Barn nr 3 (termin 29 mai) Skrevet 21. desember 2010 Forfatter #26 Skrevet 21. desember 2010 Ja veldig kjekt at vi er så mange som prøver:) Eg fikk mensen 15 desember, så er snart klar for ny prøverunde he he:) Men forrige syklus var på 46 dager, så dersom eg i det heile tatt får eggløsning så er ikkje det før ca 12 januar, men siden vi ikkje veit sikkert, må vi jo bare stå på lenge:) Visste ikkje at pergo virker over to sykluser så det er jo bra:) Synes det er så mange med PCOS som får beskjed om at de ikkje kan få barn uten prøverør, og så klaffer det likevel. Skjedde med ei venninne av meg, og ho har sykluser på minst 50 dager, så alt er mulig:) Ho gikk på trippel pergo da, men klarte det i alle fall:) Ellers fikk eg ingen bivirkninger av pergo, bare en positiv bivirnkning, og det er datteren min:) En stor hyllest til PERGO!!!
lundis Skrevet 21. desember 2010 #27 Skrevet 21. desember 2010 Heisann! Jeg bruker eggløsningstester som jeg har kjøpt på billige-tester.no. Bruker stav-typen, synes den er bedre å bruke enn strimlene. Hovedsakelig fordi man slipper å tisse i en kopp for å få tatt prøven. Men den koster jo litt mer, så det spørs jo hvor mye penger folk ønsker å legge i det. Det kan jo dessverre bli en del tester på oss PCOS'ere. Det stemmer at man bør ta testene i den perioden man forventer EL. Dette er jo en enten/eller-test, så man vil svi av mange unødvendige tester om man tester gjennom hele syklus. Jeg syntes også det var vanskelig å vite når jeg skulle starte testingen, så på den første kuren startet jeg på dag 10. Har sett at mange har anbefalt start på denne dagen. Jeg fikk ikke EL før rundt dag 21, men fikk da en tydelig positiv test. Synes også at teststreken blir sterkere og sterkere fram mot EL, men dette vet jeg ikke om stemmer. Heldigvis var syklusene mine på pergo veldig stabile de gangene jeg fikk EL, så jeg startet testingen senere de andre gangene. Hvis det er din første pergo-kur, råder jeg deg til å gjøre som meg - start testingen rundt dag 10, og test fram til en evt. EL. Jeg vet det er veldig vanlig med en lengre syklus for folk som går på pergo, så det er viktig å ha dette i bakhodet og ikke gi opp testingen for fort. Hvis du synes EL-testingen blir for vanskelig, kan du jo også prøve temping. Det kan gjøres gjennom hele syklus, og vil vise om man har hatt EL ved at man får en synlig temperaturstigning like etter at EL er overstått. Dessverre er jo da denne metoden dårlig for å bestemme når man bør sette inn støtet på sengefronten, ettersom man kun får resultatet etter at man har hatt EL. Du kan lese mer om temping på pernille.info. Ang. bruk av EL-tester som graviditetstest, på pernille.info står det også en tekst om hvorfor dette funker. Limer inn svaret nedenfor: Eggløsningstester påviser LH (luteiniserende hormon) som er et hormon knyttet til eggløsning. Graviditetstester påviser hCG (humant chorion gonadotropin) som er et hormon knyttet til graviditet. LH og hCG er nesten identiske på molekylnivå, eneste forskjellen er at hCG har en betakjede i tillegg. For å bruke en enkel sammenligning; LH og hCG er som identiske tvillinger, bortsett fra at hCG har på seg en rar hatt. Eggløsningstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som LH og hCG har felles ("ansiktet på tvillingene"), og vil derfor slå positivt ut uansett hvilken en av "tvillingene" LH / hCG den finner. Graviditetstester sjekker urinen for den delen av molekylstrukturen som er unik for hCG – betakjeden, altså den "rare hatten". Graviditetstester slår derfor positivt ut kun når de finner hCG ("den rare hatten"). Håper du ble litt klokere!
lundis Skrevet 21. desember 2010 #28 Skrevet 21. desember 2010 Jeg tror kanskje jeg har IKM i jula, jeg. Skikkelig teit, ettersom jeg og kjæresten feirer jul i hver vår del av landet..! Vet jo ikke om jeg får EL i det hele tatt da, siden jeg ikke går på pergo for tiden og skal prøve å få EL av meg selv. Men jeg krysser fingrene (og håper at EL kommer i romjula i stedet!)! Jeg har forresten ingen bivirkninger av pergo i det hele tatt.
lundis Skrevet 21. desember 2010 #29 Skrevet 21. desember 2010 Edit: beklager, nå leste jeg innlegget ditt på toppen en gang til, og leser at du har gått på pergo før, og at du også temper. Så da hjalp jo ikke det jeg skrev så mye!
prøvende Skrevet 21. desember 2010 #30 Skrevet 21. desember 2010 Venter på storken: Har hørt at pergo kan virke i pausemnd også, men hvorfor vil legen kjøre på med flere kurer etterhverandre da? Og hvordan går det ann at det har mindre effekt for hver gang? første gangen hadde det ingen eff på meg, men denne gangen kjempe god. Han har sagt jeg kan få 5 kurer, og har jeg ikke blitt gravid innen da, så er det en uforklarlig årsak til barnløsheten. Mere har vi ikke snakket om, men regner med han da mener ivf. Vet ikke helt om jeg vil sette igang den prosessen enda, eller om jeg skal ta en geriatrisk bypass operasjon. Regne med det blir mere svar og få når jeg skal til legen nå neste gang.
Gjest ♥venter på storken♥ Skrevet 23. desember 2010 #31 Skrevet 23. desember 2010 Men hva med lapraskopi? Har lest mye om dette. hehe. Og står så mye forskjellig, at man vet ikke hva man skal tro. Men leste et sted at de anbefaler lap før ivf uansett. For det øker sjangsene for at ivf blir vellykket Det tar gjerne mer enn 5 pergokurer for oss med PCOS å bli gravid. Så må si jeg syns det var litt teit sagt.. Men det er jo bare min mening Min gyn sa at det egentlig ikke er noe vits i å begynne på pergo. Hun ville henvise rett til lap. Men så var blodprøvene mine ganske gode. Så da fikk jeg 2 runder med pergo. ny legetime. Og deretter henvisning til lap, samt 2 doble kurer. Ang. at effekten minker for hver gang, så har jeg bare lest det. Så ikke ta alt for god fisk Det er jo mange som har blitt gravide etter flere pp med pergo Jeg er veldig spent på om det blir en spire denne pp. Krysser fingrene GOD JUL alle sammen!!!!
Lm74 Skrevet 23. desember 2010 #32 Skrevet 23. desember 2010 Hei! Dette var en veldig kjekk ting å komme opp med Jeg er 36, mannen min er 38 og vi har ingen barn fra før. Fikk påvist pcos i juli 2009. Har tatt masse prøver og min pcos er ikke så ille egentlig. De mannlige kjønnshormonene ligger innenfor den øvre normalen og det er jo ikke så verst. Men, mangler da eggløsning og mens, får det helt fint med hjelp av Provera. Mannen har fine spermier. Det som plager meg mest er egentlig hårveksten og da framfor alt i ansiktet, må barbere hver dag.. Prøvde i 2009 under noen måneder med Provera og Pergo men blei ikke gravid med det. Etter det kom vi fram til at vi tar det med ro en liten stund hvor jeg har begynt å trene 3-4 ganger i uken og aktivt prøver å gå ned i vekt og ser om det hjelper. Under tiden er vi meldt inn for IVF men er jo litt ventetid så da gjør vi andre ting mens vi venter. Har spist Vitex siden 1 november og de hjelper minsann. Var vel litt skeptisk i begynnelsen men begynner nå og se tydelige forandringer. Hårveksten på kroppen, legger og armer, har minket betydelig mye *hurra* og jeg kjenner med jevne mellomrom at det foregår ting i eggstokkene mine. Håpet er jo at dette skal etter hvert resultere i mens... Og en graviditet... Utrolig kjekt med denne gruppen her!! Og GOD JUL til dere alle ))
Barn nr 3 (termin 29 mai) Skrevet 25. desember 2010 Forfatter #33 Skrevet 25. desember 2010 God jul til alle frå meg også Kva er vitex, har ikkje hørt om det? Men søsteren min som har pcos også, tar en mix av metformin og så noe som heter spirex - og kiloene renner av og hårveksten er blitt bedre!! Noen flere som får dette? Eg har begynt å få mer hår i ansiktet, har ikkje vore plaga med det før, så er veldig redd for å få mye av dette, pga at eg veit kor fælt det har vore for søstra mi og kusina mi. Håper eg bare ser feil!!!
