Gå til innhold

Erfaringer med STOR mage???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hos legen i går var SF målet mitt 37 cm. Jeg var da 35+1.

Gjennomsnittlig i uke 40 er 35 cm.

Ble henvist til sykehuset og skal på ul på mandag.

Jeg har ikke eggehvite, hevelser eller høyt blidtrykk.

Har noen andre vært borti dette? Og hva har forklaringen vært?

Takknemlig for tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her, skal på UL i morgen.

Kan skrive en liten oppdatering etter å ha vært der, lurer også på hva de kommer til å finne ut av :)

Skrevet

Jeg var hos jordmor i går, og har hele tiden ligget under "gjennomsnittsstreken" på symfysemålet, men denne gangen var jeg godt over.. Er 36+ 2 i dag, med symfysemål på 35.. Lurer litt på hva dette kommer av!? Har jo gått opp en del, men får jo samtidig hele tiden høre at "oi, du er jo ikke stor..."

Har de siste 3 dagene fått en del vann i beina, men urinen og blodtrykk var helt normalt..

Hadde vært veldig greit å høre hva du får beskjed om i morgen Zzoe :)

Skrevet

Jeg er i min 33. uke og har de siste ukene ligget langt over på symfyse-målet. Hadde ul forrige uke og der ble det oppdaget at babyen er uvanlig stor, så undersøkes nå for mulig svangerskapsdiabetes..

Lykke til på ul!

Skrevet

Samme her også. Jeg var hos jordmor i går og hadde høyt SF mål 36 uker.

Mitt SF mål har ikke blitt fulgt opp gjennom svangerskapet ettersom jeg har gått til ukentlige ultralyder på sykehuset. Vet at jeg har mye fostervann. Jeg skjønte på jordmor at det høye SF målet kan skyldes mye fostervann. Har også vann i hender og føtter - vet ikke om det er noe sammenheng mellom mye forstervann og vann i hender/føtter?

Vi hørte på hjertelyden og ULene jeg har hatt så langt har vært positive, og babyen ligger litt under gjennomsnittet i størrelse (men følger sin egen kurve). JM gjorde derfor ikke noe nummer ut av at jeg hadde høyt SF mål.

Skrevet

Det vanligeer vel at man kan ha for mye eller for lite fostervann..

Det hendte meg sist svangerskap, da ble jeg sendt til UL i uke 37 me høyt SF mål. Barnet var stort ved fødsel, (over 4 kg) noe de ikke regnet med i uke 37...

Skrevet

Hører fra deg i dag Zzoe!

Lykke til på ul!!! Håper alt er i strålende orden!

Skrevet

Takk for det!

Kommer tilbake med oppdatering i ettermiddag :)

Skrevet

Da er jeg tilbake fra UL og klar med oppdatering :)

Når en blir henvist til UL pga høyt SF mål, er det for å sjekke om det er unormalt store mengder fostervann eller om babyen er uvanlig stor.

Jeg fikk påvist mild Polihydramnion, som vil si noe forhøyet mengde av fostervann. De sjekket størrelsen på "lommer" med vann på UL, samt størrelsen på babyen, og det eneste avviket var en større mengde vann en det som er innenfor normalen. Videre sjekket de om babyen svelget vann (om det lå noe vann i magesekken, det gjorde det og det er et godt tegn, for da er svelget i orden). Spurte også om hva grunnen til dette var, men det kunne hun ikke svare på, noen lager bare mer vann enn andre. Noen kan oppleve at hodet ikke fester seg skikkelig når det er mye vann, og det er derfor en får tilbud om UL. Litt over normal mengde fostervann er ikke farlig, og trenger ingen behandling.

Håper du også kan komme med en oppdatering på hva de finner hos deg, vil ønske deg lykke til på UL på mandag, er sikker på at du ikke trenger å engste deg for utfallet :)

Skrevet

Hei Zzoe!

Så flott at alt er bra!

Jeg er ikke så veldig bekymret, og i hvertfall ikke nå etter det du skriver!! :-)

Men blir kjekt å få en ul til mandag, og sjekke vann, vekt, leie og ikke minst ta en liten smugkikk på prinsen vår!!

Skal gi en oppdatering på mandag!

Skrevet

Hei igjen!

Har vært på ul i dag, og alt var normalt!

Gutten vår ble estimert til 3100 gr i dag, og 4 uker igjen, så da kan han bli litt stor ved termin.

Så jeg har inngått en avtale med ham at han kommer 2 uker før!

Det var ikke spes mye fostervann. Jeg har bare litt stor mage fordi jeg i utgangspkt er litt smal.

:-)))))))

Skrevet

Godt å høre at alt er bra :)

Hehehe, håper gutten din hører på deg og kommer to uker før han skal ;)

Ellers er visstnok ikke de vekstestimeringene ved UL så veldig nøyaktige, JM på sykehuset sa pluss/minus en kilo av tyngden hun kom frem til :)

Håper ellers svangerskapet behandler deg bra og at du snart får møte gutten din :)

Skrevet

Hei Zzoe!

Ja, legen sa at vi måtte ta det med en klype salt! +- 10% sa han!

I og med at jeg har stor mage, og ikke for mye fostervann, så er det jo sannsynlig at baby er litt stor! Men at han da kan være + 10 % av estimat har jeg bestemt meg for å IKKE tenke på!

Min første (9 år) kom 15 dager før, og veide 3450 gr. Så jeg satser på at "lillebror" har tenkt å være litt "grei" med meg han også!!!!!

Skrevet

Nå husker jeg ikke nøyaktig hva SF-målene mine var forrige gang, men de var skyhøye hele veien. De lå langt over det grønne skraverte feltet.

Ut kom en gutt på 3540 gram, i uke 38+noe. :) Mao akkurat passe stor. Jeg ble aldri sendt til vekstestimering, selv om det var snakk om et i begynnelsen (rundt uke 20-24).

Det er veldig mye som spiller inn på SF-målene, inkludert mengde fostervann og leie, og ikke minst hvem det er som måler! Det viktige er ikke nødvendigvis målet i seg selv, men at målene følger kurven og ikke flater ut (vel og merke hvis samme person utfører målingene hver gang...). SF-mål er veldig upresise.

Skrevet

Siste kontroll (hos lege) med lillegutt var jeg over hele boksen, legen greide altså ikke å tegne SF-målet på helsekortet!

- Han sa det var lite vits å sende på vekstestimering, da målene kunne være så forskjellige, og avvike med nesten 1kg (og ja jeg kjenner folk som har fått estimert 1kg feil). -jeg bruker også stort sett å måle litt "stort", og det stemmer jo i forhold til målingene JM gjorde.

-Han sa videre at vi tar det mye mer alvorlig om veksten er for lav, da kan det faktisk være en potensiell fare for barnet.

Lillegutt var riktignok stor 4,2 (født 40+0), men det var som forventet i og med at ALLE barne i min manns familie har vært over 4kg.

Skrevet

Jeg lå over det grønne feltet i forrige sv.skap. Jeg fikk ul i uke 35 pga lite liv. Da så de at han var ca 27% større enn gj.snittet - og det var han også. 4,6 kg 12 dager før termin! Glad jeg ikke gikk lengre. Kommer nok til å ønske ul denne gangen også for å unngå å gå over termin i hvert fall (har aldri kommet til termin før, så satser på at jeg ikke gjør det nå heller). Vil også ha ekstra oppfølging for å følge med på evt sv.diabetes. Jordmor på sykehuset syntes det var rart at minstemann skulle bli så stor når de andre lå på ca 4 kg, og lurte på om jeg var sikker på at jeg ikke hadde hatt sv.dia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...