Gå til innhold

kontroller :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer litt på om d er vanlig kontroll jeg skal på neste gang, eller om jeg blir undersøkt litt mere? da er jeg i uke 36+4.. synes jeg leser og hører om så mange som har vært på kontroller på sykehus osv. og ei jeg kjenner har fått vite att hu har åpning alt, og hu er like langt på vei som meg nesten.. synes liksom ikke jeg blir undersøkt så mye når jeg er på kontroll hos jordmor jeg da :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig. Jeg er uke 37 nå, og har ikke blitt undersøkt på noen måte utover urin og blodtrykk. Har ikke opplevd å blitt det før jeg har kommet til termin...Venter barn nr 6

Skrevet

Nei, det er vel ikke vanlig før termin evt ja. Hvis du ikke ytrer et sterkt ønske om det selv da.

Skrevet

Jeg ble undersøkt i underlivet ved første legesjekk i første graviditet. Ble tatt celleprøve samtidig.

Så ble jeg ikke undersøkt igjen før jeg lå med rier på overtid under fødsel.

Også i denne graviditeten ble jeg bare sjekka i underlivet av lege i uke 10 der det på nytt ble tatt celleprøve.

Så jeg synes ikke jeg må brette opp skjørtet altfor ofte, hihi!

Skrevet

Regner med du bare skal til en vanlig kontroll - man sjekkes ikke for åpning osv. før det begynner å skje noe. Vannavgang, rier osv.

Jeg har hvertfall aldri opplevd det med mine to svangerskap :-)

Skrevet

Ekstra sjekk blir visst kun dersom de mistenker at noe er på gang f. eks ved mye kynnere eller man er usikker på om det er tidlige modningsrier da sjekker de gjerne åpning. Jeg ble sjekket grundig sist da pga prematurerier men ser ikke poenget siden de ikke stopper rier/fødsel etter uke 33/34 da er det bare en infeksjonsrisiko å kjenne på åpning. De kjenner på åpning evt røsker litt rundt uke 37 hvis man har svangerskapsforgiftning fordi de ønsker spontan fødsel fremfor indusert.

Ekstra kontroll på sykehus er kun dersom noe kan være galt f. eks ved lite liv, høyt/lavt sf mål eller dersom det er komplikasjoner å vente med hensyn til fødsel f.eks etter ks i tidligere svangerskap.

Jeg ble sjekket grundig sist men ikke noe ekstra denne gangen fordi alt er som det skal være. Når alt er normalt er det bare blodtrykk, urin og sfmåling på kontroll frem til termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...