Gå til innhold

gravid og vikariat

desemberbarn-11-

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et spørsmål som jeg håper noen her inne kan svare meg på. Jeg og min samboer har bestemt oss for å få barn, en kan si at vi er i prøvefasen. Både han og jeg går i vikariat. Han i et vikariat som stadig blir forlenget, mens jeg jobber som lærer på vikarbasis. Har kontrakt som går ut i begynnelsen av april, og har et nytt vikariat som begynner 1 august som varer ut neste skoleår. Siste vikariatet har jeg ikke fått kontrakt på enno. Kan da ledelsen finne noen annen til det vikariatet når jeg forteller dem at jeg er gravid, eller har jeg krav på å bli "ansatt" i vikariate, da dette er en muntlig avtalt?

Hvordan er det da med fødselspenger og permisjon fra vikariat..?

Vi har uavhengig av dette bestemt oss for å bli 3 i familien..

Håper det er noen som kan svare på dette.. er litt bekymret for at de finner noen andre til det vikariatet jeg er lovet, når dagen kommer og jeg fortelle jeg er gravid..

på for hånd takk.. :)

Fortsetter under...

Hei!

Desverre kan de gi jobben til noen andre når du ikke har det skriftlig ja. Det heter at en muntlig avtale teller like mye som en skriftlig men i praksis blir det ord mot ord...

De har ikke lov å la være å gi deg jobben fordi du er gravid men mange arbeidsgivere lar være å oppgi grunn og sier de har funnet noen andre osv. Jeg ville krevd å få kontrakt på det så fort som mulig for da kan de ikke nekte deg jobben. Men om du skulle bli sykemeldt i graviditeten så må du ha vært annsatt i 14 dager først før du får sykepenger.

Fødselspenger regnes ut fra den inntekten du hadde de 10 siste månedene før du går ut i permisjon. Du har rett på permisjon og fødselspenger ved vikariater også.

Jeg startet i ny jobb selv når jeg var 3 måneder på vei. Fortalte det ikke før jeg var 5 måneder gravid (pga komplikasjoner og uvisshet om det ble dødfødsel) og det gikk veldig bra. Da hadde jeg kontrakten og da hadde jeg rukket å jobbe en del og blitt kjent.

Anbefaler deg å få kontrakt og så vente med å si at du er gravid om du blir det tidlig...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...