MrsMayer ♥ Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Hei:) Jeg er ei jente på 23 år som fikk diagnosen PCOS for snart to mnd siden, vi har prøvd i tre år og startet utredningen i år. Jeg har ikke alle de typiske symptomene, men jeg har overvekt, maange cyster på begge eggstokkene og jeg fikk utslag på blodprøvene. Jeg har faktisk alltid hatt regelmessige sykluser på 32 dager og jeg har ingen mannlige hormoner Jeg fikk metformin når jeg fikk diagnosen og tar nå 3x500 mg hver dag, hittil så har jeg ikke gått ned i vekt, men denne mnd så har jeg hatt masse el-slim og jeg fikk positiv el-test i går!! Har hatt el-slim bare en dag i syklusen tidligere så jeg håper det er en positivt tegn! Noen flere som går på metformin, hvordan går det med dere?
Barn nr 3 (termin 29 mai) Skrevet 15. desember 2010 #2 Skrevet 15. desember 2010 Hei hei! Eg går på metformin. Tar 4 x 500 mg. Har nettopp begynt på de igjen, pga at eg har ei datter som eg amma til for to mnd siden. HAr heller ingen mannlige kjønnshormoner, men har cyster på eggstokkene og er veldig overvektig (1,75 og 105 kg). Gikk på metformin når eg vart gravid i 2009, men slutta på disse når eg fann ut at eg var gravid, holdt deretter på å miste barnet trolig pga at eg slutta på metformin. So du må fortsette å gå på metformin dersom du blir gravid. Dette er no anbefalt fra leger, men var ikkje anbefalt meg i fjor!! Mine sykluser er eg enno litt usikker på, da eg bare har hatt mens to ganger etter at eg vart gravid og syklusen varte i 46 dager! Har forresten mannen din testa seg for om han ev har dårlig sædkvalitet? Ellers har eg lite bivirkninger av metforminen, har justert gradvis opp, so har ikkje vore so dårlig i magen som eg var forrige gang. Da var eg elendig i magen. No er eg det bare en gang i blant og av og til litt kvalm. Merker du nokon bivirkninger?
MrsMayer ♥ Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. desember 2010 Ja, jeg har fått med meg at jeg burde gå på metformin etter jeg blir gravid så det skal jeg!! Har du hørt at man bør bruke det i hele svangerskapet eller bare til uke 12? Mannen har heldigvis helt normal sædkvalitet, så det håper jeg gjør saken enda lettere Jeg har ikke hatt så ille bivirkninger, har vært litt uggen i magen og kvalm i starten, men det meste har dabbet av nå.. Var du overvektig når du ble gravid? Jeg er 157 og 90 kg men, jeg prøver selvfølgelig å gå ned i vekt, men det er ikke så lett..
Barn nr 3 (termin 29 mai) Skrevet 16. desember 2010 #4 Skrevet 16. desember 2010 Hei hei! Er usikker på kor lenge ein bør gå på det, meiner den eine legen eg var til sa til 6 mnd, men er absolutt ikkje sikker. Skal høre med de igjen når eg skal inn igjen på gyn, men det er ei god stund til. Var ca 104 kilo før eg vart gravid og 175 høg:) Er no det samme igjen. Er litt skuffa over at eg ikkje har gått ned for eg har virkelig prøvd! Amma jo masse første halvår og trimma masse. Både styrketrening eit par ganger i veka og to lange gåturer for dagen. Spiste sunt også, men ingenting har hjulpe!! Klarer å gå ned eit par kilo på nokre mnd og så stopper det opp, og da gir eg opp... ER så vanskelig! HAr prøvd lavkarbo også, men det ga heller ikkje store resultat. Burde prøve lenger enn eit par mnd, men mister motivasjonen når det går så seint. Håper du klarer å gå ned litt:) Eg skal begynne på nytt etter jul. Ammer jo ikkje lenger heller, so da er det meir lov å slanke seg, men også vanskligere for mister jo ingen kalorier ut i melka:) Kanskje vi får starte ein vektklubb her inne etter jul:)
mylittleangel2♥Gravid♥ Skrevet 16. desember 2010 #5 Skrevet 16. desember 2010 jeg begynte på metformin i slutten av sept., går på 3x500 mg. Jeg var 89 , nesten 90 til tider , og har nå gått ned til 83 kg. ved hjelp av metformin og zumba og endret kosthold. jeg har brukt pergo denne syklusen så håper det er ekstra virkning. venter nå på ikm , tror det er den 26 des. jeg er 159cm foressten
MrsMayer ♥ Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 17. desember 2010 Ok, det må jeg isåfall bare høre med legen om.. Det er kjempevanskelig altså, og når psyken er så som så etter denne prøvingen også.. Blir gjerne med på en vektklubb fra januar ja!! Har tenkt å starte med friske ark og starte med temping da også tenkte jeg
MrsMayer ♥ Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. desember 2010 Så flink du har vært! Må bare fortsette slik.. Jeg har ikm 27. desember så da må vi bare krysse fingrene! Må aldri gi opp håpet :)
Rypefest-2imagen sprekkferdig Skrevet 30. desember 2010 #8 Skrevet 30. desember 2010 Ja, Metformin har hjulpet meg i allefall. Startet i juni med 3000mg og har nå gått på det i 6 mnd. Måtte redusere med 1000mg i august da jeg bare var syk av bivirkninger, men det gikk over etter reduksjonen. Er i gang med prøverør for søsken, og med snuppa gikk jeg på det til og med uke 12. Denne gangen håper jeg spira sitter og da vil jeg gå på metformin hele tiden. Har slitt mye med overvekt. Ikke mye, men nok. Har redusert vekta fra 90 til 76 på et år. Ved hjelp av herbalife forsvant 10 kilo og de 4 siste har jeg trent bort. Kroppen trengte en kickstart, men det har vært hardt arbeid. Jeg er forresten 167 cm høy, sånn gjennomsnittlig nordmann med andre ord. Så har du fått metformin så funker det, du må bare gi det 6 mnd før legene kan garantere at det virker... Lykke til.
Eva ^^, Skrevet 3. januar 2011 #9 Skrevet 3. januar 2011 Hei, hei Jeg er ei jente på 22 år. Fikk diagnosen i 2007, etter at jeg mistet min datter, dødfødt. Har alle symptomene, er lubben, massevis av cyster, mannelige hormoner.. Har aldrig hatt regelmessig mens. Har gått 8 kg ned i vekt, er 157 og 68 kg. Normalvekta mi skal ligge på ca 53 kg. Merker egentlig ikke noe til metforminen, eller så virker dem ikke på meg.. vet ikke, men kanskje det virker på meg utenatt jeg er klar over det håper det i såfall! Har fått resept på pergotime. har hatt en enkel kur midten av des, veter på neste mens og skal ta dobbel dose med pergo denne gangen. såfremst jeg ikke blir gravid da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå