HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Føler meg nesten unormal.. Etter en veldig dårlig start på barsel etter en hard fødsel, dro jeg hjem uten å ha kontroll på ammingen. Ting gikk bedre og bedre, men jeg føler aldri jeg får det helt til.Plutselig er det vanskelig igjen. i det siste virker det bare som hun tar i begyunnelsen når det er "høyest" trykk og etter det bare glipper hun puppen og gråter.. får i seg litt og litt og virker som hun bare "gir opp" etter en stund. Etter måltidet sover hun bare kort.før hun etter 1,5 time hylskriker etter pupp. Det er ikke øking, for det her har foregått en stund. De gangene hun får flaske, drikker hun myyye og sover leeenge etterpå.. virker storfornøyd. har liten brystknopp og virker ret og slett som hun ikke greier holde den i munnen.. bare av og til hun får skikkelig tak og da får hun i seg mye og er fornøyd igjen. Blir nesten litt "misunnelig" når jeg ser andre på cafe som f.eks bare legger ungen på fanget og slenger ut puppen, mens hun bruker begge hender til å gjøre andre ting. Ser så ukomplisert ut. jeg har aldri hatt det sånn.. Må ha henne i riktig høyde, sitte i en spesiell stilling og holde puppen hardt inn i munnen på henne. Likevel glipper hun. Noen ganger innimellom har jeg følt ammingen går seg til.. men det har vært så mange "tilbakefall" og jeg kjenner jeg begynner å bli skikkelig trist av hele greia- gruer meg til amming og er veldig sliten. Så fra å ikke få det til.. til å amme til jeg blør pga feil tak, til sår på brystvorta, brystskjold..til pumping av ene og amming på andre, fra å få det til i to dager for så å mislyktes igjen.. så kom problemer med magen under amming.. uff.. kjenner jeg har kjempet og kjempet og nå er jeg sliiiten! Har lyst å begynne å pumpe det jeg kan og gi tillegg om det ikke er nok.. Er jeg egoistisk da? Jeg gråter mye nå og vil kose meg mer med jenta vår.. men alt det dreier seg om er ammingen og å grue seg til ammingen.. jeg stresser med det og føler jeg ikke er så lykkelig jeg vil være nå.. Noen som har det likedan eller som har tips?
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Kanskje du har rask utdrivning? Jeg slet med akkurat det samme, så jeg skrev en mail til ammehjelpen og der fikk jeg god hjelp! Jeg ammer iallefall gutten min ennå! :-) http://ammehjelpen.no/spor-en-ammehjelper Jeg fikk tips om å la den første spruten gå i en klut eller å forsøke å knipe igjen litt med et "sigarettgrep". Ellers fungerte det bra å amme liggendes en stund. Hvor gammel er hun? Guttungen her ammet hver 2.time i nesten 8 uker. Og ja, det var slitsomt! Hvis ungen får i seg for mye formelk kan det gi ubehag i magen og ungen vil bli fort sulten igjen. Jeg vil anbefale deg å legge henne til på det samme brystet hvis det har gått under 2 timer siden forrige amming, da får ungen i seg den fete ettermelka. Lykke til! :-)
mamman til to gutter Skrevet 14. desember 2010 #3 Skrevet 14. desember 2010 Rask eller treg utdrivingsrefleks kan være en årsak, men det høres jo ut som hun både får melka til å komme og at hun drikker mens det kommer mest, så veldig sannsynlig tror jeg ikke at det er. Jeg ville bestilt en time hos en manuellterapeut for å sjekke om hun har låsninger i nakke/rygg, det kan skape mye problemer ved amming hvis hun har vondt når hun blir liggende i ammestillingen. Ettersom hun glipper taket og gråter kan det jo høres ut som hun kanskje har vondt. Manuellterapeut trenger du ikke henvisning til og det koster ingenting for barn. På denne siden: http://www.manuellterapi.no/default.aspx?sid=85 kan du finne en i nærheten der du bor som har god erfaring med barn. Det er jo ikke sikkert det er noe og da vil det jo ikke hjelpe noe, men du vet hvertfall at det ikke er årsaken. Jeg vet om flere som har hatt låsninger i nakke/rygg og derfor har vært nesten umulig å amme. Hos de fleste har det ordnet seg når låsningene har blitt låst opp, men hos noen få hvor det har vart lenge og vært kraftige låsninger, har det ikke ordnet seg, men de har blitt veldig flotte barn med flaske også;-)
togutter-08og10 Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Amming er viktig, men helsa til mor er viktigere. Høres ut som om du har prøvd en stund og at hun ikke er helt nyfødt. Jeg mistet melka da 1. barnet var 5 md, og legen min ga meg "lov" til åslutte i stedet for å pumpe pumpe og håpe det kom mer. MME er ikke så ille som mange vil ha det til. På 70 tallet ble de fleste flasket opp bokstavlig talt- og vi har ikke tatt skade av det. Lykke til.
