Gå til innhold

Kommer de til å snu seg tro?

ungmortil3

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mine to har snudd seg i alle retninger hele tiden og vært veldig ustabilt, men nå har de ligget med hodet ned begge to de to siste ukene. Er 33+1 idag. Spurte gynekologen på ultralyd i går og hun sa at sannsynligheten for at de snur seg noe særlig mer nå, er ikke veldig stor, men det kan selvfølgelig skje.

Hør med de du går til kontroll hos du. Dersom de mener at de ikke kommer til å snu seg framover nå, må du og sykehuset ta stilling til type fødsel. Her jeg går, anbefaler de keisersnitt dersom tvilling 1 ligger i seteleie.

Mine har begge to ligget i sete nesten helt siden ordinær ul. Var til kontroll idag og spurte, fikk til svar at dersom de ikke har snudd seg når jeg er 34 uker på vei kan man se på det som usannsynlig og dersom de ikke har snudd seg når jeg er 37 uker på vei kan man se på det som høyest usannsynlig.

Jeg har hatt begge i seteleie veldig lenge, men tv2 har snudd seg til hodeleie i uke 37 og tilbake til sete i uke 38, så det går an også nokså sent.

Jeg ble satt i gang på Riksh i uke 39 med begge to i sete for en uke siden. Hadde en helt fantastisk fødsel av to barn i sete, ikke en rift, ingen ting og den fineste fødselen jeg har hatt, er utrolig fornøyd med det. Men forutsetningen er selvfølgelig at sykehuset man føder på har erfaringen og mener at det er det beste i den aktuelle situasjonen. Tenkte jeg skulle skrive litt mer om det en annen gang fordi alt jeg leste om setefødsler mm i forkant var så utrolig negativt så jeg vurderte også keisersnitt, men det kan være en flott opplevelse også.

Annonse

Her har jeg blitt fortalt at setefødsel er fullt mulig, dersom-dersom. bekennet mitt må være romslig nok, tvillingene må ikke veie for lite og ikke for lite + at de ikke må bli født altfor prematurt.

Regner med at det blir endel snakk om det til neste kontroll jeg har 30.12. Håper veldig på å kunne få føde vaginalt, men blir det ks så er jeg veldig innstillt på det også.

Er godt og høre at du sitter igjen med en god opplevelse av fødselen, da blir jeg liksom litt betrygget merker jeg :).

Jeg har født flere ganger før hvorav et barn som var klart større enn tvillingene, så sånn sett visste jeg at det var plass. Når det gjelder vekt på tvillingene er vel det mellom 2500 og 4000 g at de er åpne for setefødsel. Etter hvert følger de jo opp med så mye UL at de anslagene er ganske gode.

Jeg er sikker på at planlagt ks også er en fin løsning. Så sånn sett tenker jeg at det er to gode alternativer

Hadde ellers massert mellomkjøttet med sånn weleda olje de siste ukene. Det har jeg hatt god erfaring med før. Ble ikke klippet og fikk ingen rifter. Selv opplevde jeg setefødsel som mye mer skånsomt enn de tre hodefødslene jeg har hatt. Først føde en liten rompe og da er man liksom i gang, i stedet for å starte rett på et stort hode.

Dessuten var det utrolig deilig å være i god form så kort tid etterpå. Har sittet i sånn yogastilling og ammet på barsel og har for første gang ingen plager i underlivet etter fødsel. Men har nok hatt litt flaks også. Håper du får en fin fødsel uansett!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...