Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter negativt ivf i november/desember, har vi to egg på frys. Riksen sa vi kan sette inn allerede i uke 2, altså én måned mindre ventetid enn på ferskforsøk. Meeeen, så begynner jeg å tenke da...

-To egg, ikke sikkert noen av dem overlever, og da må vi kanskje vente i tre nye måneder på nytt ferskforsøk? Noen som vet?

-Hvis noen egg overlever, så er sjansen mindre for at den sitter, enn med vanlig forsøk. Ønsker ikke flere negative svar enn strengt tatt nødvendig...

-Hvis begge overlever og settes inn, risikerer vi tvillinger. OK, fint å ha søsken, men begge på én gang er MYE jobb, det vet jeg...

Jeg tenker på om det er bedre å vente en måned til og gjøre nytt ferskforsøk i stedet. Så får vi kanskje også noen egg til på frys, sånn at vi har flere til et eventuelt senere forsøk eller søskenforsøk. Hmmmm.

Kan ringe riksen og høre, skal prøve det i morgen...

Fortsetter under...

Hei,

nå vet ikke jeg om dere spesielt har fått en annen beskjed, men jeg er ganske sikker på at riksen krever at man først bruker fryseeggene før man får nye ferskforsøk. Det er ihvertfall det som står i brosjyren deres (det kan jo være at de praktiserer noe annet).

Personlig hadde jeg nok tatt fryseforsøket først, jeg synes ikke ferskforsøkene er så gøy at jeg gjør det med mindre jeg må.

Hei

Så heldige dere er som kan starte opp allerede i uke 2 med fryseforsøk!

Pratet med Riksen på mandag etter misslykket forsøk med innsett 28 november og mens 12 desember. Sykepleiere fortalte det skal være 3 blødninger imellom forsøk. Havnet da på oppstart uke 6 i februar og uttak uke 7 eller 8. Disse ukene var allerede fulle og må derfor utsette forsøk en blødning til dvs har fått uttak i uke 12 i mars!

Det er ikke sikkert du havner på samme ukene men det var ikke ledig kapasitet før i mars til uttak.

Tror jeg ville rådet deg til å benytte deg av de to fryseeggene pga fulle lister i februar. Det er mange som lykkes med fryseegg. Du må også ha gode egg siden dere har fått egg på frys. Om det ikke skulle lykkes med disse eggene kan dere starte raskt opp med ferskforsøk siden fryseforsøk ikke er like belastende for kroppen med hensyn på hormoner etc.

Lykke til videre

Hei!

Ikke bare ved Riksen man må bruke frysevarene før nytt ferskforsøk; tror det er "en del av pakka" alle offentlige steder (mulig også private?). Fryseegg er jo nesten å regne som en bonus, hvor man får "flere forsøk i ett". Med nesten like god suksessrate som ferskvare.

Såvidt jeg vet vurderer de bare nye ferskforsøk direkte dersom mor er veldig godt voksen, dvs tiden begynner å renne ut for eggmodningen - og man evt i tillegg tror de på frys har liten sjanse.

Men du kan jo høre direkte med Riksen og oppdatere oss andre :)

Lykke til

Tusen takk for svar!

Jeg får visst aldri ringt riksen, pga jobb og generell glemsomhet... Jeg aner ikke hva som er lov og mulig og lurt, jeg bare begynte å gruble. Skal prøve å slutte med det.

Ut av svarene deres ser jeg nå at jeg like fint kan gi de små eskimofrøene våre en sjanse med en gang. Det ville jo være synd å måtte kaste dem, stakkars små. :o)

Lykke til alle sammen, uansett hvor i løpet dere er. Når tiden er rett, blir det vår tur også!

Klemmer fra Ella. Og snart er det juuuuul!!!!

Annonse

Hei, vi hadde forsøk på Riksen tidligere og det er riktig som flere påpeker at man må bruke opp eggene på frys før man får nytt ferskforsøk. Dette er nok mest pga at fryseforsøk ikke medfører så mye tidsforbruk og opptagelse av plass ved uttak, befruktning etc.

Vil også påpeke at vi både har en fersk-gutt og ei opptint jente som res etter forsøk på Riksen (gutten kom på første forsøk, jenta ble til på fryseforsøk to mnd etter neg ferskforsøk). Tror det er lurt å ikke tenke for mye statistikk her, selv har jeg opplevd at to av ti nedfryste ikke har overlevd opptiningen. Nå har kun ett av eggene resultert i barnefødsel, men likevel, tenk om det er nettopp gullegget som venter på dere i fryseren! Og med lange ventetider for ferskforsøk ville jeg ikke vært i tvil engang, mindre hormoner, kortere tid fra oppstart til innsett, og kortere ventetid til en potensiell baby blir født:o)

Håper dere lykkes på neste forsøk uansett hva slags det blir!

Vil også nevne en ting til, vet det er mange som synes det er veldig "samlebåndaktig" på Riksen. Selv var vi veldig fornøyde der, selv om det er litt vanskelig å komme gjennom på telefonen er de kjappe med svar på e-post. Og vi har vært en runde på privatklinikk (venter nr 3 i juni 2011) og må si at Riksen er mye bedre enn det vi opplevde der. Følte det bare var om å gjøre å få pengene våre inn på sin konto fortest mulig og like lang ventetid på venteværelset fra vi hadde time til vi faktisk kom inn. Mulig vi var uheldige med valg av klinikk, men Riksen er i våre øyne minst like bra, og er veldig glad for at vi mest sannsynlig ikke trenger flere forsøk ved den private klinikken (kjøpte 3-pack-forsøk).

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...