jenta mi i magen Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 I de siste dagene har jeg begynt å klø veldig mye, mest når jeg skal slappe av. kan det være svangerskapskløe? og hvis det er det,kan det være farlig for barnet?
Trollmor til 2 Skrevet 16. desember 2010 #2 Skrevet 16. desember 2010 Hvor klør du hen da? Det typiske for svangerskapskløe er at man får en intens kløe inni hendene og under føttene. Gjerne inni ørene også.. Men det henger lite sammen med aktivitetsnivå. Jeg fikk svangerskapskløe ganske tidlig denne gangen og har gått på Polaramin (allergitabletter) resten av tiden. De hjelper veldig for meg! Svangerskapskløe er sjelden farlig, verken for mor eller barn. Men det er uhyggelig plagsomt! Denne kløen kommer av at det skilles ut galle i blodet, altså at leveren ikke klarer å hanskes med gallenivået i blodet. I ekstreme tilfeller blir man gul, som om man skulle hatt galleblæreproblemer eller gulsott. Kløe er generelt ganske normalt i et svangerskap. Hormoner og huden som strekker seg er oftest årsaken. Men man kan også utvikle overfølsomhet i forhold til matvarer, produkter og klær når man går gravid. For "normal" kløe vil jeg anbefale at man kutter ut all bruk av såpe til hudvask. Bruk en dusjolje istede. Og av fuktighetskremer kan det være lurt å styre unna de som inneholder parfymer og parabener. Jeg selv vil anbefale Exomega fra A-Derma. Den er laget for hypersensitiv hud. Den er en veldig god fuktighetskrem som lukter bra. Ellers vil jeg anbefale å bruke Neutral vaskemiddel/tøymykner (og så lite som mulig). Når det gjelder kosthold er det viktig å få i seg nok væske, selvsagt helst vann, holde seg unna salt og eventuelle andre matvarer som man merker at man reagerer på. Dusj/bad ikke oftere enn nødvendig. Du holder deg ren selv om du "bare" vasker deg med klut. Smør deg med en god fuktighetskrem minimum to ganger om dagen og sørg for at huden får puste litt innimellom. Altså unngå tettsittende klær. Sov helst naken om natta. Hvis det blir veldig plagsomt, må du bare ta det opp med legen din. God bedring =)
jenta mi i magen Skrevet 16. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2010 Jeg klør over hele kroppen, beynte for noen dager siden. var hos legen, han tok noen prøver,men han sa ikke noe om det. Han var veldig stresset,skal tilbake til uken. takk for gode råd, skal prøve dem.
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Jeg klødde som en gal med forrigemann, og klør ganske heftig nå også. Men det var ikke svangerskapskløe, mest sansynlig var det bare at jeg reagerte på ting jeg normalt ikke reagerte på. Var særlig enkelte typer klær som bare ikke kunne brukes, samt at hvis jeg ble varm og satt i bil var det helt grusomt. Klødde overalt, men mest på lår, overarmer og bak på ryggen. Grusomt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå