Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Hvilke medisiner bruker barnet ditt? Jenta vår har singulair og flutide som hun tar hver dag. Og ventoline både til forstøver og som spray. Så har hun atrovent til forstøver. Flutiden er helt meningsløs. Merker ingen forskjell om hun tar den eller ikke. Ventoline på spray hjelper heller ikke. Både ventoline og atrovent fungerer i forstøver men ført etter 16-18-20 doser Hun har behov for akuttmedisin mange ganger om dagen nå når det er så kaldt, og det er jo håpløst. Kan ikke dra med forstøveren rundt over alt, i barnehage etc. Så tenker det kunne vært en ide å prøve noe annet. Hva bruker ditt barn?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 16-18-20 doser daglig? Er ikke det litt vel mye da? Her bruker mannen min og de barna som har astma ventoline "bare" opp til 6 ganger daglig.... Og det er max dose! Nå har ikke barna her så alvorlig astma (bruker ikke forstøverapp), men de er også eldre da...
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2010 Opptil 12 ganger med dobbel dose er vår max. Altså 12 med ventoline og 12 med atrovent. vi kjører på med en mix av begge to for hver gang, og det pleier å ta 8-9-10 ganger før det begynner å bedre seg.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Seriøst??? Du overmedisinerer barnet ditt kraftig!!! Alt over 12-14 doser med ventoline i døgnet bør overvåkes på sykehus pga du øker hjerterytmen! Jeg har kraftig astmabarn og får lov til å gi hver 3. time hjemme. Blir det behov for hver 2. time legges vi inn på sykehus så de får overvåket han. Hvis barnet ditt er så sykt så kjøp først og fremst en jonasmaske til bruk ute og be astma-spesialisten din søke om et opphold på viksentoppen.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 Voksentoppen skulle det stå! Rikshospitalets eget senter for allergi og astma. Her bor man med legene som er blant landets beste og skreddersyr behandling.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 Er det fra lege du har fått info om at du skal gjøre dette? Det er jo livsfarlig!!
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2010 Har dobbel, trippel og kavdruppel (?) sjekket, (med spesialist) og har det også svart på hvitt. Max 12 med ventoline + 12 med atrovent. Vi også syns det virker ekkelt fordi hun går med konstant puls over 180 i opptil dagesvis.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 16. desember 2010 Hver tredje time? Vi har fått beskjed om å bare kjøre på dose etter dose vi. men pleier å venta ca. 30 min mellom hver dobbeldose fordi pulsen går bananas og det syns vi er så ekkelt.
Småsporvinj gjeng på tryne Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. desember 2010 Kan være vi har forskjellig strl. på dosene da? 0,5mg har vi i alle fall.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Det høres veldig skummelt ut. Er det i Ålesund dere går? Ville gått for en alternativ vurdering om jeg var deg...
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Min sønn ble plaget med astma da han var 7.mnd. Han fikk i starten medisin på forstøver vær time. (andrenalin) Senere økte de til vær2.time, så 3. time så 4.time. Men da var han innlagt på sykehuset. Fikk etter en stund ventoline og pulmicort på forstøver. Så så de effekten og stoppet med andrenalinen. Han ble hjemsendt med ventoline spray, flutide spray og atrovent. Etter en liten stund var han på kontroll til spessialist. Han skrev ut forstøver med ventoline, pulmicort og atrovent. Han fikk også singular pulver som skal strøes over maten. Jeg fikk beskjed om at han skulle medisineres vær 3-4 time vær dag da han hadde dårlige perioder. Han slet noe sinnsykt med pusten og ble blå rundt øyne, tinningen, og rød i kinnene. Også blank i huden rundt munnen til tider. Han fikk også veldig til inndragninger under brystet. Dette var et godt tegn på at han trengte forstøveren. Han ble denne gangen omtalt på sykehuset for å være en sterk 7månders gutt. Vi var mellom 5- 7 stk. for å holde han fast under medisineringen. Heldigvis ble dette lettere da jeg kom hjem og måtte medisinere han hjemme. Han hadde en styrke jeg ikke ante hvor kom fra. hehe... Men heldigvis er han nå 5 år og er veldig mye flinkere til å ta medisinen. Han sier også i fra vist han kjenner at han begynner og bli tett. Han sier ofte at nå mamma er det på tide med en runde med røykmaskinen. hehe Jeg er selv alvolig astmatiker og kjenner heldigvis godt til symtomene på han. Jeg sliter også med fibromyalgi, og mye smerter daglig i kroppen. Spendt på hvordan dette svangerskapet skal gå uten smertestillende og astma medisiner. Har også en datter med astma og alergi. Hun bruker symbicort mite. Og cetrizin. Hun har i ettertid også fått laktoseintoleranse og reagerer på melkeprodukter. Min andre datter hadde også astma som liten men hun ser ut til å ha vokst det av seg. Men desverre er hun nå under utredning for adhd... Hær er det virkelig nok å henge fingrene i. Håper spiren i magen holder seg frisk ivertfall.
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Min sønn har alvorlig astma og vi har bukt alt av medisiner. Detet bruker han nå og gjort i 2 år. 1mg ventoline + 0,5mg pulmicort i forstøverapparat x 2 pr dag. Opptil x 8 pr dag under forkjølelse og mye tett. Han tar en tablett singulair pr kveld. Han bruker efedrin ved behov vinterstid. Han har luftrensemaskin på rommet (brukt i veldig mange år) Jonas maske med to forskjellige filter i forhold til kulde. Han har vært på Voksentoppen 3 ganger. Skal snart på Geilomo Barnesykehus og Gran Canaria helsereise. Jeg er bekymret over dosene barnet ditt får. Er det fastlege eller en spesialist som har skrevet ut medisinene? Det kan være veldig farlig med overmedisinering på barna, spseielt med ventoline pga høy puls. Har barnet tatt EKG? For å sjekke at hjertet er ok? -D-
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 til HI, du burde sjekke opp med flere leger at barnet ditt får riktig behandling! Høres skummelt ut med disse dosene. Vet også av erfaring at legen/legene ikke alltid har rett, greit å få andres mening. Insister på å bli lagt inn på det de kaller "voksentoppen" Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Hei, Ved dårlige perioder bruker han 0.15ml ventoline til forstøver med 2ml saltvann og ti minutter etterpå 0.5ml pulmicort i forstøver Ventoline er maks 12 ganger daglig, pulimcort opptil 4. hvis han er ekstra tett får han Betapredtabletter/Fortecontin. Vi er ofte på sykehuset og da får han i tillegg racemisk adrenalin. :-)
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Hei Mitt barn fikk astma rett før han fyllte 1 år. Han har fått fluitide(som forebyggende) og ventoline. Vi har vært på Astma og allergi senteret og der fikk vi beskjed om at vi kunne gi opp til 10 doser om dagen! Men har aldri gjort det da,heldigvis har han ikke behøvd det.Ikke vært innlagt heller. Men nå er han 5,5 år og har nesten vokst av seg astmaen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå