Gå til innhold

Burde man ta et fødselsforberedende kurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsfødende, har et sånt kurs noe for seg?

Noen med erfaring?

Skal føde på ullevål..

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mja. Eg gjekk med førstemann og synest det var greit. Særlig omvisningsdelen og dette med rutiner.

Skrevet

Jeg har gått på yoga for gravide med fødselsforberedelse. Kan absolutt anbefales:)

Skrevet

Det gjorde eg og, magica, og synest det var noko tull og pengar ut vinduet...

Heldigsvis er vi ulike. Det som passar for den eine, passar ikkje for den andre.

Skrevet

Jeg har gått på kurs hos jordmor + et kurs med helsesøster. Har også vært på omvisning på sykehuset. Synes det var veldig nyttig og føler meg nå godt forberedt til det som skal skje - så godt forberedt som det er mulig da :) Er min første så det er mye som blir nytt og spennende. Anbefaler spesielt kurs hos helsesøster, hvis det er mulig. Hun fokuserte mye på det som er etter fødselen som faktisk er det som er viktigst!

Skrevet

Det finnes sikkert ulike varianter av denne type kurs også,da. Så selvom vi selvfølgelig er ulike kan jo kursa ha vært helt ulike også;)

Jeg har ihvertfall fått grundig gjennomgang i pusteteknikker under fødsel, ulike fødestillinger, pappaens rolle-hjelp og støtte, bekkenbunnsøvelser både før og etter fødsel. Avspenningsteknikker og fysiske yogaøvelser spesielt for bekken og rygg.....

Skrevet

Tror det vil være veldig individuelt.. Jeg har spurt mine venninner og svigerinner som var på kurs / yoga med førstemann, og de fleste mener de hadde klart seg fint uten.

Jeg er førstegangs, har vært på en fødselsforberedende kveld på ABC der jeg skal føde. Jeg lærte ikke noe nytt der.. Slike kurs kan være fint for mannen, særlig hvis han ikke er en slik som leser seg opp selv..

Yoga og andre kurs har jeg droppet, selv om mange har insistert på at det var så flott. Er selv en person som leser mye, og har mange venner med barn, så det mangler ikke på fødselshistorier og informasjon.

Mange fornuftige folk jeg kjenner sier at det ikke går an å forberede seg totalt til en fødsel, og dessuten gjør kroppen mye selv. Man må ta det litt som det kommer, og har man for mye planer og forventninger er det sikkert fort gjort å bli skuffet eller forvirret.

Derimot er visst barseltiden og amming noe man bør lese mye om og forberede seg på, så jeg har skjøvet fødselen litt bak i hodet og prøvd å tenke på tiden etter...

Skrevet

Mm. Jeg har oppdaget for min egen del at å lese og høre ikke hjelper så mye siden det er kroppen som fysisk skal gjøre jobben, og derfor bør være mest mulig forberedt. Har vært med på slike "vanlige" fødselsforberedende kurs hvor man snakker om ting uten å personlig få noe som helst ut av det, bortsett fra et sosial fellesskap;) Men det er som du sier individuelt:)

Synes bare det var så fint å lære så masse nytt til tross for at jeg venter barn nr 6:) I tillegg har jeg gjort masse øvelser underveis som har gitt meg fysisk velvære og en smidig kropp....hehe Og nei det går ikke an å forberede seg totalt til en fødsel,-jeg har hatt helt ulike fødsler hver gang... Men denne gangen føles det bra å være forberedt litt mer enn intelektuelt.

Skrevet

Jeg er også førstegangs. Vi var på fodselsforberedende kurs hos Jordmor Catrine Trulsvik i Slemmestad. Jeg fikk svar på en god del spørsmål og føler meg bedre forberedt. Trur kurset var aller mest nyttig for fedrene, som ikke er så ivrige på å søke informasjon/lese blader etc om dette. Vi lærte ikke noe særlig om pusteteknikker, mest om fødselens forskjellige faser.

Trur på ingen måte at det er nødvendig med kurs. Men vi var fornøyde. Uansett er det lurt å bestille time for Fodselsforberedende samtale på ditt fødested. Vi skal i januar.

Skrevet

Vi var på et bra kurs da vi ventet førstemann, det var mye om fødselens faser, smertelindring, naturlig fødsel osv. Jeg lærte nok ikke så mye nytt, men det gjorde i høy grad mannen min. Han var en veldig god støtte under fødselen, og den kunnskapen han fikk på kurset hjalp nok litt vil jeg tro. Det er også fint å få den samme informasjonen sammen og det hjelper en til å snakke videre om dette sammen frem til fødselen.

Enig med de over som sier at det er viktigere med tida etterpå.- Særlig amming er en oppgave som krever en del, derfor viktig å skaffe seg mye kunnskap om det temaet hvis mulig.

Også enig i at det ikke er så godt å forberede seg på fødselen, du kan aldri ane hvordan det blir. Men det går an å komme med ønsker, jeg skrev et slikt brev til jordmoren som jeg leverte, og jeg ser i ettertid at fødselen ble ganske mye slik jeg ønsket. Det kan hende det hjalp at jordmor var ekstra obs på hva slags person jeg er og hvilke behov jeg har? F.eks at jeg ble hjulpet til å føde mest mulig naturlig da det var det jeg ønsket i utgangspunktet.

Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Var på slikt kurs mandag forige uke, og må si jeg ble skuffa over det. Her var det kun teori, akuratt det samme som man kan lese selv i fødselsboka :-/ Lite prat om det å puste seg gjennom riene, og jobbe med dem. Men for samboeren min, som ikke setter seg frivelig for å lese bok om fødsel, så var det et kjempe bra kurs! Han lærte mye av det :)

Så kommer nok ann på hvilke forventninger du har, i forhold til hva kurset gir. Men, enda jeg følte jeg ikke lærte stort, så ville jeg ikke gått glipp av kurset likevel, bedre å ta sjansen på det, enn å ikke ta noe kurs i det hele tatt, mener jeg hvertfall :)

Skrevet

Tror de som er mest fornøyd med kurs er førstegangsgravide som enda ikke har født:):

Og det kan jo være bra å føle seg trygg og forberedt de siste ukene. Problemet med kurs er vel ofte at forventningene til fødselen blir veldig høy e og spesifiserte, - og så ender ender jo fødsler sjelden etter boka...

Ville heller brukt energi på å lese meg opp om amming, tiden etterpå, hørt med andre spedbarnsforeldre om hvordan livet med et lite nurk egentlig er.

Vet det er vanskelig å se for seg, men vips sitter dere hjemme med en nyfødt og det er da man trenger "bruksansvisning", fødsleen får du hjelp til!

Skrevet

Jeg gikk ikke på noe sånn og fødselen kunne ikke gått bedre. Men er sikkert litt gøy og da:) Og kanskje greit for dem som gruer seg osv. Gravid yoga kunne jeg godt ha tenkt meg å gå på:)

Skrevet

Gikk på et da jeg ventet førstemann og syns det var ok. Det kom opp en del spørsmål der som jeg hadde glemt å spørre om selv. Men nå var dette før den o store internetttiden.

Jeg skal denne gangen også selv om jeg er andregang, grunnen er at jeg har flyttet til nytt sted så det kan være greit å høre andres erfaring med sykehuset, og få en del info som jeg kanskje har glemt å spørre JM om selv denne gang også. I tillegg syns jeg det kan være greit at far får en liten gjennomgang på hva som skal skje, kan skje osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...