Lm74 Skrevet 25. desember 2010 #34 Skrevet 25. desember 2010 Vitex er en urtetablett som skal regulere hormonnivåene i kroppen til det normale. Urten går under navnet kyskhetstræ. Tror den går å få på resept her i Norge men finnes også i vanlig helsekostbutikk i Danmark hvor jeg kjøpte mine. Her kan du lese mer om dette... http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/vitex_a-c.htm Hår i ansiktet er ikke noe gøy i det hele tatt... Jeg har hatt siden jeg var 17 så er godt vant med det men det burde banne meg ikke være sånn Har siden 2009 gått på Metformin, i år en høyere dose enn tidligere og den sliter jeg litt med.. Er mye kvalm.. Spirex har jeg ikkje hørt om, det må jo sjekkes ) Vet ikke helt hva man kan gjøre med hårveksten, vet at det av og til kan laserfjerning bli dekket av helsevesenet.. Ellers håper jeg selvsagt at du bare ser feil ))
Gjest ♥venter på storken♥ Skrevet 26. desember 2010 #35 Skrevet 26. desember 2010 Hei. Håper dere har en fin jul alle sammen Og at det blir laget noen babyer i jula Jeg skal teste tirsdag. Hvis ikke jeg får besøk søndag/mandag 2-3 januar. Som jeg sikkert gjør. I mellomtiden får jeg besøk av kusina mi med hennes 1 år gamle sønn.. Gruer meg skikkelig. Det gjør så vondt så vondt. Men samtidig er jo det koselig. Ønsker meg bare sånn en baby selv. Når skal der bli vår tur??? ((
Lm74 Skrevet 2. januar 2011 #36 Skrevet 2. januar 2011 Hei! Hatt en veldig fin jul innebar mye jobb for min del, men masse god mat og julefeiring med mannen og våre to små, hunden og katten. Reiste til svigers i romjulen og har hatt en formidabel og avslappende uke der. På onsdag kom min manns søster med familie, de har to barn på 7 og snart 3 år. Og jeg har hatt det så utrolig kjekt, har lekt masse med yngste jenten og hun er bare så skjønn... Og igår når vi skulle reise hjem, måtte jeg bare få nuss og kos og klem av hun før vi reiste... Hjertet svulmer jo over totalt ) Og lengselen etter egne barn blir så mye sterkere da ) Håper virkelig det går veien snart )) Spire, spire, spire!! Får bli mitt nye motto for året ))
Lm74 Skrevet 2. januar 2011 #37 Skrevet 2. januar 2011 Og forresten er det snart på tide med en ny graviditetstest )
Barn nr 3 (termin 29 mai) Skrevet 3. januar 2011 Forfatter #38 Skrevet 3. januar 2011 Å sa artig:) Mistenker du at du er gravid altså?? Venter på gode nyheter:)
Lm74 Skrevet 3. januar 2011 #39 Skrevet 3. januar 2011 Ja, mistenker det igjen... Sist var det jo likeveld negativt til tross for utrolig sterke symptomer... Men jeg gir meg ikke!! Venter også på gode nyheter!!!
Kicam Skrevet 3. januar 2011 #40 Skrevet 3. januar 2011 Slenger meg med jeg;) Jeg og min kjære begynte å prøve i november 2009, og etter et år uten noe spire i magen, dro jeg til legen.. Fikk påvist PCOS i august 2010, så det er relativt nytt for meg enda, men jeg har gått gjennom 2 runder med provera for å senske opp i systemet:p og i november var det LAP på meg, noe som gav meg en normal mens og påfølgende positiv EL-test:D Så bare håper vi fikk blinkskudd denne gangen, men det spørs vel siden dette var min første EL på så lenge jeg kan huske.. Menmen, får ta en test om en ukes tid for å se om vi er heldige, hvis ikke blir det å prøve igjen neste måned.. Fikk beskjed om at jeg skulle inn igjen på kontroll etter en tre måneders tid etter lap`n, så regner med at jeg skal inn igjen i løpet av februar for videre utredning, vet ikke da om neste skritt blir en hel haug med runder av pergo og metformin og slike ting, eller om vi må prøve prøverør.. Men først og fremst er det fokus på testen jeg skal ta om en ukes tid:) Krysser fingrene! Synes det er godt å se at vi ikke er alene om å prøve, greit å ha noen andre å prate med om dette:) Jeg personlig, krysser fingrene for alle her på tråden:)
Minnie89 Skrevet 20. januar 2011 #41 Skrevet 20. januar 2011 Har lest alle kommentarene her, hvordan gikk det med dere som har testet da? Noen som er gravide? Hilsen en "forveten" rogalening:D
prøvende Skrevet 21. januar 2011 #42 Skrevet 21. januar 2011 Jeg har blitt gravid, tre doble pergokurer ga resultat:) 4 uker på vei!
Hortensia Skrevet 23. januar 2011 #43 Skrevet 23. januar 2011 Gratulerer så mye! Er selv på dag 23 i syklusen min, venter i spenning. Har hatt en enkel kur på pergo som ikke virket. Nå er det dobbel kur. Brukte lang tid forrige gang også. Men det gikk bra tilslutt. har en jente på 4 år.
Gjest ♥venter på storken♥ Skrevet 23. januar 2011 #44 Skrevet 23. januar 2011 Så spennende da... Jeg venter på besøk! Var til lap 12. jan. Og dag 28 i syklusen er neste lørdag. Har hatt 33-34 dager sykluser med pergo. Så HÅPER jeg får syklus etter lap!! Hvis ikke blir jeg innmari skuffa!!!!!!!!
Lm74 Skrevet 4. februar 2011 #45 Skrevet 4. februar 2011 Hmmmmmm????? Vanvittig trøtt og sliten og veeeldig vondt i puppene i flere dager nå.... Tør ikkje håpe men må nok ta en test likevel Har, btw, tatt av 5 kilo de siste tre ukene *hurra hurra*
lundis Skrevet 5. februar 2011 #46 Skrevet 5. februar 2011 Wow, så flink du har vært! Det er jo kjempebra! Jeg er gravid! Tok en test i går, den var knall positiv. Jeg har hatt noen symptomer, men ikke verre enn at jeg var sikker på at det var tr som var på vei. Er helt sjokkert. Og utrolig glad! Syns du skal teste, også! Når er ikm?
Lm74 Skrevet 5. februar 2011 #47 Skrevet 5. februar 2011 Åh, så herlig lundis! Gratulerer så masse med graviditet!! Ja, disse symptomene er så lette å forveksle. For min del så har jeg aldri vondt i brystene før mens. Det eneste jeg kjenner før den skal komme er litt murring i korsryggen... Har vært veldig heldig sånn sett.. I tillegg har jeg ikke helt kontroll på syklusen min fordi den er veldig ustabil. Men, skal teste imorgen!! Det sies jo at kun en vektnedgang på 5% skal hjelpe på så jeg håper at det er det som skjer... Men føler meg glad og veldig stolt... Det er ikke så lett...
Tyui Skrevet 14. februar 2011 #48 Skrevet 14. februar 2011 har pcos og fikk en datter etter to hormon stimuleringer. hun er nå 2år og 8mnd prøvd 4 hormonstimuleringer, et fersk forsøk og et frys å skal til på 2 prøverør nå. tatt metformin i 9år
MrsMayer ♥ Skrevet 25. april 2011 #49 Skrevet 25. april 2011 Dytter denne opp jeg Jeg har også begynt på pergo nå, er på min andre enkelkur nå og har EL omtrent nå snart (håper jeg) Så da blir det kanskje en baby i 2012, håper det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå