Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Titter innom fra barnimagen. Lurer litt på om dere bruker lue inne på babyene deres? Har hørt at det er her det største varmetapet er, og at det bør brukes en tynn bomullslue inne på babyen, iallfall når den sover. Men samtidig har jeg lest på sider om krybbedød, at man bør unngå bruk av lue inne med tanke på fare for overoppheting og krybbedød.

Planlegger at den lille skal sove på soverommet til meg og pappaen, det er et veldig lite soverom, så vi må ha vinduet oppe om natten for å få litt luft. Kan bli kaldt på de kaldeste dagene (vil tro kanskje kun +10 grader inne), men vurderer å få satt inn panelovn der så ikke det blir altfor kaldt for babyen. Tror ikke det blir trekk, for vi kan lukke andre vinduer i leiligheten. Andre dager, og når våren kommer, blir det veldig varmt på rommet. Bør vi bruke lue? Eller holder det med lammeskinn i vugga + dyne og evt ullpledd rundt babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei =)

men kan dere ikke heller ha soveromsdøra litt på gløtt? da trenger dere vel ikke ha oppe vinduet.

om dere skal ha vinduet oppe på natta ville jeg hatt på lue. men ellers på dagtid har vi aldri brukt det på verken datteren vår eller sønnen vår =)

Skrevet

det samme sier jeg.

Ha soverommet på gløtt om natten det har vi.

Jeg ville ike ha panelovn i soverommet fordi jeg ville ikke det skulle bli for varmt.

Men det finner man ut av selv=)

Skrevet

Vi fikk beskjed på føden om å ha på tynn bomullslue den første tiden (en eller to uker kanskje?). På sykehuset la de fram luer og mente han skulle ha det hele tiden der. Og det var midt på sommeren. Så ville brukt det først jeg, og så satt inn en ovn ja, så det blir litt varmere på rommet. Den første tiden er man mye oppe med babyen om natta også, så man sjekker jo kontinuerlig temperatur, så overoppheting da vil nok ikke bli noe problem:)

Skrevet

Jeg har forresten ovn på soverommet vårt nå. Den kan stilles inn på temperatur, så er ikke noe fare for at det blir for varmt. Men hos oss var det også sånn 10 grader på rommet, og jeg måtte ha så mye klær på ham og votter, for han ble så ISKALD på hendene, så det ble bedre med en ovn fant jeg ut. Setter på 18 grader, så blir det ikke over det uansett.

Men min er snart seks måneder da, og mye kaldere i kroppen enn da han var nyfødt. Da svetta han mye og vi måtte passe på å ikke ha for mye klær på. Men nå blir han fort kaldt og vi må pakke på ham masse!

Skrevet

Synst det er rart at du som fikk beskjed om og ha lue på hele tiden? Jeg har fødst to barn nå pg har aldri fått den beskjeden. Har no heller hørt at en aldri skal bruke lue inne med fare for krybbedød og sånt. Jeg ville ikke brukt lue.. Men ville hatt det varmere på soverommet enn 10 grader. Sett på en termostat ovn og still den på 16-18 grader kansje?

Skrevet

mine 2 barn har hatt lav fødselvekt , ca 2500 g. Så vi måtte bruke lue. Viktig at barnet ikke brukte energi på å holde seg varm, alt skulle brukes til å vokse. Så er nok individuelt utfra størrelse og helsetilstand hos barnet. Vi brukte lue ca 1-2 uker, til barnet begynte å legge på seg tilfredsstillende.

Med tanke på krybbedød er det nok overoppheting som fryktes. Det kan man passe på uansett.

Skrevet

Skjønner at det er litt delte meninger her :) Takk for innspill!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...