LilliMeg Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Jeg er snart 21 år og holder på med å fullføre videregående, har tenkt til å bli lærlig til høste, men jeg tror kanskje at jeg kan være gravid.... mulig at det bare er en falsk alarm... jeg har rett og slett ikke peiling! Det begynte i går da jeg våknet og var kjempekvalm og hadde hodepine ut av en annen verden, vondt i korsryggen. kvalmen ga seg utoverdagen men kom tilbake da jeg skulle legge meg. hadde et par stikkinger nederst i magen og i brystene. i dag har jeg vært kvalm hele dagen og fått en del sure oppstøt, men ikke spydd. har fortsatt vondt i korsryggen og har hatt en god del stikkinger i magen. men tingen er at jeg bruker p-piller og hadde første mens-dag for rundt et par uker siden (slik at jeg sikkert hadde eggløsning rundt søndag/mandag/tirsdag) men forige samleie var vel søndag. så om jeg da hadde vært gravid, når kan jeg ta test? hvilke rettigheter har jeg i forhold til lærlingplass og eventuelt penger? jeg har jo ingen økonomi til å bli mamma egentli... jeg vil ikke ta abort, men kanskje jeg må? typen min er ferdig som lærling over sommern, men da skal han tilbake på videregående for å ta en annen utdanning kanskje.... så han har jo heller ingen økonomi til det.... Hjelp?
LilliMeg Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 16. desember 2010 og en ting som jeg glemte... jeg vet jo egentli ikke når siste første mens-dag var. fordi jeg går jo på p-piller, så det blir jo en "falsk" mens, og siden det har hendt noen ganger at jeg har hoppa over en mens, så har den jo forskyvd seg, og da vet jeg jo egentli ikke om jeg har hatt eggløsning... eller er jeg helt på jordet?
Alvine&babyV Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg. Ta en test, clearbluetestene kan gi svar allerede 2-3 dager før forventet mens. Da slipper du å engste deg unødig. Om du er gravid har du iallefall rett på engangsstønad ved fødsel, som ligger på 35 000 kr, se link http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon Har du hatt rett på stipend mens du har gått videregående, har du rett på foreldrepenger fra lånekassen i tillegg til engangsstønaden (hatt rett på stipend minst 6 av de siste 10 mnd før fødsel). http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=14779. Skulle du være gravid så husk at abort ikke er et enkelt valg (det vet du sikkert). Jeg er selv student, og venter barn i neste semester, har bare et semester igjen og har heller ikke så god råd. Så det mest ideelle for meg hadde vært å ventet til jeg hadde jobbet og tjent opp penger til før jeg ble gravid. Men alt er ikke like lett å planlegge. Graviditeten regnes fra første dag i siste mens, om du går på p-piller eller ei. Har dere den rette innstillingen, så går det. Husk at Norge har et av de beste foreldrepengeordningene i verden. Velger du abort er det et valg du må leve med resten av livet. Lykke til! Vil gjerne høre hvordan det går!
Alvine&babyV Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Om siste samleie og eggeløsning kun var for noen dager siden er det nok for tidlig å vite om du er gravid. Har du tatt p-pillene hver dag er jo sjansen liten for at du er gravid, og det er jo tidlig å kjenne symptom allerede etter noen dager. Jeg kjente ikke symptomer før ca 10 dager etter antatt befruktning.
LilliMeg Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2010 jeg glemte en pille heromdagen. det er flere jeg har ført om som har blitt gravid selvom de går på pilla så jeg veit ikke.... har også lest at mange får symptomer ganske fort.... men jo mer jeg leser på nett jo mer nervøs blir jeg.... det har jo hendt noen ganger tideligere at det har vært falsk alarm...men nå er jeg neimen ikke sikker på om det er det denne gangen.. det føles på en måte forskljellig fra de gangene... kvalmen er en helt annen en kvalme jeg noen gang har hatt. litt vanskelig å forklare det, men ja.... jeg spurte typen min om hva han ville sagt om valget var 100% opp til han, og han sa han ville valgt abort fordi vi ikke har økonomien på plass.... men jeg vet ikke om jeg hadde klart å leve med det resten av livet.... huff... jeg engster meg vel for mye nå! skal ikke være greit... hvis tanken først streifer en, så slipper den ikke så lett taket igjen....
Alvine&babyV Skrevet 18. desember 2010 #6 Skrevet 18. desember 2010 Skjønner godt at du er nervøs. Og å søke om dette på nettet kan nok gjøre deg enda mer stresset. Jeg har også glemt pillene mange ganger, og tatt 2 stk på en dag,og det har alltid godt bra. Og jeg blir lett gravid, ble gravid etter 2 uker uten p-piller. Saken er den at når du bruker p-piller forhindrer jo dette eggløsning, og sjansen for at en glemt pille skal utløse eggeløsning er der ja, men tar du den dagen etter går det nok ofte bra. At du er stresset og engstelig kan nok også få deg til å bli kvalm og i dårlig form. Forstår at du tenker på dette, men du må nesten bare vente noen dager, og ta test omkring den datoen du skulle hatt mens, som sagt, clearblue har tester som er pålitelige 2-3 dg før forventet mens. Prøv å ikke ta problemene på forskudd. Har selv plaget meg selv med å engste meg for å være gravid, helt unødig. Er ikke lett å la være å tenke på dette, det skjønner jeg. For typen din er nok abort et lettere valg, siden det er du som føler på kroppen at du er gravid. Det går ofte ikke ordentlig opp for mennene at de skal bli far før de kjenner det første sparket (uke 15-20) eller ser magen vokse (egen erfaring). Du kjenner det jo nesten med en gang. Så tenk først og fremst på deg selv, og ikke la økonomien styre deg. Utstyr til et barn trenger ikke koste mye. Du kan kjøpe mye brukt, og ofte stiller foreldre ect opp og sponser litt.
LilliMeg Skrevet 18. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. desember 2010 kvalmen var borte igjen på fredag så da tenkte jeg ikke noe mer på det, men så kom den helt plutselig tilbake når lærern tok frem julemann-deig til baking... og i dag er jeg fryktelig trøtt, jeg sovna midt på dagen helt uten grunn, har jo sovet som en stein i hele natt. har også vått veldig vonde brystvorter, vet ikke om det kan være noe symptom men. jeg prøver å ikke tenke så mye på det, og det funker litt men ikke helt. *venter nervøs/spennt på at jeg kan ta en test*
babygirl<3 Skrevet 19. desember 2010 #8 Skrevet 19. desember 2010 Hei! Jeg skjønner virkelig situasjonen din, føler med deg! Jeg er 17 år og skal ha baby nå i januar. Jeg hadde friår i fjor - så går nå i 1. klasse på videregående.. Jeg skal ha barnet mitt og jeg skal fullføre skoleåret i år - men det er skummelt og det er mye som skjer og det er helt sinnsykt mye å tenke på og sette seg inn i. jeg er heller ikke sammen med barnefaren lengre, så da blir alt kanskje enda litt mer komplisert MEN, jeg gleder meg veldig til å møte prinsessa mi og til å bli mamma - og det skal gå! Har familie og venner som støtter meg veldig, og skolen tilrettelegger akkurat etter mine ønsker. Penger blir heller ikke noe problem, i og med at jeg bor i Norge og får veldig mye støtte. Så så lenge jeg greier å styre pengene, går det fint Jeg ble også gravid på pilla.. Så ikke alltid den fungerer! Hvis jeg var deg, ville jeg tatt en test om morgenen(første tisset) for å få best resultat. Kanskje snakket med noen også, mammaen din eller lege eller jordmor. Helsesøster kan og være en mulighet! Så finner du fort ut av om du er gravid eller ikke... etter det må du bare bestemme deg for¨om du velger å få barnet eller ei - men man angrer aldri på et barn man har fått; heller på et barn man har valgt vekk... Er nok en ide å snakke med kjæresten din også da HVIS du velger å ha barnet - så vil det ordne seg. Penger får du, og du får masse hjelp og støtte. Men dersom du ikke er klar for baby så er det du som vet best, og om du vet at du kan greie å leve med å ha tatt en abort, og at det vil være best for deg, så gjør du det. Men utdanning og jobb har ingen tidsgrense, du kan alltid komme tilbake til det! husk at der det er hjerterom, er det husrom! LYKKE TIL og klem til deg Send gjerne en pm hvis du lurer på noe :)
LilliMeg Skrevet 19. desember 2010 Forfatter #9 Skrevet 19. desember 2010 Jeg har snakker med han, han føler ikke at han er klar med tanke på økonomien. han vil gjerne ha jobba i et par år og fått spart opp en del først... vi vet ikke helt hva vi skal ennå.. men i første omgang skal vi prøve å la være å tenke noe serlig på det til vi kan ta en test og få svaret. Nå er det ca 1 uke til jeg venter tante rød, så da er det bare være tolmodig å vente. selvom jeg ikke føler meg klar så føler jeg meg klar alikevel.... (ikke klar økonomisk, men hadde penger ikke vært noe problem så hadde jeg vært klar som et egg)
LilliMeg Skrevet 20. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 20. desember 2010 jeg vet jeg sa at jeg ikke skulle tenke så mye på det, men ja... i dag har vært en merkelig dag! Jeg elsker Henriksen Pølse (svartpølse) mer enn noe annet pålegg, men i lunsjen i dag ble jeg skikkelig kvalm når jeg kjennte lukta av det. vanligvis kan jeg nesten stå med nesa oppi pakka og inhalere lukta og sikle som en gud.... vi har også sett film på skolen i dag, Yohan Barnevandrer, veldig bra film fant jeg ut, men jeg grein gjennom hele filmen.... jeg blir lett rørt av filmer men dette var litt sykt; jeg gråt fordi barna måtte gå rundt uten sko og fordi hun ene jenta fikk sår under foten av vandringa, eller fordi noen tok Appelsinen til Yohan.... veit ikke om det her er vanelig om man evt. er gravid? og i så tillfelle så tidlig?
babygirl<3 Skrevet 20. desember 2010 #11 Skrevet 20. desember 2010 Det er mange som har det sånn når de er gravide, jeg så også på Yohan Barnevandrer for noen uker siden og sutra så det saaang etter Men det kiommer helt an på hvor hormonell man blir! MEN .. Nå vet du jo ikke sikkert om du er gravid da - og sånne ting KAN ofte være innbilninger når man trooor at man er gravid.. Men muligheten er jo der da, og utifra symptomene du oppgir virker det jo sannsynlig at du er det jeg håper dere finner ut av det ihvertfall, og hva dere evt gjør hvis du er gravid! Men hvis du er klar (utenom det økonomiske..) så ville ihvertfall ikke jeg satt DET som hindring, for det vil jo ordne seg... Er andre ting som spiller mer inn i bildet når man skal velge noe sånt, mener ihvertfall jeg! Men det er jo opp til hver enkelt hva man mener da... ihvertfall, fortsatt lykke til med alt Du får komme med en oppdatering underveis ;P
LilliMeg Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2010 du har veldig rett når det gjelder innbilning, for jeg vet jo ikke sikkert ennå.... og det er jo sikkert mulig at kvalme og grining kan skyldes at jeg er veldig sliten og stresset pga skole og sånnt.... men jeg skal i hvertfall teste den 25!
LilliMeg Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #13 Skrevet 21. desember 2010 nå har jeg vært på¨rema 1000 og kjøpt 2 tester fra RFSU, fant ut at de kan man teste med 6-15 dager etter samleie, eller for å si det enklere; 1 uke før forventa mens. så da blir det testing i mårra tidlig! og om den er negativ skal jeg ta den andre om et par dager, altså 4 dager før eller noe sånnt.... hadde jo planer om å teste den 25, men klarer neimen ikke vente så lenge! så da er det bare å vente spennt! ønsk meg lykke til!
babygirl<3 Skrevet 21. desember 2010 #14 Skrevet 21. desember 2010 MASSE lykke til!!!! skjønner godt at du vil vite det så fort som mulig om du skulle være gravid... Hvis den tester negativt kan du jo ta en clearblue et par dager etter forventet mens om den ikke kommer, for å være helt på den sikre sida! Har hørt så mye om de testene som er riktige før mens.. men på en annen side, så om du er gravid burde den jo kunne påvise dette uavhengig av forventet mens, egentlig! hmm men får bare vente i spenning :) UANSETT så ordner det seg nok for deg, igjen lykke til i morgen!
babygirl<3 Skrevet 24. desember 2010 #15 Skrevet 24. desember 2010 Hvordan ligger det an - blir det baby? *nysgjerriiiiig!!*
LilliMeg Skrevet 30. desember 2010 Forfatter #16 Skrevet 30. desember 2010 jeg har nå tatt begge testene, en for en ukes tid siden og en i går, begge var negative. Jeg ventet mensen i går tidlig, men den har ikke kommet ennå.. og den pleier å være veldig presis.... på sekundet nesten... så jeg venter og ser..... blir lei av venting nå ja!
LilliMeg Skrevet 1. januar 2011 Forfatter #17 Skrevet 1. januar 2011 mensen kom i går ettermiddag/kveld, skulle kommet onsdag morgen, så den var 2 og en halv dag forsinket. men det er såpass lite at det kan nesten ikke kalles mensen... blør bare bittelitt... men jeg får vel kjøpe meg en clear blue over helgen og teste igjen.
LilliMeg Skrevet 6. januar 2011 Forfatter #18 Skrevet 6. januar 2011 nå har jeg snart hatt mensen i en uke, det var bare bittelitt, men plutselig heromdagen så fosset det... er nok ikke gravid alikevel... kanskje til det beste med tanke på situasjonen min, men på en måte litt trist.... jeg blir 21 på tirsdag, og jeg føler at jeg begynner å få det travelt... det er rundt 20 stk som jeg gikk på ungdomsskolen med som har både gifta seg og fått unge, eller skal ha unge i nermeste fremtid... blir litt missundelig.... jeg har egentli veldig lyst på unge.... selvom jeg er blakk og går på skole
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå