Gå til innhold

Dere som sitter på mye baby-info - SE HIT!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har det seg at babyen min har en stoppeklokke i hodet så hun våkner etter NØYAKTIG 30 min hver gang????

Blir GAL! Føler jeg bruker villt mye tid på å få henne til å sove... Hele dagen egentlig.. Våkner etter 30 min hver gang og er fortsatt trøtt og da selvfølgelig grinete.. Så er det litt pupp, ny bleie og på´n igjen...

Føler det er utrolig waste of time å bruke opptil en time for å få henne til å sove når hun kun sover i 30 min..

Sover leeeenge ute i vognen sin da, men det er jo for kaldt 95% av tiden...

Uff.... Lei....

PS. Hun HATER å sitte i Manducaen, vet ikke om jeg gidder å bruke penger på sjal da...? Hmm...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les litt på denne siden: http://sovlillebaby.com/

Ikke sikkert du finner råd som hjelper deg helt. Men kan være litt lettere å takle når man vet litt om babyer og søvn, og hvorfor det er sånn.

Skrevet

Høres mistenkelig ut som jenta mi:) (hun er 6 mnd, men har hatt denne rytmen siden hun var ca. 3 mnd),. Hun sover 30 min i 09-tiden, og i 17-tiden. I 12-tiden har hun en lengre hvil på ca. to timer, men våkner ALLTID etter nokså nøyaktig 30 min, og må da bysses i søvn Iigjen, ettersom hun er veldig trett selv om hun kan virke våken (sover i vogna på dagtid). Sov ute ca. til des., da ble det for kaldt synes jeg. Ettersom hun var vant til å sove i vogna, måtte vi fortsette med dette innendørs, så nå sover hun i vogna i gangen. Har du prøvd dette, ettersom hun sover bra i vogn ute?? Triller henne litt over dørterskelen, og så sovner hun relativt kjapt;)

Før hun ble 3 mnd, sov hun bare små halvtimer her og der, våknet alltid etter 30 min! Så det var ganske deilig da jeg klarte å få henne til å sove lenger på 12-hvilen. Har prøvd å få henne til å sove lenger etter 09-hvilen, men da er det nokså umulig. Jeg har grublet mye på hvorfor hun har denne stoppeklokka i hodet, for det er som du sier nokså nøyaktig 30 min! Så si fra om du hører noe;)

Skrevet

Snuppa mi elsker også å sove ute i vogna (har en åpen bod, så det blir ikke så kaldt da). Men da det var over ti minusgrader, tok jeg vognbagen og satte den oppå senga vår og satte opp vinduet. Da ble det ganske kaldt inne og hun sov like lenge som om hun var ute. Hadde full påkledning så hun "skjønte" at hun skulle sove.

Skrevet

Veldig vanlig at de våkner etter 30 min, det gjør min også dessverre- og det skyldes rett og slett at de ikke klarer overgangen mellom dyp søvn og lett søvn, som inntreffer etter ca 30 min.

Noen babyer kommer seg over kneika av seg selv, men mange trenger hjelp fordi de begynner å gråte hysterisk og ikke klarer å roe seg ned selv igjen etterpå (min tilhører sistnevne ja- dessverre...) Så her nytter det ikke samme hvor mye jeg rugger vogn, bysser eller på andre måter prøver å lure henne videre i søvnen; så jeg har kapitulert- gidder ikke å bruke så mye tid på å få henne til å sove rett og slett- og lar henne sove i bæresjalet, der hun sover som en stein i time etter time. DIGG ja, hehe.

(har du forresten prøvd med dype knebøy eller rolige, dansende bevegelser med Manducaen? Det pleier ofte å hjelpe her, hvis loppa skriker når hun sitter i bæresjalet.. Stå stille er ihvertfall sjelden poppis;)

Skrevet

Det der om overgangen mellom lett og dyp søvn var nyttig informasjon Lykkeli&julegla!

Gutten min er en skikkelig power-napper på dagtid, sover ikke mer enn 25-30 minutter bortsett fra i vogna når vi er ute og triller.

I tillegg våkner han ALLTID og gråter 30 minutter etter at han har lagt seg for kvelden (men sovner igjen så snart vi kommer inn til ham og gir ham smokken). Kan faktisk stille klokka etter ham, det slår ikke feil og jeg har lurt på hvorfor. Men nå vet jeg, tusen takk! :o)

Skrevet

Jah sånn er min gutt på 12 uker også!! Alltid 30 min!! Eller hvertfall som regel.. har merket at hvis han først kommer seg forbi den 30-min kneika, så kan han gjerne sover 1,5 - 2 timer..

Lykkeligogjulegla: har du noen tips til hvordan vi får de til å kommer over den 30 minutters kneika ?

Skrevet

Sånn er datteren min også... Jeg har også kapitulert!!

Noen ganger legger jeg meg sammen med henne i vår seng, da sover hun lengre (våkner da også etter 30 min, men kan sovne igjen hvis hun ser at jeg er der). I vogna blir det som regel bare 20-30 min. Skjønner liksom ikke hva galt jeg har gjort denne gangen, sønnen min sov to ganger på ca 1 1/2 time hver gang han når han var på den alderen... Jeg har slått fast at søsken er forskjellige, selv om de oppdras likt og har like gener...

Kan dessverre ikke bære henne rundt i sjal heller pga prolaps i ryggen.

Så vi får bare stålsette oss videre og overleve med en trøtt, sutrete unge...

Skrevet

Sånn var mi også, helt til jeg tvang igjennom at hun måtte lære å finne søvnen selv i senga! Tok noen kvelder med mye gråt og mamma gikk ut og inn, koste på kinnet, sang og strøk på ryggen.. så begynte hun å sovne selv på kveldstid, og så begynte jeg med samme teknikk på dagtid.. Jeg må si jeg har fått en ny jente etter dette (+ beh. hos man.ter, men da jeg fortalte sist om hvor mye hun våknet og dårlig søvn så mente man.ter at dette ikke hang sammen med kiss/kidd lenger for hun var helt fin, bare litt stivhet, men skulle ikke plage henne SÅ mye!). Nå sover hun mye bedre, og jeg er seff. i bedre humør, og slipper å bruke 1 t på å jobbe med søvn for at hun uansett skal våkne etter 30 min! Hun sover fortsatt ikke veldig lenge, men som regel litt mer enn 30 min iallefall og kan slå til med å sove 1,5-2 timer, mer enn hun har sovet totalt på dagtid på leeeeng!

I kveld var jeg så sliten så valgte å amme henne i søvn, og jada, 30 min og PLING helt våken. Derfor jeg er våken nå.. Nå har hun lagt og klaget en stund (ikke gråt men klaging), men tror jammen det ble stilt nå, så da satser jeg stort på at jeg kan gå og legge meg!

MEN, må si at jeg prøvde på det samme med storebror og dette funket ikke på han i det hele tatt, han hadde nok ulike plager, noen vi fant ut av etterhvert og noen vi sannsynligvis aldri får svar på. Så vil si at dette gjelder kun på helt friske barn!

Men sånn forøvrig så tror jeg at etter å ha lest alt som er å leses om søvn, at dette med å finne søvnen selv er veldig viktig. Er de vant til å bli bysset i søvn, så venter de at de fortsatt blir bysset når de våkner - og gjør du ikke det, så merkes det og da våkner de helt opp.

Har ei venninne som har bysset barnet sitt fra nyfødt til nå, 1,5år gammel! Hun har alltid sovet godt om natten, men har nå begynt å våkne, og eneste måte til å få henne til å sovne igjen er byssing. Det er kjempe tøft, og mammaen angrer nå på hele bysseteknikken og vil gjerne slutte, men det er jo ikke så lett når dette har blitt gjort ved hver innsovning i 1,5 år, dag og natt!

Skrevet

Ja, jeg er enig i at søvnassosiasjon (som byssing, amme i søvn osv) kan ha noe å si når det gjelder dette, men det trenger heller ikke å spille noen rolle dessverre.. Størstejenta vår har nemlig slitt MYE med dette, spesielt på kveldstid, selv om hun alltid sovnet av seg selv, uten byssing osv. Først da hun ble nærmere 2 år gammel løste det seg hos oss, av seg selv- ved at hun nå sover tyngre og dermed klarer å komme seg over kneika alene.. Eeendelig liksom, men nå har jo lillesøster overtatt stafettpinnen dessverre og da er man jo like langt hehe :P

Noen babyer klarer å komme seg over kneika hvis man f.eks går ut til vogna og begynner å rugge den et par minutter før oppvåkningen kommer, men dette har aldri funka her dessverre...

Skrevet

Prøv å åpne vinduet i et soverom og ta på lue på barnet og så det blir sånn liksom tur ut:) Fungerer flott her, særlig om hun blir vugget med vogna over dørkarmen enda!

Jeg lukker alltid vinduet etter at barnet har sovnet og lar henne sove i det ganske så kjølige rommet. Av og til løsner jeg lua også om det virker for varmt.

Skrevet

Ser du har fått mange råd, men tenkte bare på det med Manduca. Hvor stor er babyen? Med begge våre har det vært et gap mellom at babyinnlegget passa og at den passa med beina utenfor.Da har de hata den! Dette har vært ca når de har brukt 62 i klær. Så kanskje det er håp for mer Manduca-kos seinere!

Skrevet

Så hyggelig at så mange har svart! Tusen takk! Var på helsestajonen idag på 6ukers kontroll (før jeg leste alle svarene) og snakket med HS om dette.. Hun sa også at etter 30 min er overgangen mellom lett og dyp søvn..

Hun sa at det man kunne gjøre for å hjelpe var å trille tur 4-5 dager på rad, for å hjelpe baby inn i en "rytme" hvor de kom seg over 30min kneika selv (ikke at babyer forstår søvnrytme før de er ca 3 mnd, men det er mer tidspunkter etc), så kanskje babyen tok med seg denne "rytmen" når h*n skal sove inne..

Men, denne teorien får jeg jo kanskje prøvd ut i mars, siden det er meldt så utrolig kaldt... Brrr...

Tror jeg får ta noen turer opp og ned i trappen med Manducaen for å se om det hjelper.. Skal også prøve å sette vognbagen på soverommet med vinduet oppe.. Takk for tips!

Lykkeli - ja jeg husker deg også fra sist + toget! Håper alt er bra med dere :)))

Skrevet

Har også en frøken som har begynt å tulle slik på dagtid. Hun er snart 4 mnd og har tidligere sovet godt på dagen men vært våken til langt på natt. Nå sovner hun litt tidligere på kvelden men sover kun 30 min lurer på dagen og det blir verre og verre å få lagt henne jo lenger utover dagen vi kommer. Virker som hun blir overtrøtt og alt blir bare en ond sirkel. Et tips jeg har lest om du ikke får trillet henne ute er å la henne sove i vognen inne, stå beredt ca 5-10 min før hun pleier å våkne, og begynne å trille vognen. Trill en god stund til hun har kommet gjennom den 30 minutters grensa. Prøv deg frem. Man skulle visst gjøre det som pleide å fungere for å få baby til å sove enten det var å trille, bysse eller amme. Har ikke prøvd ut dette ennå selv, men om du prøver og det fungerer, gi gjerne en lyd!!

Skrevet

Jeg ville bare si at det var dette som funka for jenta mi - som får henne til å sove 2 timer midt på dagen! Jeg gikk turer på omtrent samme tidspunkt hver dag, å til slutt fant hun sin egen rytme for den lengre hvilen sin.

Men enig i at dette var enklere for meg i august enn nå... brrr.. men du kan jo vugge vogna inne da;) Lykke til!

Skrevet

Dette kjenner jeg igjen!

Datteren min var også sånn en periode. Først en periode med 3x45min, så en periode med 3x30min. Så tok vi bort en dupp og fikk lengre sovetider en alt for kort periode før vi nå sliter med 2x45min i en alder av 10mnd.

Så desverre: Jeg aner ikke hvordan man løser dette. Skulle gjerne visst det for det er som du sier at det er på nøyaktig minuttet de våkner. Frustrerende...

Skrevet

Min våkner også 30-40 minutter etter han har sovna. På dagtid klarer han sjelden å sovne igjen, da er det for mye spennende som skjer. På kvelden holder det som regel at jeg gir han smokken og stryker han et par ganger mens jeg sier "mamma er her ute og passer på, nå må du sove". Dersom han våkner opp mellom søvnfasene og kjenner ubehag med tenner o.l. så er det verre å få han til å sovne igjen..

En tabbe du IKKE burde gjøre er å la deg lure til å tro at han ikke er trøtt mere og ta han ut i stua.. Gjorde det en gang og da trodde han at det var fritt fram kvelden etter også. Ble en liten maktkamp der ja, så nå jobber jeg heller med at han skal sovne igjen.Selv om det kan ta tid. Etterhvert har han skjønt at jeg for eksempel nekter å stå opp før kl 6, så om han blir våken om natta så legger han seg bare å sover igjen. Det lønner seg å være konsekvent ;)

Skrevet

Du burde forresten kanskje ikke gi pupp igjen når hun/han våkner! Trenger som regel bare hjelp til å sovne videre, og puppen kan jo gjøre dem mer våkne. Spesielt om det er bleieskift også.. Så det ville jeg forsøkt å droppe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...