Gå til innhold

Dere med baby på ca. 6 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Lurer på hvor mye og hva babyen deres spiser/drikker i.l.a. en dag (evt. natt)?

Og hvor mye sover de? Hvor lenge klarer de å være våkne om gangen før de bli trette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min blir snart seks måneder, sånn ca. tid og mengde spiser han dette:

Kl. 7: 210ml mme

Kl 10: 160ml mme

Kl 13: En porsjon grønnsaker evt. grøt + 100ml mme

Kl 16:160ml mme

Kl 19: Stor porsjon grøt + fruktmos og 100ml mme

Av og til et beger fruktmos innimellom.

Dette blir altså litt over 700ml mme + to måltider mat om dagen. Fra 7-7 om natta spiser han ikke.

Av og til går det ikke opp med søvnen på dagtid (har ikke helt rytme på den), og da får han en flaske 100ml mme innimellom, så han skal holde ut til kvelden. Som oftes er han oppe ca. to timer mellom hver lur, og sover 3-4 ganger om dagen fra 30min til 2 timer. Sjelden han holder ut mer enn to timer våken:)

Han var helt annerledes før, da sov han nesten ikke! Kanskje 8 timer tilsammen i døgnet. Så ble plutselig en helt annen verden for meg da han han begynte å få så stort søvnebehov for et par måneder siden:)

Enn din da? :)

Skrevet

lille snupp våkner va 07 i ukedagene (er oppe da uansett, har ei som skal sendes på skolen..) i helgene sover hun til ca 08..

ca kl 0730 : mme ca 150 ml

liten dupp på sofaen ca 09.. (sover da ca 30 min)

frokost ca kl 1000 : grøt, vann som drikke

ca kl 12 :mme ca 180 ml'

dupp i senga fra ca 1215.. sover da mellom 1-3 timer... stortsett 2 timer..)

middag ca kl 15 : middags glass + vann til drikke

(noen ganger litt mme ca 1615 : 150 ml)

liten dupp fra ca 1630-1730....

kveldsmat ca kl 18. akkurat begynt med grøt til kvelds og nå.. og ca 180 ml mme

kvelds stellet når maten er ferdig spist... og i seng ca kl 1900.

sover stortsett hele natta.. og våkner ca 07

.noen netter innimellom hun våkner rundt 02,. da får hun litt mme ca 90 ml.

Skrevet

Ca tider blir det da..

8: 150 ml MM

11.30: 150 ml MM og 1 beger fruktmos

15: 150 ml MM og 1/1-1 glass middag eller sviskemos

18: stor porsjon grøt

18.45: 150 ml MM

Legger seg da ca kl 19, og sover til mellom 07-08..

Så er det litt opp og ned utover dagen.. Men sover 3 lurer, noen på 30 min og noen på nesten 2 timer.. Nå som han sover inne, sover han litt kortere lurer stort sett..

Kan være våken ca 2 timer før han blir trøtt..

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

6 mnd om to dager.

Det ser ut til at han er i ferd med å gå fra 3 til 2 lurer på. Dagene kan variere noe, men det ser stort sett slik ut:

07.30 våkner, ammer

09.30 legges til lur nr 2, ammer litt igjen

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Beklager, jeg kom borti en knapp her........... Altså:

Det ser ut til at han er i ferd med å gå fra 3 til 2 lurer på. Dagene kan variere noe, men det ser stort sett slik ut:

08.00 Våkner for dagen. Ammer. Ammer også litt før lur nr 2.

10.00 - 11.30 Sover lur nr 1

12.30 Ammer først, så 1 porsjon grøt, litt vann (øver), evt. litt sviskemos

13.30 - 15.30 Sover lur nr 2 (sovner ikke med engang..)

16.00 Ammer. Har begynt med ettermiddagsgrøt i dag, så er bare en halv posjon. Vil nok gi nærmere leggetid om et par dager.

19.00 Legges for kvelden, ammer først.

Han har halvveis nattavvent seg selv, men jeg må stort sett amme 1 gang i løpet av natten.

Skrevet

Min er seks måneder om tre dager, og han spiser som ei mus men desto oftere...

Vanligvis våkner han mellom 7 og 8, da spiser han 70-80 ml mme eller velling (litt avhengig av hvor lenge det er siden han spiste siste nattmåltid)

Rundt kl. 10 spiser han igjen, ca 100 ml mme før han dupper en halvtime.

Han får grøt rundt kl. 11.30 samtidig som jeg spiser lunch. Spiser sjelden mer enn en halv porsjon før han begynner å tulle og spytte ut. Hender han også får litt fruktmos til lunch.

Pleier å gå tur 1-2 timer etter lunch og da sover han i vogna nesten hele turen. (Litt værre nå som det er så kaldt og vi knapt kommer oss ut)

Rundt kl. 14 spiser han ca 80 -100 ml mme igjen

Ny runde med grøt kl. 16 - 17, sjelden det går mer enn en halv porsjon da heller.

Han får mme eller vann også når han får grøt men drikker veldig lite da.

Han legger seg kl. 19 og da spiser han ca 100 ml mme før han slokner.

Vanligvis våkner han og er sulten to ganger hver natt og da spiser han rundt 100 ml mme hver gang. Pleier også å amme litt når han våkner på natten, vet ikke hvor mye han får i seg da...

Totalt blir det vel 6-700 ml mme hver dag + grøt og frukt.

Skrevet

Glemte å skrive at han gjerne dupper en halvtimes tid mellom 15 og 16. Prøver å ikke la ham sove etter kl. 16, da sliter vi med legging kl. 19.

Skrevet

Takk for svar! Jenta mi ble 6 mnd. 2.desember, men er født 5 uker før termin.

Grunnen til at jeg spør er pga. jenta mi tuller fælt med drikke og mat om dagen. Har lenge vært vanskelig å få henne til å drikke, å nå har hun så og si kutta ut puppen helt. Flaske og kopp er prøvd utallige ganger! Men siden hun var ca. 5 mnd har hun spist greit med fast føde.. men nå siste uka virker hun rett og slett matlei! Og i tillegg har hun som sagt kutta ut nesten all væskeinntak...

Men sånn ser altså sånn ca. vår dag ut:

Ca. 8.00: Grøt av 100 ml vann eller mme

Ca. 11.30: En banan eller et fruktbeger.. prøvde også med litt velling idag, med varierende resultat...

Ca. 15.00: Middag, alt fra 1/2 glass til et helt.

Ca.18.30: Grøt av 100 ml vann eller mme. Legger seg mellom 19-19-30.

Hun våkner alltid om natta, den siste mnd har hun hatt et nattmåltid ca. i 02-tida. Men de siste dagene vil hun ikke ha pupp på natta heller...

Før tilbydde jeg alltid pupp før hvert måltid (etterhvert etter hvis hun fikk grøt), men nå avviser hun som regel den totalt. Får henne ikke til å drikke hverken vann eller mme til måltidene, men pleier noen ganger å klare å lure i henne et fruktbeger etter noen av måltidene (bare for å lure inn den væsken jeg kan..!) Vi øver med tutekoppen hver dag, men det går seint..... håper hun snart forstår den! Har prøvd bonaqua-flaske og vanlig kopp også, samt mange ulike flasker.

Er i kontakt med helsestasjonen, og skal dit igjen imorgen for kontroll og veiing. Blir gal av å bekymre meg sånn for væskeinntaket..

Ellers sover hun som regel til ca. 7.30. Dupp på ca. 30 min i 9-tida. (etter når hun står opp, men som regel er hun våken max 1 1/2 time).Lengre hvil ca. kl. 12-13-tida på ca. 2 timer. Dupp på 30 min i 16-17-tida. Hun holdt ut mye lengre da hun var 2-3 mnd, kunne være våken flere timer.. hvorfor blir de så trøtte når de blir eldre?? Trodde det var motsatt jeg;) Har vel med økt aktivitetsnivå å gjøre, regner jeg med...

Skrevet

Må fortelle at da min begynte med fast føde da han var fire måneder, så drakk han nesten ikke noe! Var så opptatt av maten (selv om det ike var mye) at han ikke ville ha flaska. Men etter noen uker gikk det seg til, og nå er flaska mer populær enn maten igjen. Sikkert greit å snakke med de på helsestasjonen, men sånt går opp og ned, noen ganger er appetitten bra og noen ganger dårlig! :)

Ei venninne av meg som er lege har også en liten en 8 måneder nå), og hun bekymrer seg ikke for sånt i det hele tatt! Hun sier at noen ganger spiser han nesten ikke noe, og så tar han det igjen senere. Helt normalt mente hun (jeg snakka med henne da min ikke ville ha flaske). Så lenge de er friske og glade da vel og merke! Om de er slappe og virker syke og dehydrerte er det jo selvfølgelig en helt annen sak.

Skrevet

Slenger meg på :-)

Som juli10 er det helt nekt på pupp (tull fra 3 mnd) og tar ikke flaske/kopp eller noe sånt. Ble alt for lite væske, og etter runder ved Helsestasjonen har jeg mye væske i maten og noe mating via sprøyte (mme). Økningen av mat/væske har medført noe oppkasdt, stakkar, og magevondt (pga NAN?)Men mulig har han bare ikke plass til så mye ennå. Også blitt litt matlei i det siste.

Alt er ca her / gjennomsnitt.

Våkner kl. 07.30

08.30 40 ml mme, yoghurtglass (180 gram) ispedt 20 ml vann ekstra

11.30 Grøt av 140 ml vann (grøtpulver som til 2/3 porsjon + mme-pulver), 1/2 beger fruktmos spedt med ca 15 ml vann

14.30 40 ml mme, lite middagsglass ispedt 30 ml ekstra vann

(16.30 av og til 1/2 beger frukt/yoghurt (50 gram) ispedt 30 ml. mme)

18.00 Grøt av 140 ml vann (grøtpulver som til 2/3 porsjon + mme-pulver), 1/2 beger fruktmos

Dette blir ca 7 dl væske i døgnet

Sover ca 2,5-3 timer om dagen og netto 11 timer om natta. Om dagen: kl. 10.00-10.30, 12.30-14.30 (1 1/2-2 timer om vi triller tur, om kke 30-60 minutter inne) og 16.00-16.30.

Holder som regel 2 timer mellom soving.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...