Gå til innhold

Samarbeid gynekolog/lege her i Norge og klinikker i Danmark for oss som bryter norsk bioteknologilov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt litt på dette med samarbeidet mellom gynekolog/lege her hjemme og klinikkene vi bruker i Danmark. Jeg føler jeg ikke får den beste oppfølgingen jeg trenger i forhold til hva som er smart/riktig å gjøre i denne prosessen.

En gynekolog som kan skanne og måle egg, trenger jo nødvendigvis ikke være god på ufrivillig barnløshet og utfordringer med å bli gravid. Hvis du da blander inn en porsjon gynekolog som sender faxer til 100 kr per stk (jeg-tenker-på pensjonen-min-skal-jo-snart-gi-meg), en porsjon skepsis til hvilke hormoner den danske legen har skrevet ut og en dæsj "dette er jo ikke lovlig i Norge - så føler jeg meg ikke helt ivaretatt.

Siden jeg ikke hadde planlagt å bruke 9 inseminasjoner (and still counting...) så har jeg først vært hos gynekolog med henvisning nå til 9.inseminasjon. (Pluss en runde på et forsøk som ikke ble noe av hos hun gynekologen som er dritgod på fax)

Jeg håper jeg skal bli godt ivaretatt fremover (har kommet inn i systemet på Femina på Brynseng) Men det er jammen meg litt av en ferd vi som er her inne er på.

Jeg føler jeg burde tatt litt utdanning i hormonstimulering og IVF for å være rustet til å henge med på min egen behandling.

Er det noen som har tips til hvordan få optimalt resultat (graviditet:)) i forhold til samarbeid mellom lege/gynekolog her hjemme og klinikk i Danmark?

Jaja - mulig dette innlegget ble rotete… Jeg er imponert over den norske stat som har et forbud mot at enslige skal bli inseminert. Opp gjennom tidene har single kvinner klart å få barn, men med en langt mindre raffinert fremgangsmåte som involverer en uskyldig mann. Skulle jo tro at i det minste krf kunne fronte et lovforslag om inseminasjoner for single kvinner - tenk det da! Kunne resultert i en og annen jomfrufødsel! Og så kunne vi fått et optimalt tilbud med oppfølging og behandling her hjemme.

LA

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

Må først si at jeg skjønner situasjonen.

Men som Lege som jobber i Norge så kan man faktisk ikke gå inn og bryte loven og ha et "offentlig" samarbeid med klinikker i Danmark.

Her på Østlandet hvor jeg bor stiller gynekologer opp og gjør scanninger, men resultatene av undersøkelsene/scanningene må pasientene selv formidle til de respektive klinikker da det er de respektive klinikker som er behandlende instans.

Det er faktisk vi selv som ønsker å gå utenom norsk lov og dessverre må vi forholde oss deretter.

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke i hvor stor grad Åsle-Marit (På Femina) samarbeider med danmark. MEN du har ihvertfall kommet til en meget kompetent dame, som virkelig følger opp pasientene sine!

Hun får ihvertfall de beste skussmål fra meg (Har gått hos henne siden 2008)

Hun er veldig dyktig på PCOS/PCO har jeg skjønt (Dette er ikke ting jeg personlig vet noe om)

Hun har heller ingen innsigelser mot at du gjør dette som enslig.

Jeg skjønner godt at du føler du burde være ekspert på dette, og det tror jeg stemmer. Jeg har ihvertfall lest utrolig mye underveis (forsøkt å holde meg til fornuftig info) Og har funnet god hjelp i det!

Masse lykke til..skjønner godt du er frustrert nå.

Klem

Skrevet

..... jeg må også legge til at vi pasienter faktisk bør sette oss inn i vår egen behandling :-)

Er en lang ferd, men forhåpentligvis så lykkes vi ....:-)

Skrevet

Hei,

Jeg kjønner deg veldig godt. Kjenner ikke til gynekologen hos Femina, men kan anbefaler Aage Huseby ved Smedstad gynekologer. Han er veldig hyggelig, behjelpsom og scanner både på lørdager og søndager hvis du har behov. Han samarbeider med CFC. Jeg opplever at jeg får både støtte og den hjelp jeg trenger av han. Jeg er veldig fornøyd, og dette gjør denne processen litt enklere.

Lykke til :-)

Skrevet

Henger meg på innlegget til Klar39. Martin Andresen hos Smestad-gynekologene er også veldig hyggelig og ok. Han har hjulpet meg med hormoner og scanning, og jeg er veldig trygg og fornøyd.

Skrevet

Jeg spurte klinikken i Danmark om de kjente til gynekologer i Norge jeg kunne bruke og så valgte jeg en av dem. De hadde både private og noen med offentlig avtale. Har sluppet unna ubehageligheter hos de to jeg har vært hos. I inneværende IVF-runde er det faktisk oppfølgingen fra klinikken i Danmark jeg ikke har vært fornøyd med (men nå er det uttak i morgen tidlig så da er alt slikt glemt :-) ).

Håper du blir fornøyd med ny gynekolog, viktig å føle seg trygg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har hatt ubehagelige møter med gynekologer her i norge, har hatt timer hos tre gynekologer,har aldri følt meg så tråkket på.

Jeg er singel å ønsker meg barn, så jeg var åpen overfor alle gynekologene. Da fikk jeg en kald skulder av alle,"et barn trenger en mor og en far" så jeg går ikke til hvem som helst lenger. Makan til trangsynthet har jeg ikke sett.

Ikke mye hjelp å få etter jeg fortalte at jeg skulle til danmark å bli inseminert.

Er på utkikk etter en gynekolog som kan hjelpe nå =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...