Gå til innhold

Kaster de opp når de har fått for mye mat?2 uker og fikk en del tillegg i går.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun gulpet ikke, men kastet virkelig opp. Normalt? Er litt bekymret pga at storebrorer gjorde det også,men han er allergisk mot kumelk og det var grunnen.

Bør eg la være med nan eller er det vanlig at de kaster opp dersom det blir mye mat? Eg hadde gitt henne mye med kopp....

Hun er 2 uker og har ikke tatt igjen fødselsvekten. Jeg har leid pumpe,men får liksom ikke ut noe mer enn 30 ml etter amming. Skal gi henne 100 ml ekstra 5 ganger i døgnet slik at hun fetes opp :( Hun er svak, så suger ikke lenge...

Noen tips til hvordan få melken til å renne under pumping?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet at ungene mine gulpet opp overskuddet, men ikke kastet opp. Du kan jo prøve det tillegget som de har på apoteket å se om hun tåler den bedre!?

For å få mer melk hos deg, har jeg god erfaring med ammete fra helsekosten. tror det var kloster sin jeg brukte. Er løs-te i pose og jeg kjøpte den på sun-kost. Sengen var i alle fall søkk våt noen netter at jeg begynte med teen. Bare et forslag.

Lykke til!

Skrevet

100ml ekstra 5 ganger i døgnet til en 2 uker gammel baby?? Det syns jeg hørtes mye ut, men kan være jeg ikke har peiling... Prøv Hipp mme - den er basert på geitemelk i steden for kumelk :)

Skrevet

Hei! Jeg pumpet en stund pga fikk ikke til ammingen. Trikset er å herme etter barnets sugemønster i begynnelsen, dvs 5-6 raske pump også et hvor du slipper vakuumet laaaangsomt opp (iløpet av 2-3 sekunder eller mer). Siden du ammer først og hun bare er to uker gammel, tenker jeg imidlertid at du kanskje ikke har noe mer på lager, foreløpig? Jeg fikk beskjed om at jeg ikke måtte pumpe mer enn ti minutter på hver pupp (hver tredje time), for hvis man holder på lenger, vil produksjonen lett bli for stor - så kanskje trikset for deg er å holde på noe lenger på hver side?

Vi forsøkte koppmating på barsel etter å ha blitt forlatt på pasienthotellet av verdens sureste jordmor som bare satte fra seg to 25 mL medisinbegre, dro hendene gjennom håret og sukket før hun gikk uten å si hadet, og langt mindre forklare for oss hvordan koppmating gjøres. Dermed gjorde vi helt sikkert feil, og lillemann svelget mer luft enn melk. Det kan jo være årsaken til at hun kaster opp, kanskje...? Forøvrig sa helsesøster på hjemmebesøk at koppmating kan være farlig med så lite innsikt som vi hadde, fordi baby kan få maten ned i luftveiene. Jeg vet ikke om det stemmer, men det høres jo logisk ut, sånn som vår gulpet i seg de tre slurkene vi prøvde.

Nå får han mme på flaske og han gulper kun hvis det blir for mye for fort, dvs hvis han er kjempesulten pga lang blund og smeller i seg for mye på en gang uten rapepause.

På tampen, tips for å stimulere produksjon under pumping: lukte på babyen din, tenke på babyen din, se for deg at hun dier, høre for deg sultlydene hennes. Jeg opplevde en kilende følelse i kroppen da melka rant for alvor under pumpingen, hvis du har opplevd noe lignende så er det mulig at det kan hjelpe å prøve å slappe helt av og forsøke å fremkalle den følelsen. Det som i hvert fall ikke hjelper er å stresse seg opp med negative tanker og å mase på puppen ala "kom igjen, kom igjen, kom igjen"... men jeg vet at det er lettere sagt enn gjort.

Håper noe av dette var til hjelp, eller oppmuntring..! Masse masse lykke til!

Skrevet

enig med du puttelita. vi kunne gi opptil 100ml på kvelden til førstemann her, var på kvelden jeg ikke hadde nok til å mette ham. På en flaskeunge som ikke blir ammet skal en gi ca 10-12% av vekten på ungen, og på min yngste sønn ble det ca 600ml i døgnet, han er en mnd nå.

Til HI! : Prøv å pumpe deg OFTE, det øker mm mengden din, så kan du jo gi med kopp det du pumper ut. ;)

Skrevet

Og det er forresten sant at 100 mL ekstra 5 ganger i døgnet høres voldsomt ut, lillemann på 3 uker spiser mellom 70-120 mL til et måltid UTEN å ha blitt ammet først...

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

er enig med at mengden høres litt mye ut, men de vet vel hva de gjør de som har gitt deg beskjed om det;)

datteren min kastet opp av collet, men har foreløbig klart seg bra på nan... kanskje det kan være greit å prøve et annet merke? jeg halvblander også..., halvparten av flasken med mm og halvparten med mme.. tenker å øke mengden med mme i dag.. fikk råd om det fra en annen flaske mamma... da venner hun seg gradvis til mme.. den metter jo mer enn mm, så kan fort bli mye for en liten mage...

Skrevet

Hei

Mitt barn reagerer på all erstatning utenom NAN HA1 (fåes kun kjøpt på apotek. Tok litt tid før jeg forsto det var forskjell på NAN i butikk og NAN HA1.

Mitt minste barn tåler ikke kumelk.

Skrevet

Og i forhold til pumping ville jeg investert i en medela swing elektrisk pumpe. Absolutt beste pumpe.

Skrevet

Hun veier 3320 nå og fødselsvekten var 3620....Ja det er mye. Det var det helsesøster sa....Klarte å presse i henne 60 ml etter amming i går og da kastet hun opp! Kommer ikke til å klare 100 etter måltid....

Skrevet

bruker medela symphony pumpen...

gir eg masse nan nå vil jeg jo ikke produsere nok utover heller....

får satse på at to bryst pluss de 30 ml jeg klarte pumpe holder til et måltid

helsesøster ville kjøre på med mat så hun ble sterkere.hun suger 20 min og sovner.

takk for gode tips

Skrevet

Mn lille kastet opp 2 ganger da han var er par tre uker. Da var det en periode han overspiste, så ja - det er helt vanlig at de kaster opp hvis de får for mye..

Hvis du skal gi så mye mme etter hver amming det kanskje ikke så rart at hun ikke vil suge så godt heller, for da rekker hun kanskje ikke å bli sulten igjen?

Håper det ordner seg for dere :-)

Skrevet

Jeg glemte å skrive at du bør skaffe deg en Syntocinon nesespray. Den setter i gang utdrivingsrefleksen og kan dermed gjøre pumpingen lettere. Du trenger resept fra legen din.

Skrevet

Synes også det høres fryktelig mye ut på en gang! Min drakk bare max 40 ml til hvert måltid da han var så liten! Ville ha kuttet ned på mengden jeg.

Skrevet

Ser noen her råder til å tenke på babyen og at den dier for få melka til å renne. Det fungerer sikkert om du har et godt forhold til amminga. Hos meg var amminga bare styr, og jeg gruet meg til hver gang. Så om jeg tenkte på det når jeg skulle pumpe så stoppa alt opp! :) Så jeg måtte prøve å tenke på helt andre ting, noe koselig som fikk meg til å slape av. Og brukte nesespray med oxytosin. Fikk det aldri ordentlig til da, men det hjalp så det kom litt iallefall.

Skrevet

Når minsten her var så liten så husker jeg han kastet opp/supergulpet en 3-4 ganger, og alle gangene så hadde han fått veldig mye melk, veldig fort.

Etter dette har han ikke gjort det igjen, før idag faktisk! Da fikk han mm med litt grøtpulver i fra flaske, så var hullet jeg hadde laget i tuten litt for stort, og han fikk for mye for fort, så da kom det opp igjen :)

Når han var mindre så var løsningen på dette bare å gi han små pauser i ammingen, spesielt i begynnelsen av ammingen. Da fikk han igjen pusten, fikk slukket den verste tørsten og var ikke kjempesulten og overivrig.

Jeg har ikke lest de andre svarene her så kan hende noen andre har skrevet noe lignende dette men.. :)

Lykke til! :)

Skrevet

HS har sagt feil til meg, eller eg har hørt feil..for det er nok totalt 500 ml i døgnet jenta skal ha! Hun veide 3320 gr og så la hs på litt slik at hun skulle få godt med mat for å bli sterkere til å suge...

Heldigvis har eg ikke presset så mye i henne ;) For det kommer i retur dersom det blir for mye...

Melken min har avtatt pga mye stress og tette melkeganger m feber...

det å skulle pumpe innimellom amming annenhvertime er også stress...rekker jo ikke annet da...

I natt tror eg melken kom litt tilbake for snuppa svalgte ivrig i mårres! Nå skal eg vekke henne og gi henne en slant før helsesøster kommer å veier!

Krysser fingrene for at hun er på veg opp nå!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...