Gå til innhold

må pumpe pga store sår på brystene, vil hun glemme det å suge på bryst ?

Anbefalte innlegg

pga sår på brystvortene, dvs sprekker som går tvers over og ser ut som krater og væsker og blør etter amming med skjold.

Så nå gir jeg det jeg klarer å pumpe pluss erstatning innimellom. Er det vanlig at de gulper av erstatningen?

Og vil hun glemme helt hvordan hun skal suge på brystet?

Fortsetter under...

Huff da. Pass på at sårene får tørke godt, og kontakt lege ved minste antydning til infeksjon eller brystbetennelse (be om dyrking av bakterieprøve av sår/melk samt antibiotika), eller dersom du får "brennende smerter innover i brystet" (kan være sopp, behandles med canesten til deg og mycostatin (resept) til baby). Du er mer mottakelig for alt dette nå. Bruk engangs ammeinnlegg som IKKE setter seg fast (au), du kan evt bløte det opp med en våt klut før du tar det av dersom det henger fast.

Hvor gammel er ungen din? Sannsynligvis går det helt fint med flaske, men bruk en tåtesmokk med få&små hull. Som regel har vanlige matbutikker bare mellom/store smokker, du må på apotek for å få de med minst hull. Dersom det virker som hun har "glemt" det når du begynner amme igjen, er det bare å fortsette å prøve, slapp av og gi henne litt flaske først. Men mest sannsynlig går det bra - som ammepoliklinikken sa til meg så anbefaler de ikke flaske fordi de ikke vet hvem som blir sugeforvirret.

Når du føler deg klar for å amme igjen så er det veldig bra dersom du kan få noen til å sjekke at barnets sugetak er riktig - ammepoliklinikk eller ammekyndig helsesøster el.lign. Mye av areola skal inn i munnen, pass på at ungen ikke henger i puppen, og du skal ikke bøye deg frem - dra ungen mot deg. Ungen får puste uansett (så lenge du ikke tviholder), så ikke vær bekymra om nesen er "inni" brystet. Du kan evt håndmelke eller pumpe litt før du begynner, slik at melka er der med en gang - noen barn suger veldig hardt i starten, før det kommer melk. Du kan evt be lege om resept på Syntocinon nesespray som stimulerer utdrivingsrefleksen dersom den er veldig treg. Etter at du har ammet, sjekk at brystknoppen ikke er deformert eller flat. Den skal være rund og (iallfall hos meg) mye mindre struttende enn når du (jeg) har pumpet. Så lar du den lufttørke.

tusen takk for mange gode råd:)

var til legen i dag og det var heldigvis ikke noe betennelse eller sånne ting der. Fikk beskjed om å ikke amme akkurat nå, men heller pumpe siden det var så sårt. Har kjøpt bruledin krem, så håper og krysser fingrene for at det hjelper. Er litt travelt å pumpe, men det får gå. Har bare håndpumpe, men lille jenta mi får i det minste messt mulig min melk, og har erstatning dersom det blir for lite i tillegg.

Hvor mye er vanlig å pumpe ut på hvert bryst?

Føler jeg får ut for lite egentlig, ca 100ml til sammen på hvert bryst. Hun spiser riktignok ikke mer enn 80ml til hvert måltid, kanskje litt til. Så da stemmer denne produksjonen av melk kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...