Gå til innhold

Hvor mange timer sover barna deres i døgnet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine unger er 1,5 år.

Nå har datteren min omtrent sluttet å sove på dagtid. Hun har ikke sovet i det hele tatt de siste 14 dagene. Jeg legger henne i senga, men hun bare leker og snakker med seg selv. Jeg tenker at hun uansett får koble litt av selv om hun ikke sover.

Broren sovner som regel en halvtime-tre kvarter, men ikke alltid han sover heller.

De sover veldig bra på nettene så jeg antar de får dekket sitt søvnbehov da. De legges kl 18.45 og våkner som regel mellom 8 og 8.30.

Så de sover jevnt over 13-13,5 timer om natta.

Etter som jeg skjønner er det veldig tidlig å slutte å dagsove i 1,5 års alder, men alt er vel relativt...i forhold til total søvnmengde pr døgn.

Hvordan sover deres barn ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vesla er 16 mnd. Hun legger seg rundt kl 19.15 (+/- en halv time) og sovner da med en gang (tror jeg, hører i hvertfall ikke en lyd). Så våkner hun igjen alt mellom kl 5 og 8 (da avbrutt av et par oppvåkninger). Vanligvis rundt klokken 6-6.30. Med litt kjapp hoderegning skulle det tilsi ca 11 timer med nattesøvn, noen ganger bare 9,5 time, andre ganger 13 timer. Hun sover seg en god lur på dagtid, normalt ca 1t45min -2 timer, noen få ganger bare 1 time og noen få ganger opp i 3 timer. Så totalt ender hun på ca 13 timer i døgnet akkurat som dine to. Det er tidlig å slutte med dagsoving i en alder av 1,5 år, men når de sover så lenge og godt om natten, så er det jo ikke så rart :-)

Skrevet

Gutten vår er 1 år og 8 mnd, han sover ca. 12 timer om natten og 1 time om dagen. Dattera til venninna mi slutta å sove på dagen da hun var ca 1 år. Det er nok individuelt, og så lenge hun ikke er kjempetrøtt om dagen, får hun nok søvn:)

Skrevet

Gutt på 1,5 år - legger seg mellom kl 19 og 19.30, og våkner en gang mellom kl 6 og kl 8 - samt formiddagslur på mellom 1 til 2 timer om dagen..

Så ca 13 timer i døgnet, akkurat som dine to :-)

Skrevet

Heisan, Gitte! Gutten min er riktignok snart to, men han har sovet maks 12 timer i døgnet lenge nå, iallfall et år. Har lenge lagt seg kl 19 og sovet til ca 0530(iik)-06 med en drøy times dupp på dagen. I sommerferien droppet han dagsøvn helt, men begynte heldigvis igjen da han begynte i bhg igjen. Nå i det siste har jeg måttet drøye leggingen til nærmere åtte for at han skal trenge en dupp på dagen. Synes det er viktig at han får en pause i bhg, og at jeg får en pause i helgene.

Så i forhold til min gutt sover de lenge, men han har nok hele tida sovet litt under snittet.

Du kan sikkert prøve deg fram med seinere legging eller tidligere vekking hvis du ønsker at hun skal fortsette å sove på dagtid?

Lykke til! Du har sikkert begynt å jobbe igjen?

Skrevet

Gutten min er 12 måneder og sover også ca 13 timer i døgnet. :-)

Han sover ca 12 timer om natta (19.30-07.30) og 1 time på dagtid.

Men det blir nok ikke lenge til vi kutter dagsøvnen her heller. Her merker vi det på når han blir vanskelig å legge på kveldstid - det er et sikkert tegn på at han ikke trenger så mye søvn på dagtid. Foreløpig vekker vi han hvis han sover for lenge på dagen for å slippe problemer med kveldslegginga.

Skrevet

Pia mi sover 9 timer om natten og 1-1,5 time en gang midt på dagen. Tilsammen 10-11 timer.

Skrevet

Her sover mini fra 19:00- til mellom 07:30-08:30

og sover 1 time på dagtid - han må vekkes etter en time eller så blir natten bare tull. Hadde det vært opp til han kunne han sovet to tre timer på dagtid. Men han er ikke sur og grinete, så han får nok søvn.

Skrevet

Mellom 15 og 17 timer. Har alltid sovet veldig mye. 3 timer pr dag og som regel 13 timer om natten. 13 mnd

Skrevet

Gutt 1,5 år, sover som en stein fra 19-08, og har en lur midt på dagen som varierer fra 1 t - 3 timer.

Skrevet

Ser det er mange her som kan sove lenge om morgenen! Så fantastisk å kunne sove til 8. Her starter dagen allltid rundt kl. 6 uansett om det er hverdag eller helg.

Gutten min er 20 mnd. Han sover fra rundt 19-19.30 til 6-6.30. Hvis vi er heldige blir klokka 7 før han våkner.

I tillegg er han vel den på småbarnsavdelingen som sover lengst - ofte inntil to timer.

Til deg som startet tråden - ser ut som om du er hjemme med ungene. Det er nok ikke så rart at barnehagebarn sover mer på dagtid, for tempoet og aktivitetsnivået i barnehagen blir jo mye høyere, så barna som er der, har nok enda større behov for en pause.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min er 16,5 mnd. Sover fra ca 18.30 til en gang mellom 07 og 08,30. Så sover han fra 1,5 til 3,5 timer på dagtid. Gjennomsnittlig 2,5 timer tenker jeg. Så ca 15-16 timer i døgnet.

Skrevet

Min gutt på 12 mnd sover ca 17 timer i døgnet. Fra 19.00-08.00, og to ganger/ 2 timer hver gang på dagen. Har et godt sovehjerte, og trenger virkelig den søvnen :-)

Skrevet

15 mnd her:) hun legger seg rundt 1830-1900 (noen ganger litt før,alt etter hvor lenge hun sover på dagtid), så opp mellom 8-8.30, så hviler hun i 1 1/2 t til 2 t..:) Grovt regnet blir det 15 timer i døgnet..:)

Skrevet

14.5 mnd og sover ca fra 19-7 + 1.5-2 timer dubb om dagen.

13-14 timer i dagnet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...