Gå til innhold

Noen som har fått påvist streptokokker gr. B?

Anbefalte innlegg

Fikk brev i posten for en tid tilbake.

Der hadde legen printet ut endel stoff fra nettet angående streptokokker under svangerskapet, og kopiert prøvesvarene mine fra dyrking av urin.

Jeg leste litt på nettet angående dette, og fant ut at det faktisk kan være ganske farlig, og at det kan smitte over på fosteret ved fødsel eller etter det er født, via hudkontakt. Hvorfor blir jeg ikke behandlet hvis det er så farlig?

Noen flere med denne "tilstanden"?

Føler meg litt rådvill. Aldri hørt om dette før ;/

Fortsetter under...

Jeg har det. Dette svangerskapet er det ikke påvist i urin, men i prøve fra livmorhalsen.

Da jeg fødte forrigemann, ble det rutinemessig tatt prøve fra meg og fra han etter fødselen pga langvarig vannavgang. Prøvene viste rikelig med oppvekst av gruppe B streptokokker både hos meg og han , så han ble fulgt nøye av barmelegene mtp behov for antibiotikabehandling. Men han ble ikke syk og trengte ikke behandling. Man behandler heller ikke moren rutinemessig etter fødselen.

Denne gangen er det altså påvist i prøve fra livmorhalsen. Jeg skal levere ny prøve senere i svangerskapet og skal behandles med antibiotika dersom jeg får symptomer på urinveisinfeksjon.

Grunnen til at man ikke behandler dersom ikke tegn til infeksjon, er at 20 % av alle gravide er bærere av disse bakteriene og det kan gå over av seg selv eller komme tilbake til tross for behandling. Så det er egne retningslinjer for behandling.

Siden du har oppvekst i urin, vil jeg tro at du skal ha antibiotika under fødselen for å motvirke overføring til barnet, siden oppvekst i urin tyder på høyt bakterienivå. Er du usikker, kan du jo be om en time hos legen din eller henvisning til gynekolog for informasjon.

jeg har selv fått påvist streptokokk B i dette svangerskapet ( har hatt det i dei 3 første svangerskapene mine også)

jeg har fått en hestekur av antibiotika under graviditeten uten at dette har hjelp, streptokokken er fortsatt aktiv.

så jeg har snakket med legene på sykehuset, å har fått beskjed om at med engang fødselen starter så vil jeg få antibiotika intrevanøst for å unngå at babyen skal bli smittet når han blir født.

jeg har gjort dette 3 ganger før, å det har gått kjempefint, ingen av ungene har blitt smittet eller tatt noen skade av dette. har 2 vanlige fødsler og 1 keisersnitt.

så behandling under svangerskapet er ikke til noe hjelp å vil som regelt bare vere til bry for deg, men du kan selfølgelig få deg en kur vist du vil det, da er det bare til å si til legene at du vil ha en kur for å prøve dette.

men det er 2 typer man kan få må du huske på, streptokokk i vagina, å streptokokk i urinen

Takk for fine svar.

Hadde aldri hørt om dette her, så ble nok litt bekymret når jeg "googlet" det, og fant ut det kunne kombineres med død.

Har aldri hørt jeg har hatt det før.

Hva skal egentlig til for at man behandler det før fødsel?

Regner med jeg sikkert må ha intravenøs behandling under fødselen. Er dette noe man burde fortelle JM? Fikk papirene fra legen min, men står beskrevet der at man skal la papirene følge svangerskapsjournalen.

Med mindre du får symptomer på urinveisinfeksjon, behandler man det ikke før fødsel.

Det skal stå tydelig i svangerskapsjournalen din at du har oppvekst av gruppe B streptokokker i urinen slik at føden blir klar over det med en gang du kommer inn. Dersom vannet går, bør du heller ikke vente for lenge med å reise til føden.

Var på sykehuset idag, pga. en blødning jeg hadde natt til idag.

Der snakket vi litt om streptokokkene, og både JM og lege ved avdelingen, mente jeg måtte få behndling ganske raskt, siden det var påvist i urin, og ikke i selve vagina eller endetarm.

Ble også fortalt at jeg kom til å få intravenøs behandling under fødselen, uansett om jeg hadde "risikofaktorene" allmennlegene opererte med, eller ikke. Dette var visst bare tøv.

Kan forøvrig si at dette sa de på St.Olavs, så jeg vet jo ikke hvordan andre sykhus forholder seg til tilstanden. Men er veldig glad for å bli tatt godt vare på der, uansett hva det måtte gjelde :)

Annonse

Jeg også hadde dette med min første, da fikk jeg vannskyll og antibiotika under fødsel:) Er vist bare noen sykehus som gir antibiotika,men jeg følte det var tryggest for babys:)

Mitt 2 svangerskap fikk jeg aldri svar på prøvene, spurte fler ganger,men var alltid noen som prata seg bort så jeg fødte normalt uten noen ting..

Denne gangen skal jeg be om SVAR på test:)

Hadde ikke i urin, men i vagina eller livmorhals eller hva det blir:)

Er den kraftigere og mer farlig om mann har i Urin?

Dersom man har oppvekst i urin, tyder det på at man er bærer av en større mengde bakterier og har større sannsynlighet for å overføre det til barnet. Derfor er man raskere til å gi antibiotika under fødsel dersom det er oppvekst i urin.

Derfor ville de på føden at jeg skulle ta med urinprøve som de kunne dyrke når jeg skal på vekstkontroll i uke 28. (Vekstkontrollen er pga noe helt annet). De er ikke så bekymret for at det var oppvekst i prøve fra livmorhals (blir det samme som prøve fra vagina).

Jeg fikk i mitt andre svangerskap påvist streptokokk B vaginalt ved første undersøkels hos legen. Jeg leste mye om dette og ble som deg urolig, derfor kontaktet jeg føden når jeg var kommet til ca.uke 30. Leverte da urinprøve som ble positiv, jeg fikk derfor en to ukers penicillin-kur. I tillegg til dette fikk jeg antibiotika intravenøst under fødsel.

Fødselen min startet med vannavgang uten rier. Siden det er en regel om at barnet bør være ute 24 timer etter vannavgang fikk jeg stikkpiller vaginalt for å få fødselen i gang.

Føde i uke 36+4. Alt gikk fint. Vi ble nøye fulgt opp på sykehuset (St. Olavs). Prøvene tatt under fødsel var negativ. Har i dag en frisk og flott datter.

Denne gangen har legen min sagt at vi tar en prøve rundt uke 30, og følger vel opp som sist hvis det blir nødvendig.

Dette går helt sikkert bra, men det er viktig at de på sykehuset blir informert på forhånd.

Lykke til!

Ja, at det er påvist i urin tyder på flere bakterier, og da behandles man som regel umiddelbart. Jeg tok nye mens jeg var inne hos ultrlyd, også disse skulle sendes til ny dyrking. Var denne også positiv, fikk jeg resept og forklaring på hva jeg skulle gjøre, i posten.

St.Olavs er et kjempesykehus - Virkelig fornøyd! :))

Jeg har det både i urinen og livmorhalsen,var på sykehuset en tur igår (igjen) pga sterke mensen smerter,alt var bra,men de fant ut att jeg hadde strep b i urinen også,så fikk med resept og har begynt på behandling i dag.

Er visst veldig vanlig,så fikk beskjed om å ikke uroe meg.

Så det går nok vedlig bra skal vi se:)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...