BareMeg73 Skrevet 16. desember 2010 #1 Skrevet 16. desember 2010 Jeg er 13 + 1. For to uker siden fikk jeg beskjed av fastlegen min om at jeg måtte begynne med jerntabletter. I dag vurderer jeg å slutte men dem igjen. Jeg får sååå vondt i magen av de! Og jeg bruker noen som står at de skal være milde mot magen. Må ringe legen og høre om det er noe annet jeg kan ta. Noen andre som har dette problemet?
Tingeling30 Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Hei... Jeg går på dudiferon .. E usikker på skrivemåten... Men den funker på min mage.. prøvde 2 andre merker før denne. Å de ble jeg kjempe dårlig i magen.. ALT gikk rett igjennom.. Så mitt råd er bare å prøve deg fram..Så finner du nok et merke som funker for deg :-) Lykke til
magica fra tryll Skrevet 16. desember 2010 #3 Skrevet 16. desember 2010 Må bare anbefale amino-jern fra helsekost, greie mot magrn. Og også det jernet kroppen best tar opp. Har du prøvd dem??
Babyønske �� Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Du kan prøve flytende jern, det er litt bedre for magen. Jeg kan ikke bruke jerntabletter nettopp fordi magen går helt i stå. Men med flytende går det relativt greit(jeg er mye plaget med magen til vanlig da)
BareMeg73 Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. desember 2010 Hemofer skånsom for magen står det på de jeg bruker/brukte. Nå har jeg hatt skikkelige magesmerter og mageknip i et par timer. Og sånn er det ca annenhver dag.
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 16. desember 2010 #6 Skrevet 16. desember 2010 fått anbefalt amino jern fra jordmor, går nå på hemofer! er ikke kjempeharde for magen, men jordmor mente at aminojern ville være mildere! har litt problemer med lave jernlagere, så fått beskjed om å øke dobbelt av anbefalt dose og drikke masse appelsin juice! sliter med å ta opp jernet visstnok...
♡ Jersey ♡ Skrevet 16. desember 2010 #7 Skrevet 16. desember 2010 Jeg reagerte også på hemofer. Er du sikker på at du ikke trenger høyere dose enn de? Hva var jernelageret ditt? Duroferon som en har nevnt over her har 100mg, mens hemofer har 7 el 9?! Og tabletten er halvparten av str. Jeg tålte de bedre, men gruer meg til å begynne snart jeg også... Hard mage og smerter! ÆSJ!
fox`y Skrevet 16. desember 2010 #8 Skrevet 16. desember 2010 jeg har gått på mange forsjellige jerntabletter oppgjennom årene, måtte bruke d når jeg var lita å. men nå har jeg begynt med flytende jern. floradix å d fungerer greit på meg ennå. jeg har veldig følsom mage da, så reagerer på en go del.
Mia2011 Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har brukt noen som heter gravi jern som du får kjøpt på apotek, kjempe bra, har alitt i mange år med jern mangel, men dette er de første tablettene jeg har tatt uten plager.. Anbefales på det sterkeste, men de skal ikke tas med mat Lykke til
BareMeg73 Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 17. desember 2010 12,7 står det på HB på helsekortet mitt. Jordmor sa det bare var tull at legen har bedt meg om å bruke jerntabletter pga det var ikke lavt. Så da slutter jeg med de!
♡ Jersey ♡ Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Det er blodprosenten din, hva var ferritin?
merethe85 Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Jeg er nå 36+3 og hadde litt lav blodprosent. ( 10,9 ) Fikk beskjed om å prøve enten Ferromax eller Duroferon. Skal kjøpe etterpå, så vet ikke hvordan noen av de virker enda....
♡ Jersey ♡ Skrevet 17. desember 2010 #14 Skrevet 17. desember 2010 Tror det! Min var 40 sist og 39 nå. Har sjekket på nytt nå siden jeg har blitt svimmel. Jeg fikk beskjed om ikke å ta jern sist gang, men endte med ferritin 5 etter fødsel selvom jeg nesten ikke mistet blod ved fødsel. ingen leger testet meg for nettopp dette, før etter 3-4 mnd. var skikkeli8g dårlig. klaget fra det sekundet jeg var ferdig med å føde, måtte følges på do, fordi jeg ikke klarte å gå rett etc. Så begynte jeg på duroferon, men tok dem sammen med mat. 2 mnd senere fikk jeg beskjed av en tilfeldig at jeg måtte aldri ta det sammen med melk eller melkeprodukter, helst med appelsinjuice, leverpostei, etc. det hjelper kroppen med opptaket. da topk det bare en uke eller to før alt ble bedre! Dette skal jeg ikke oppleve igjen.!!! ferritin 40 er helt normalt, men tydeligvis lavt for meg... Skal være over 25-30...
magica fra tryll Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Høres litt rart ut.. Jeg har Ferritin på 9 og hb på 11. Har fått beskjed både fra jordmor her inne og min egen om ikke å ta jern, da det er helt ideellle forhold for fosteret. Tenker jeg tar litt etter fødselen om det er nødvendig,da:) Det jernpreparatet som taes lettest opp av kroppen og som har minst bivirkninger er amino-jern. Fått det anbefalt både av lege og jordmor(har tidligere prøvd alle de andre som er nevnt her...)
Maewin Skrevet 18. desember 2010 #16 Skrevet 18. desember 2010 Du kan ha god blodprosent og dårlig jernlager, det hadde iallefall jeg. Super Hb på 14,8 i begynnelsen av svangerskapet, men jernlageret mitt lå på 6, noe som er veldig lavt siden det skal ligge mellom 9 og 30!!! Jeg har også hatt mye problemer med magen når jeg tar jern, så jeg prøver å ta det annenhver dag.. Hb sjekket jeg vel sist i uke 15 eller noe, og nå i uke 27 er den enda mellom 12-13... men ja, jeg må bli flinkere til å ta jern!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå