Gå til innhold

Tips til smokkeslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan gi meg gode råd og tips når jeg har tenkt å få jenta mi på to og et halv til å slutte helt med smokken etter nyttår?

Når sluttet deres barn med smokk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slenger meg på her... Har sikkert nord-europas mest smokke avhengige unge... har ikke fjern anelse om hvordan vi skal gå frem med slutt.. Vi var i dyreparken og Sabeltann i sommer, og har nok ikke tenkt oss dit igjen til sommeren.... har prøvd å si at nissen skal ha den for å gi til nissebarna etc.. men det biter han ikke på.... :-/

Skrevet

Hehe...har et tips: hopp i det!

Vi slutta med smokk på vesla da hun var 2 år og da hadde jeg gruet meg i ett år allerede...jeg tilla smokkeslutt mer problemer enn reelt. Vesla tok det helt greit.

Vi forberedte vesla et par dager i forkant og sendte smokken i posten til Kaptein Sabeltann. Hun angret seg en gang på kvelden og sov litt dårligere i to netter. Etter det var alt glemt.

Lykke til!

Skrevet

Vi slutta like før to år. Dro på tur uten smokk og lot det stå til.. Det gikk kjempebra, selv om det ikke var planlagt og helt uforberedt. Hadde faktisk glemt å ta med smokk.

Skrevet

Men tror barn blir oftere værre etter fyllt to år.. min hadde et ganske normalt forhold til smokk til han var rett før 2,5 år.. da kom sommerferien og det tok helt av. Etter det skal han helst ha smokk i munnen til envher tid... utrolig irriterende, og prøver jeg å nekte han, kan han mase og grine og sutre i en time... så jeg gir opp hver gang. Han skal helst ha en i munnen, to i handa - sammen med kosen.

• 2 uker senere...
Skrevet

Prøv å lag et bitte lite hull midt oppå sutten, da blir den ikke fullt så god og til slutt vil de gjerne ikke savne den heller....

Skrevet

Gutten vår sluttet like etter han fylte 3 år, og vi sendte den også til Kaptein Sabeltann (det store idolet for tida). Samme kveld klaget han litt over at han ville ha smokken, men sovnet allikevel raskt (vi minnet han om at han hadde sendt den).

Dagen etter fikk han post tilbake fra Sabeltann med en pose gullmynter, med beskjed om at han var så glad for smokken han fikk og skryt av hvor flink han var. Han var kjempestolt og spurte ikke etter smokken den kvelden, har faktisk ikke snakket mer om den etter det :o)

Skrevet

Vi slutta med smokken når sønnen vår var 1år. Synes det var tull å fortsette når han ikke lenger hadde "suttebehov", i tillegg til at jeg syns smokker er for babyer, ikke store barn. Vi tok den bare bort en dag, og det var sutring dden kvelden, men det går over. Vil vel tro at jo før, jo bedre.

Sikkert lurt å prate om det et par dager i forvegen. og være sterk, ikke gå tilbake...

Skrevet

Snupperlure skal også slutte med tutt over nyttår og jeg gruer meg sinnsykt, hun er utrolig medgjørelig igrunnen, og det har en viss sammenheng med tilgang på tutt. Så - hold meg oppdatert! Tipper vi skal slite litt med innsoving første kvelden uten.

Skrevet

Eldste sluttet nå før jul, han er 2,5 år. Snakket på forhånd med ham om at alle slutter med smokk en gang, og at de til slutt blir ødelagte og borte, og da går det ikke an å sutte på dem mer. Etter noen dager der jeg nevnte dette for ham, klippet jeg av tuppen på den ene smokken hans. Da han oppdaget at smokken var ødelagt, og ivrig fortalte meg dette, fortsatte jeg å snakke litt om at smokkene til slutt blir ødelagte og at da kan man ikke bruke dem mer. Noen dager senere igjen gjemte jeg alle smokkene unntatt den ødelagte, og så hadde vi noen leteaksjoner han deltok på for å se om vi fant noen smokker. Men så var de borte, gitt, og den ødelagte ble behørig kastet i søpla. Det gikk helt greit å sovne om kvelden, så det gikk langt bedre enn jeg hadde fryktet. Siden spurte han etter smokken et par ganger, men så ble det slutt. Lillebrorens smokker er han ikke interessert i (det er forsåvidt ikke lillebror heller...han er 2 mnd nå).

Skrevet

Her ble det slutt med 2 år og 3 mnd. Hun beit så mye i de at det ble hull.. Jeg klippet større hull som lett var synlige. Så sa jeg at hun hadde fått så mange fine tenner som ødelegger smokken. Og at hun nå var stor jente og ikke trengte den. Ba henne kaste de ødelagte smokkene. Ventet meg drama til natten. Hun spurte etter smokken da hun la seg og jeg sa at de gikk i stykker pga tennene. Og hun sa, jeg er stor jente nå og trenger ikke smokk.. Og der sluttet det.

Var helt sjokket over hvor lett det var. Hun var helt vill etter den smokken. Og selv om hun fikk lillebror like etterpå, har hun ikke prøvd å ta smokkene hans..

Skrevet

Her sluttet frøkna med smokk da hun var 1,5 år. Brukte den bare da hun sov, men merket det ble mer og mer surving etter den smokken og ville ha den mer og mer. Vi bestemte oss da for bare å kutte ut all smokking da hun hadde ferie fra barnehagen. Var litt krise et par dager da hun skulle sove på dagen, men ellers gikk det knirkefritt. Men så var ikke vår frøken den mest avhengige og var ganske lita enda da. Men tror du bare kan forberede henne på smokkesluttet og hoppe i det, og ikke gi den til henne selv om hun surver og du er sliten, eller at hun er syk. Er det slutt, så er det slutt:) Lykke til:)

Skrevet

Vi sendte også smokkene av gårde i posten til Sabeltann, og minte henne på det når hun spurte etter smokk. Smokken var helt klart savnet de første to kveldene når hun la seg, men da minte vi henne på at de ikke var der lenger. Greit å ha en "grunn" til at hun ikke kan få som hun har mulighet til å forstå.

Beste tipset er å stå i det og ikke gi opp, selv om det blir gråt og klaging. Vår var to da hun sluttet, forresten.

Skrevet

mi jente sluttet nettopp med smokk om natta og ho er 4 år.. om dagen sluttet ho vel for en stund siden , var lettere det siden ho ikke brukte den i bhg.. men jeg har ikke stresset, og bare ventet til ho er helt klar med det... jeg har også prøvd forskjellige ting, med det har bare endt opp i 3 verdeskrig..alt fra sabeltann, til suttefeen og nissen.... MEN nå har ho tydligvis vært klar for det og nå har ho sovet igjennom 2 netter uten sutt og lagt seg kjempe fint om kvelden uten også ;) jeg sa at jeg hengte det på ett sutte tre på ett senter her oppe vi bor, og kjøpte ho en liten ting for det, og at ho får en større premie vist ho fortsette å sove fint uten sutt ;)

Men jeg ville anbefalt å sluttet på dagen først, at h*n får den når det er leggetid, også etterhvert slutter dere på natta også..

Har også snakket med tannlegen om dette, og hun sa at det var ikke noe skadelig for tennen så lenge den ikke blei så mye brukt, men at ho måtte slutte før ho begynte på skolen liksom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...