elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 15. desember 2010 #1 Skrevet 15. desember 2010 Hvordan gjorde dere det? Hvor gammel var barnet? Hvor mange måltider på dagtid? Og sist men ikke minst: Når fikk den mat på morgenen? Tenkte vi skulle gå igang med han er i jula. Han er 7 måneder. Er dette for tidlig?
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 hei vi sluttet med nattmåltidet da snuppa var 3,5 mnd.. litt tidlig kanskje etter manges mening.hun spiste da 200 ml mme ca 5 ganger om dagen og 1 om natta.. var ca 2 netter der hun våknet og fikk smokken og sovnet igjen så gikk ganske greit.. startet med smaksprøver på grøt. og middag i 4 mndrs alderen..
Tulipan2010 Skrevet 15. desember 2010 #4 Skrevet 15. desember 2010 Jeg er bare nysjerrig, hvorfor ammer du fortsatt om natten når babyen er 7 mnd? Min sønn er 2 mnd gammel og da han var 6 uker begynte vi med rutiner i forhold til legging. Det har fungert veldig bra! Legger han kl 19.00 og er oppe en gang om natten for mat. Sover videre til ca 08.00. Tror kanskje han kan sove hele natten ettersom han aldri gråter om natten, men beveger seg i sengen og ville nok vært stille igjen hvis jeg gav smokk. MEN jeg tenker at det er enklere å gi han pupp enn at jeg må pumpe meg. Håper allikevel at min melkeproduksjon vil tilpasse seg hans søvnmønster og at han vil sove natten gjennom. Nå i det siste har han faktisk sovet 8 timer sammenhengende. Så lenge de legger på seg bra skal man jo bare prise seg lykkelig for å ha et barn som sover hele natten.
mamman til to gutter Skrevet 15. desember 2010 #5 Skrevet 15. desember 2010 Tulipan2010: Selvom ditt barn barn (kanskje) kan sove gjennom natta når han er 2mnd, så er det på langt nær alle barn som gjør det og ikke skal man på noen måte nattavvenne dem da heller, hvis de våkner og er tydelig sultne. Jeg ammer fortsatt min gutt på 8mnd om natta. Nå hender det av og til at han sover gjennom natta, men de andre nettene våkner han og roer seg ikke uten mat. De gangene jeg har fått han til å sove uten, så våkner han igjen etter kort tid og er hysterisk etter mat. Vi har hatt rutiner på legging i mange mnd nå og det har ikke gjort noen forskjell i det hele tatt. HI: Min eldste var lett å avvenne, tror han våknet mye av gammel vane til samme tidspunkt, så når jeg begynte å gi smokken i stedet for mat, så tok det ikke mange nettene før han ikke våknet da likevel. Vi kuttet ned et og et måltid og når han var ca 8,5mnd sluttet jeg helt å amme han på natta. Jeg hadde bestemt meg for da at hvis det ble mye hyling, så skulle jeg vente lengre. Denne gangen har jeg skjønt at det ikke blir like lett og har ingen god plan for hvordan vi skal gjøre det denne gangen, men jeg regner med at vi gjør det sånn at pappaen tar han noen netter når han våkner. Mulig vi også gjør det i jula, da er han ca 8,5mnd.
førstegang...1 Skrevet 15. desember 2010 #6 Skrevet 15. desember 2010 Hun ammer sikkert fordi babyen vil ha mat.......Alle babyer er forskjellige, men har intrykk at mange må nattavende. Jeg er fersk og har ingen erfaringer og min er bare 4 måneder og må vente litt med nattavendig.
elskerpusenmin og lillegutt Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 15. desember 2010 Ja jeg ammer fortsatt om natta. Han har vært mye våken på natten for mat siden han ble født, og jeg har gitt han pupp nesten hver gang for å slippe hyling. ¨Nå i det siste våkner han ca annenhver time fra kl 24-06, derfor vil jeg nattavvenne han. Gutten min spiser tre måltider om dagen, er blid og god og rund. Men han er innmari glad i kos. Det skal han få, men ikke annenhver time på natten. Derfor.
bitthen Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Gutten min ville ha pupp annenhver time frem til ca 3 mnd alder. Fra han var 4 mnd til vi begynte med fast føde våknet han for mat hver 3. time. Begynte med smaksprøver da han var 4,5 mnd. Innførte en liten porsjon grøt til kvelds da han var 5 mnd. Nå eter han 1/2 porsjon Hirsegrøt til kvelds og sover fra 18-18.30 - 00.30-01.00 og får pupp nåe han våkner da. Den siste uken har han ikke våknet for mat før i 06-06.30 - tiden. DEILIG!! Men tidligere netter har han våknet og sutret en del. Han har da fått smokken i stedet for puppen, og innfunnet seg med det. Det har vel på en måte gått seg til på egen hånd her. Han er så stor nå at han ikke har behov for denne puppekosen som han hadde tidligere. Men babyer er forskjellige. Du må bare ta kampen
bitthen Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Ps: Han får som sagt pupp i 6- tida, grøt 1/3 porsjon hipp risgrøt og vann kl 09, sviskepurè og annen fruktmos blandet med mm på flaske ca 150 ml kl 12, grønnsakspurè eller mm kl 14 og 1/2 porsjon Hirsegrøt med mm kl 16.30-17.00. Får pupp ved leggetid mellom kl 18-18.30 om han vil ha. Ikke alltid det. Er 6 mnd.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Tulipan 2010: Har du noen barn fra før?... Hvis ikke kan du nok få deg en overraskelse eller to i årene fremover, hvis du tror at du skal få sove natta igjennom... Er det ikke mat de våkner for, så er det smokken, eller tenner, eller sykdom (barn har ca 20 forkjølelser i året.) Dessuten er det helt vanlig at en baby på 7 mnd faktisk spiser mer om natta enn en på 2-3 mnd, fordi de er så nysgjerrige og gjerne ikke får i seg nok mat på dagtid, og da må ta det igjen på natta. Men til HI: Helsesøster her sa at man ikke skulle tenke på nattavvenning før babyen er oppe i 2-3 fulle måltider med fast føde på dagtid. Med mindre de avvenner seg selv da. Så jeg gidder ikke stresse med det enda. Vesla er 7 mnd idag og våkner 1-2 ganger pr natt, og jeg gidder ikke nattavvenne før hun spiser godt på dagtid. Dessuten er det mer slitsomt å reise seg og dytte inn smokken tusen ganger pr natt enn å gi et nattmåltid som tar 5 min. Jeg har en sønn på 3 1/2 år også, men han fikk mme og sov derfor natten igjennom fra ca 10 uekr, for mme er jo mye mer mettende. Men han våknet jo flere ganger om natta for å få smokken, og i og med at han lå på eget rom var det nesten mer slitsomt enn å lempe vesla over i vår seng og amme i 5 min.
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 HI: Så du hadde svart selv, at han spiser 3 måltider på dagen og våkner annenhver time på natta. Da høres det mest ut som en uvane ja, han kan ihvertfall ikke være sulten hver gang han våkner. Prøv å nattavvenne du, det vil jeg også prøve når vesla spiser mer fast føde. Min erfaring på å endre rutiner er at det blir et h... noen dager, men at de er ganske kjappe å vende:) Lykke til:)
Tulipan2010 Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 Maigutt07: Nei jeg har ingen barn fra før, men i en alder av 33 år har jeg nok livserfaring og venner med barn til å vite at småbarnstiden er veldig uforutsigbar! Forventer overhodet ikke at småen alltid skal ha så gode søvnrutiner som han har nå. Derfor nyter jeg at han sover så godt og håper det varer så lenge som mulig:-)
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 16. desember 2010 #13 Skrevet 16. desember 2010 I følge helsesøsteren vår så bør man nattavvenne dem når de er 6 mnd fordi de da ikke trenger mer mat om natten... Jeg er uenig i dette, for det er jo så individuelt! Noen begynner med grøt når de er 4 mnd, andre venter til de er 6 mnd... Morsmelken er jo fremdeles lett fordøyelig, selv om de spiser mer effektivt når de blir større. Så jeg følger ikke hennes anbefaling. Selv mener jeg at man skal komme opp i 2-3 måltider om dagen, før man dytter inn smokken i stedenfor puppen med god samvittighet. Guttungen her er 6 mnd i morgen. Han får formiddagsgrøt og vi startet med ettermiddagsgrøt i går. Han har nesten nattavvent seg selv fra han var 5,5 mnd, men de gangene han gir uttrykk for at han vil ha mat, så gir jeg han det. Her velger jeg å stole på meg selv, da det bare er jeg som vet hvor mye mat han får i seg når han ammer (en eller to bryst, hvor lenge han ammer osv). Men hvis guttungen din får i seg 3 måltider om dagen, så er det vel greit å trappe ned / avvenne han i jula? Jeg er førstegangs, så jeg har ikke erfaring, men jeg tenker likevel at det må da være vanskeligere å avvenne jo eldre de blir? De får jo en sterkere og sterkere vilje... Det gjør iallfall guttungen min! ;-)
mlkg Skrevet 16. desember 2010 #14 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har to barn fra før, og kan ikke huske at jeg har drevet med nattavvenning. Det er 4 år siden sist, men jeg tror kanskje at jeg ga litt melk på natta - i hvert fall av og til - så lenge jeg ammet. Plutselig var de syke, eller vi sov borte eller det var noe annet som gjorde at de trengte mat på natta igjen. Jeg ammet i sengen og det gjorde meg ingen ting. Men etter at de begynte å spise godt på dagen, ble det max 1 nattamming per natt. Hvis man oppleve at ammingen forstyrrer ens egen søvn veldig forstår jeg at man ønsker å slutte med det.
mlkg Skrevet 16. desember 2010 #15 Skrevet 16. desember 2010 Nå har jeg en liten gutt på 7 uker som jeg vekker 1 gang per natt for at jeg ikke skal få så melkespreng. Tror nok han kunne sovet 7-8 timer i strekk hvis jeg ikke vekket ham. Jeg har ingen planer for hvordan jeg skal gjøre det framover, det vil nok vise seg selv etterhvert.
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 16. desember 2010 #16 Skrevet 16. desember 2010 hvor lenge er det normalt at de våkner 3 ganger om natta for mat? han er bare 6 uker så har ikke tenkt å nattavvenne altså.. men skjer det av seg selv at de kutter ut måltidene? min eldste var veldig enkel sånn på dette området, hadde bare ett nattmåltid fra 6 uker og ingen fra 3,5 mnd.. men hun hadde kolikk de 6 første ukene da.. denne gutten er det ingenting galt med får mme da.
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 16. desember 2010 #17 Skrevet 16. desember 2010 Mrs. Fix It- stor+liten: Det er nok veldig individuelt, men jeg har mange rundt meg som har opplevd at babyene begynte å sove bedre og lenger uten mat når de var rundt 6 mnd. Jeg har jo opplevd det selv og han har gradvis gått ned i antall måltider fra han var ca 3,5 mnd. Jeg er veldig for at babyene skal være selvregulert frem til de begynner med fast føde. Det har jo vært fristende å gi en flaske mme eller begynne med grøt tidlig for å få han til å sove bedre, men for meg blir det som å putte bark i brødet for å gi mer vomfyll.. Jeg høres sikkert streng ut her, men jeg har hatt veldig bra med melk hele veien, så jeg ville ikke gitt guttungen noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå