Gå til innhold

Hvor mye sover din baby? 10 mnd + - :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes min sover så ofte på dagen.. går knapt 1,5 time så er hun stuptrøtt igjen.. og slik går det gjennom hele dagen. Av og til føler jeg hun bare sover.. for hun er kanskje kjempetrøtt og jeg legger henne i vogga.. så sovner hun i 10 minutt og våkner igjen, men er stuptrøtt. Så jeg tar henne opp litt og legger henne ned igjen.. slik kan jeg drive på i 1-2 timer i visse tilfeller, før hun finner roen og så sover hun en stund. Så føler hun bruker mye av tiden på dagen til å finne ro.. så våkner hun og får mat.. stell og litt "underholdning" .. så er det knapt mulig å kommunisere med henne igjen, for øynene ruller bak i hodet og hun er sutrete.. og slik går no dagan..

Har lagt merke til at hun roer seg for natta alt mellom 21.30 og 23.. og våkner en gang på natta for mat og deretter et par timer til. Våken igjen i 7-8 tia.. det har hun begynt med de siste dagene.

Altså.. poenget mitt er.. jeg lar henne sove hver gang hun vil.. er dette feil? Hvordan er deres dags/nattrutiner?

noen formeninger/teorier om sammenheng mellom dagsøvn og nattsøvn? (mindre søvn dag = mere søvn natt eller omvendt?) Noen som vekker dem etter så og så lang tid på dagtid, eller lar dere dem sove til de våkner. Blundene til jenta mi har hverfall ikke noe system.. det er alt fra 30 min-3-4 timer i slengen. Men etter maten på kvelden, og hun sovner mellom 21.30 og 23, sover hun omtrent i 6, 5 timer før hun måå ha mat igjen.. litt hjelp med tutt da men..

Håper noen skjønte noe av rotet mitt.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klumpen min er 11,5 mnd, og sover 2 lurer om dagen. Den første er ca kl 9, og varer i ca 1,5 time, og den andre er ca kl 13 og varer også i ca 1,5 time. Han legger seg kl 1830 og sover greitt til ca 06-07. Men de siste ukene har han begynt å våkne tidligere, gjerne kl 0430-05! Gjesp.... Men om han da får melk, så sovner han vanligvis i ettpar timer igjen. men jeg tror alikevel at dette kan være et signal på at han kanskje sover litt for mye på dagtid, og jeg tror det kan være på tide å kutte ned til bare en lur om dagen..... Vet det hjalp på storebror da han var på den alderen......

Når det kommer til søvnmønsteret på datteren din, eller mangel på sådan, så tror jeg kanskje du må prøve å innføre mer faste rutiner!! Legg henne til faste tider, og prøv å drøy det til neste faste tid, selv om hun virker aldri så trøtt! Og du burde nok legge henne tidligere på kvelden også. Helst rundt kl 19, etter hva jeg har erfart og hørt.

Har dessuten stor tro på at søvn avler søvn!! Får bebisen for lite søvn, så blir de bare overtrøtte og sover enda dårligere...

Lykke til videre! =)

Skrevet

Hei:)

Min lille snupp er nesten 10 mnd og jeg synes vi har kommet inn i en god rutine.

Hun våkner mellom 07.30 og 08.30 (som regel! Hender at hun sover lenger hvis hun ikke er helt i slag) og da får hun pupp i senga vår (ligger vi og koser oss før vi står opp).

Kl 9 er det frokost og lek etter det. Når kl har blitt 10-10.30 er hun trøtt og jeg legger henne i vogna. Er det vær til det sover hun ute, hvis ikke i vogna på rommet sitt. Hun er en "hurtig-sover" og sover ofte bare 30 min om gangen.

Lunsj kl 12, lek etterpå.

Mellommåltid i 14 tiden og soving igjen ca kl 15 (da sover hun alt fra 30 min til 60 min, stort sett).

Middag i 16 tiden og lek etter det.

Kveldsmat 18.30 (før hvis hun er veldig trøtt).

Legging 19-19.30 (da sover hun som regel senest kl 20).

Min erfaring ang søvn er at jo hun sover dårligere på natten hvis hun er altfor overtrøtt. Det sies jo at søvn avler søvn. Men jeg prøver å overholde sovetidene hver dag. I stedet for å få til en ekstra dupp, legger jeg henne i stedet litt tidligere. Til sammen sover hun stort sett 14 timer i døgnet.

Har du prøvd å legge henne tidligere på kvelden? Og at du styrer når hun får sove, og ikke hun selv? Fordelen med å ha faste sovetider, er at da blir det også forutsigbart for henne. Da vil hun være trøtt ved sovetid og du vil forhåpentligvis få en blid og glad unge når hun er våken:)

Vet ikke om dette var mye til hjelp, men dette fungerer kjempe fint for oss:)

Skrevet

hehe, jeg regner med at du mener 10 uker, ikke 10 mnd? ;)

Det høres helt normalt ut med bare 1,5 time våkentid før ny blund, sånn er det her også, og sånn var det med storesøstern også lenge (fram til nærmere 6 mnd hvis jeg husker korrekt..)

Og man bør absolutt la dem få sove så mye og lenge de vil når de er så små, dette regulerer de best selv foreløpig. Og søvn avler søvn, så jo mer hun sover på dagen, desto bedre vil også nattesøvnen bli (i teorien ihvertfall hehe!)

Skrevet

Synes snuppa mi sover alt for lite. Hun er 10mnd og sover 2x45min på dagen. Sover som regel rundt 19.30 på kvelden og sover da til kl. 6.45 sånn ca. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få henne til å sove mer, men jeg leste en plass at barn i denne alderen totalt sett bør ha 12/13 timer søvn i døgnet. Så kanskje er dette nok?

Tror i ditt tilfelle at jeg ville begrenset disse 10min duppene. Prøv heller å dra ut tiden litt med underholdning slik at hun er skikkelig trett til duppen.

Skrevet

haha! Jeg mente 10 uuker.. uff.. jeg får lage et nytt innlegg.. men tusen takk til dere som har svart her.. hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...