Gå til innhold

Hva gjør man når foreldrenes etternavn ikke passer sammen?

Anbefalte innlegg

Det er fremdeles mange måneder til problemstillingen blir aktuell, men man kan jo ikke unngå å tenke tanker om navn osv.

Saken er at jeg og min samboer har etternavn som klinger dårlig sammen, iallefall på den tradisjonelle måten med hennes som mellomnavn og hans som etternavn. Omvendt kunne det kanskje gått.

Samtidig vil jeg ikke at barnet kun skal ha farens etternavn heller...

Vanskelig.

Fortsetter under...

Det er også ofte sånn at når man ikke er vant til det høres mange ettermavnkombinasjoner rare ut.. Når man blir vant til det høres det bedre ut :)

Dere kan jo kombinere dem med bindestrek med ditt sist. Da blir begge del av selve etternavnet, og ingen blir mellomnavn

Velg det som høres best ut. Husk at barnet skal leve med dette navnet i mange år.

Dere kan godt ta mors etternavn sist hvis det høres best ut. Eller kanskje det beste er å velge ett av navnene.

Å velge to (lange) etternavn som ikke passer sammen er direkte slemt mot barnet synes jeg.

En kan godt fire på prinsippene for å unngå Linnea Amalie Langslettmoen Ødegårdsbraathen

eller Oskar Aleksander Sypriansen Johansen.

Dette var bare eksempler -

Annonse

Ta det som klinger best og så kan dere jo alle velge det etternavnet/kombinasjonen. Altså at du og din samboer også bytter :o)

Man kan jo også tenke nytt. Noen venner av oss konstruerte faktisk et nytt etternavn med en del fra hver slekt. Ble kjempefint :o) Man kan også gå bakover i slektene for å se om man finner et etternavn begge vil ha.

Nå får du et svar du nok ikke vil ha, men hvorfor på "død og liv" begges etternavn, enten det er varianten med mellom- og etternavn eller bindestreksetternavn.

Det holder veldig lenge med ett etternavn. Hvis dere ikke blir enige om hvilket, så kan dere jo foreta en trekning.

Her i huset har vi felles etternavn alle sammen, og det er et enkelt 2-stavelsesnavn. Det holder i massevis.

Jeg har inntrykk av at litt mange barn har fått to etternavn som ikke passer sammen, det blir litt voldsomt. Etter min mening setter man etternavnene i den rekkefølgen som høres best ut (uten bindestrek) eller så velger man det ene.

Men så har ikke jeg problemer med at barna mine har et annet etternavn enn meg heller, er etter seks år fortsatt fornøyd med at jeg valgte mitt bort slik at barna kun har ett etternavn.

Velg et av navnene eller sett navnene i den rekkefølgen det klinger best. Synes det er altfor mange unger nå som har så lange kronglete navn - ofte to fornavn og to etternavn. Vet jo ikke hvilke navn det er snakk om, men dersom et av navnene betyr mer for dere, ville jeg valgt det. F.eks ville jeg droppet et -sen-navn. Hvis noen av dere har navn fra en gård e.l. ville jeg valgt det.

Er det et alternativ for deg aa ta samboers navn? Eller at han tar ditt?

Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg tok mannen min sitt etternavn da vi giftet oss i sommer. Litt pga at navnene vaare ikke klang sammen, og jeg synes det blir tungvindt med to etternavn (mitt var langt og komplisert).

I tillegg synes jeg det er veldig koselig at hele familien heter det samme naa som den lille etterhvert kommer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...