Gå til innhold

Barnet ligger i sete.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på KK i dag og fikk vite at barnet mitt ligger i sete og liten sjanse for at det snur seg. Får mest sannsynlig et barn på over 4000 g opp mot 4500. Lege formidler at det går helt fint å føde et slikt barn i sete. Jeg griner og er helt deprimert over dette. Noen erfaringer å dele??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei:)

jeg fødte i sete med min første, det gikk veldig greit.

jeg hadde ikke hatt noen tid å forberede meg på, for både lege og jordmor mente det var hodeleie... ...intill de skulle kjenne på åpningen da, det var visst full åpning og en rumpe.

selv om jeg ble super stresset og redd, må jeg si at det gikk utrolig bra.

Det er bra du får tid å forberede deg på, og leger og jordmødre for den saks skyld. En setefødsel kan være ganske lik andre fødsler.

jeg hadde tre sting tilsammen, så sprakk ikke særlig heller..

-håper dette kan roe nervene dine litt:)

PS!

du bør lese litt om hofteleddsdysplasi, da dette ofte blir et følge av setefødsel. dette kom som et sjokk for meg, da jeg aldri hadde hørt om det, og ikke var forberedt i det hele tatt.

Skrevet

Hei :)

jeg er i lignende situasjon som deg. Vil bare si ifra at det er noe som heter "seteleiedebatten" i forumene her til venstre (tok meg lang tid før jeg oppdaget det hehe).

Ellers så har vi hatt litt diskusjon på dette i januar-terminklubben

http://www.barnimagen.com/forum/thread/142628159

kanskje noe der kan hjelpe deg ved å finne ut hva du kan/skal gjøre :)

Skrevet

Solskinnshåp: Takk for en fin fødselshistorie, ofte er det bare skrekkhistoriene om seteleie man hører! Men jeg lurer på en ting i forhold til det du skrev, jeg mener å ha lest at det ikke er setefødselen i seg selv som gir større fare for hofteleddsdysplasi, men det at barnet ligger i seteleie i livmora? Slik at det ikke har noe å si om man velger ks eller vaginal fødsel i forhold til denne problemstillingen? Stemmer dette? Du vet sikkert mer om dette enn meg, siden du har hatt grunn til å finne ut om det selv. :)

Skrevet

hei,

Er det slik at du vurderer ks som et alternativ da? Det er jo veldig mange som velger ks ved seteleie.

Skrevet

Hele poenget er at jeg hører til KK i Bergen. Der er ikke KS et alternativ til vanlig vaginal fødsel og ikke noe jeg får velge....

Utfordringen er at barnet kommer til å bli stort

Skrevet

hofteleddsdysplasi kommer av seteleie ja, hvor lenge barnet har vært i denne stillingen spiller og en rolle. Det er sansynligvis samme risiko for hofteleddsdysplasi ved KS og setefødsel..

Skrevet

Jeg er redd for meg... redd for at jeg skal revne fra a-å, redd for smertene. Risikoen til barnet er jeg oppdatert på og er selvsagt bekymret for dette også. men kvir med til fødsel da et STORT barn skal gjennom min kanal..... noen med erfaring på dette???? Vi snakker mest sannsynlig 4500..

Skrevet

Kjære deg. De kan da ikke tvinge deg til vaginal fødsel! Barnet ditt blir uansett for stort til å ligge innefor de kriteriene som i utgangspunktet ligger til grunn for å vurdere vaginal setefødsel. For barn over 4000 gram må det gjøres en individuell vurdering. En mor som nekter setefødsel kan de ikke vurdere som en god kandidat for dette!! Da sier det seg selv at legen virkelig legger hodet på blokken ved å forsøke å tvinge igjennom en vaginal fødsel når de normale kriteriene i forhold til størelse ikke engang er oppnådd. Pasienten SKAL bli hørt og veie tungt når en avgjørelse blir tatt. Det slår lovverket fast. Det er bare blandt enkelte snevre fagmiløer i Norge at vaginal setefødsel anbefales. Opptil 40% av alle setefødsler ender i haste ks. På nhi.no kan du søke på seteleie. Da får du opp en serie på 5 artikler som gir god informason om setefødsler. Det er masse nyttig informason her du kan bruke for å få invilget et ks. Det viktigste er at du blånekter på å gennomføre ks og hvis legen fortsatt forsøker å tvinge deg så skal det stå svart på hvitt i journalen at du tvinges til setefødsel til tross for at du absolutt og fullstendig motsetter deg dette. Helsepersonell-loven krever at legen journalfører alt av betydning. Bemerk at det er viktig for deg at den tvangen du utsettes for blir nedtegnet slik at dette enkelt kan dokumenteres når du klager legen inn for helsetilsynet, for det bør du gjøre dersom du utsettes for et slik overgrep. Men hvorfor ikke bytte sykehus. Litt reisevei er vel ikke et problem ved et planlagt snitt?

Skrevet

Haukeland sykehus kan tvinge folk til hva som helst og føden der er knet for nettopp dette. Vurderer alternativt sykehus og skal ringe til min jordmor i morgen. Haukeland vurderer ikke KS på andregangsfødende før barnet er over 5000g.

Jeg skal ta med meg informjonen du har gitt, snakke med jordmor i morgen og se hva vi gjør. Håper i det lengste at babyen snur seg og håper på det...

Takk for svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...