greit. Den skal grafse hardt nedi korsryggen ved hver ri!

Jeg ønsker ikke epidural for alt i verden med alt det JEG tror fører med seg. Kateter, smerte ved innsetting?, mulig lammelser og bundet til senga en stund etter fødsel.

Jeg spratt inn i dusjen etter halvannen times amming sist. Det var deilig!

Og husker jeg synes det var fantastisk at jeg nettopp hadde gjort den enormt tøffe jobben, og var like fin etterpå! Følte meg ikke sliten. Men det var over på 6 timer da, så jeg forstår at når man ligger i 10-20 timer med smerter er det nok en befrielse å kunne få epidural. Heldigvis er vi så heldige at vi alle har den muligheten.

Damene i feks Afrika får neppe tilbud om noe, noen må pga tradisjon til og med føde stående på huk! Og barnet på dette ned på bakken uten innblanding. Grøss.

Skrevet

Jeg hadde en strålende fødsel med epidural sist, og satser på det samme denne gangen. Gikk på do etter jeg hadde fått epiduralen og var på bena nærmest like etter fødsel.

Hadde ikke problemer med å kjenne når jeg skulle presse, men riene var ikke vonde. Var vel mer å sammenligne med kynnere. Kjente at magen ble hard, men det var ikke vondt.

Skrevet

Klart det er tilfeller hvor epidural er hensiksmessig (og i noen tilfeller absolutt nødvendig!), men klarer man seg uten tror jeg det er det beste. Epiduralen fører ofte (men ikke alltid) til at riene dabber av, og man må så få drypp. Dette kan føre til at man blir bundet til senga uten mulighet til å røre noe særlig på seg. Dette kan igjen medføre at riene blir enda svaker -høyere drypp -mer epidural -osv.

MEN, dette betyr vel egentlig ikke så mye i seg selv. Det værste er at epiduralen går over i barnet, som blir litt slappere enn normalt og også kan få ammeproblemer i starten. Det har også vært bevist at det er større sjanse for at barnet blir "hjulpet" ut med enter tang eller vakum om epidural har blitt benyttet.

Jeg var fast bestemt på at jeg skulle klare meg uten epidural med min førstefødte, og det klarte jeg også (selv om det var en totalt uplanlagt setefødsel som varte i 38 timer), men jeg skal ærlig inrømme at det var en kort stund da jeg sa at jeg skjønte hvorfor folk velger den, eller keisersnitt for den saks skyld! Heldigvis gikk det fort over, og en liten time senere satt jeg med en nydelig liten jente i armene og kroppen proppfull av endorfiner, adrenalin og masse energi! Gleder meg faktisk til neste gang jeg:)

Skrevet

Jeg har født begge mine uten, men det er fordi fødslene har vært veldig "enkle" og "raske", så behovet har ikke meldt seg. Hadde jeg lagt over ett døgn med intense rier uten noen særlig fremgang så hadde nok epidural hatt en god effekt.

Jeg tror nok epidural er helt individuelt, alt etter fødsel. Men viktig som noen over meg her skriver; ikke planlegg for mye over hva eller hvordan under fødselen. Man vet ikke hvordan det blir før man står oppi de, og alle fødsler er ulike. Tips er heller å lese seg litt til om fødselsforløpet, ulik smertelindring man kan få og hva det innebærer(medikamentell/ikke-medikamentell), ulike fødestillinger, ulike problemer som kan oppstå under fødselen, om tang, vakum, riestimulerende osv osv. Når man vet litt om hver ting så finner man lettere ut under fødselen hva som passer for seg og jeg tror nok at med mer man vet så føler man seg tryggere. Og ikke minst, lytt til hva jordmor har å si;o)

Skrevet

Men epidural går vel ikke over til barnet i særlig stor grad? Det er jo i realiteten snakk om lokalbedøvelse i mors rygg?

Klart, epidural har sine drawbacks. Og man skal ikke stikke under en stol at hvis alt ligger til rette, er det nok greiest å klare seg uten (jeg skulle jo selv ønske det i utgangspunktet, men...). MEN poenget mitt var at det ikke bør ligge noe nederlag i å få epidural - for alle fødsler er forskjellige, og ikke alle får tildelt like gode kort i fødesenga. Det handler ikke (bare) om smerteterskel, som jeg ofte ser nevnt her inne (ikke i denne tråden, da), men om at det i noen tilfeller faktisk er det beste rent medisinsk - og to fødsler kan ikke sammenlignes.

Det kan også være langt bedre at en kvinne som ønsker epidural pga smerter hun ikke føler at hun klarer får det, enn at hun får en grusom fødselsopplevelse og ender opp med fødselsangst etterpå.

Skrevet

nei, hvorfor ikke?? jeg fikk og epidural sist etter maaange og laange timer med rier, der fødselen stoppet opp... etter at jeg fikk epidural gikk jeg fra 4 cm til 10 cm åpning på under en time... så epiduralen hadde motsatt virkning for meg... men det jeg synes var vanskelig var å presse, for hadde ikke noe pressetrang så følte liksom at jeg ikke fikk det til. hjertelyden sank og hun ble dratt ut med tang.....

så pga akkurat det med pressriene og slutten vil jeg prøve uten denne gangen om fødselen går fremover... jeg HÅPER at jeg får badekar... sist gang hadde jeg hverken jordmor eller noen hjelpemidler, så denne gangen håper jeg på en bedre fødselssituasjon så kanskje jeg kan klare å føde uten :-)

Skrevet

For meg var det å få epidural forskjell på helvete og himmelen...Etter å ha holdt på hele dagen og kvelden uten at jeg åpnet meg mer enn 4 cm.Som jeg da hadde hatt hele dagen fikk jeg epidural kl 24 om natta.På de 30 min han brukte å sette den åpnet jeg meg de siste 6 cm og kl 04 var min sønn ute.Jeg kjente riene og hadde heldigvis ikke noen prob med å presse.

Hva jeg øsnker denne gangen tror jeg at jeg må ta når jeg kommer dit.Om fødselen blir like lang som sist tror jeg at jeg vil ha epidural,men vann er også et alternativ...Tar det litt som det kommer jeg,bare håper at hun holder seg inne til over nyttår:-)

Skrevet

Ville bare si at epidural overhode ikke går over til barnet. Det bryter ikke blod-hjernebarrieren, og har dermed ikke noe med barnet å gjøre. Det er ikke flere oprative forløsninger, men i gjennomsnitt 1.5t lengere fødselsforløp.

(Min far er fødselslege og er akkurat på besøk, derfor denne tekniske innsikten i kveldstimene)

Skrevet

Akkurat slik har jeg det også, jeg tar det når det kommer og som det kommer:) I mitt hode er fødselen en hendelse som er over på mindre enn et døgn, for de fleste mye mindre enn dette også, og til og med de mest "pysete" har klart seg gjennom dette før meg. Så slapp av og ikke tenk så mye på selve fødselen, det går seg til og er plutselig over:) Tenk heller på tiden etterpå med den nyfødte:)

Skrevet

Har født tre barn nå.

Da første og siste baby ble født, fikk jeg epidural. Ved fødselen til han i midten rakk jeg ikke å få , og jeg skal love det var myyyye vondere med riene for ikke å snakke om da jeg skulle presse ut hodet....Husker jeg skrek til jordmora: "Det gjør mye vondere denne gangen!!!" da svarte hun at det var jo ikke rart, jeg hadde jo ikke epidural ...

Selve fødselen kan ta litt lengre tid, men det er definitivt verdt det. Da jeg fikk epidural denne gangen var det som å føde uten smerter. Ingen bivirkninger. Hadde ingen problemer med å føle når jeg skulle presse. Etterpå kunne jeg gå på do, og ingen problemer med tang eller vakum. To første dagene etter fødselen blitte litt øm i ryggen etter sprøyten, slik som et blåmerke gjør vondt. Ingen lammelser, ingen kvalme, ingen hodepine...bare deilig smertelindring når det gjorde som vondest... :-)

Skrevet

"epidural overhode ikke går over til barnet... og det er ikke flere oprative forløsninger"

Dette er feil i følge all nyere forskning og faglitteratur jeg har lest.

Det eneste jeg kan anbefale dere er å selv undersøke fordeler og ulemper med all type smertelindring/fødestillinger mm (mye bra info på internet i tillegg til det fagpersonell sier -bare husk at ALLE (ja, selv forskning...) har sine egne menigner som ikke nødvendigvis er gospel;).

Da kan dere gjøre et godt begrunnet valg som dere kan være fornøyde og trygge med -uansett hva dere velger eller trenger i løpet av fødselen!

Lykke til:)

Skrevet

Kansje jeg er litt "gammeldags", men jeg vil IKKE ha epidural. Jeg vil være helt og fullt med på min egen fødsel, selv om det innebærer mer smerte. Fødte uten smertestillende sist. Ja det var vondt, og ja det tok lang tid selv uten epidural (ca 2 døgn), men jeg ville ikke vært det foruten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...