Mamma/Oda Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Hei på deg Jeg kjenner meg sånn igjen...jeg slet med ammingen med førstemann og jeg gråt omtrent like mye som gutten min.Gruet meg til hver amming, brukte skjold og det var et styr uten like.Turte ikke gå på cafe fordi ammingen ikke fungerte og ammet på annet rom når vi hadde besøk. Jeg mener man ikke skal slite seg ut av denne ammingen dersom man ikke får det til.Det er mye mere kos for både deg og barnet dersom hun liker flasken. Ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet. Jeg ammet gutten min i 8 mnd og det slet meg ut. Men nr 2 gikk det bedre heldigvis. Husk at det er viktig å slappe av og kose seg denne tiden. Dersom du absolutt vil amme søk hjelp hos helsesøster eller barselavdeling på sykehuset. Lykke til:)
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 14. desember 2010 Hei begge to.. Tusen takk for svar Jeg heller tror ikke det er for rask utdrivningsrefleks. Og vi har hatt henne til kiropraktor, for hun var plaget med nakke/mage før.. etterpå var hun helt fin. og jeg kjenner igjen når hun har vondt. Jeg ser hun glipper og jobber hardt for å komme på igjen.. hun blir mer og mer irritert for hver gang hun glippern og mer og mer sur. Om jeg tar på skjold nemlig, så er alt helt fint igjen en stund. Men da virker det som hun henger på en eeevighet.. og at hun fremdeles ikke får nok.. om dere skjønner.. For meg føles det rett og slett som hun aldri har lært seg å suge ordentlig og bare får det til av og til på flaks. Fikk også beskjed på sykehuset om at den lille brystknoppen kunne være en grunn til at hun ikke tok ordentlig tak. Det gikk nemlig fint en periode etter det ordnet seg med sår og jeg tok vekk skjoldet. men den gangen ble hun mett på 5-10 minutter, så da var det ikke noe problem. Nå virker det som hun trenger mer og ikke får nok. eller ikke greier suge lenge nok til å få i seg nok. kan hende jeg gjentar meg selv her. Men når puppen er full, er brystvorta markert og hun tar med en gang.. når puppen blir litt tommere blir den nesten ikke markert og hun sklir av når den blir våt.. greier ikke suge seg ordentlig innpå. Uff.. føler meg klønete i forklaringa her.. hehe.. men jeg skriver uansett mail til ammehjelpen, så takk for link Må gjerne diskutere videre med meg eller komme med flere innspill.. Får ut 85 ml når jeg pumper meg om det har noen ting å si. Men merker også når jeg pumper, at om jeg stresser, så kommer det ingenting. Om jeg tenker på andre ting fosser det. Det har jeg også lurt på om kan være prøblemet.. at jeg rett og slett er så stressa og opptatt av å få det til at det ikke kommer. Bare i begynnelsen når det er spreng men ikke etterpå.. Uff føler meg dum her..
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. desember 2010 mammatil(juligutt08)ognovgutt Takk for oppmuntringen.. Jeg er ikke den som gir opp så lett.. da hadde jeg gitt opp den 6. uka da alt toppet seg for n-te gang Men nå føler jeg rett og slett det går på helsa løs.. den psykiske sådan. Er selv oppfostret på mme.. hehe.. og jeg lever enda Men hvordan er det å pumpe seg og gi på flaske? Evt gi mme de gangene det ikke er nok mm? Tror jeg skal greie å pumpe opp et lager. Så rart det der, at om man ikke kan gi pupp så føler man seg som ei dårlig mor.. selv om man gir mm, bare på flaske. Jeg vil faktisk tro vi begge vil få det bedre om jeg endelig greier å senke skuldrene litt.. og det greier jeg ikke slik ting er nå.. jenta vår er forresten snart 10 uker Ser jeg har glemt å svare på det flere ganger Klem til alle!
enits40 Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Dette kjenner jeg meg godt igjen i! Sånn er det for meg også på den ene siden - akkurat som han glipper taket i brystvorten etter noen sekunder/minutter og begynner å fekte og stresse og forsøker å gape over uten å få tak. Det er ufattelig slitsomt - hver amming på den siden føles som en kamp, og jeg er alltid helt svett etter en sånn seanse! Mulig at det er fordi den brystvorten er mindre og liksom mer tøyelig enn på den andre siden... Jeg har også slitt veldig med ammingen i disse 5 ukene, og min lille har ikke lagt på seg så mye som han skal, så nå er jeg helt i ferd med å gi opp. Har begynt å gi litt tillegg på kvelden, og heller også i retning av å prøve mme på dagen. Men hver dag tenker jeg at jeg gjør det fra i morgen...så foreløpig sliter jeg videre. Er ikke det minste hyggelig, og kan ikke se for meg at ammingen kan bli noen kosestund! Heldigvis har jeg fått mye støtte her inne. Det er jeg glad for, for jeg merker at det føles som et skikkelig nederlag å skulle gi opp amming...Særlig for meg som er trebarnsmor, har ammet de to første uten problemer og liksom skulle være så "dreven"...Jo takk...
enits40 Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 Helt lykkelig, forresten: Hvis du får noen råd fra ammehjelpen håper jeg du deler dem her! Jeg har nemlig samme problem som deg på det ene brystet. Baby suger når det er fullt, men glipper når det er mykere (tror det har å gjøre med substansen på brystvorten). Kjempeslitsomt og frustrerende!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 14. desember 2010 mamma/Oda Det er akkurat det. Ammingen har blitt til noe negativt for meg.. Og jeg prøver ikke finne en unnskyldning til å gå over på flaske om noen tror det Da hadde jeg gjort det for lenge siden.. men nå kjenner jeg jeg vil få opp min psykiske helse rett og slett. lei av å sitte å grine og bekymre meg.. det har ikke jenta mi godt av heller. Jeg vegrer meg for å amme når jeg drar på besøk.. og tar med flaske da.. rett og slett.. når vi får besøk hit, kløner jeg enda mer enn jeg gjør fra før.. merkelig med det.. Får sånn vondt følelse inni meg når jeg ser alle det er så ukomplisert for.. jeg og vil ha det sånn. Men ettersom ukene har gått, føler jeg meg tøffere og tør å si hva jeg vil til helsesøster. Skal til henne i morgen å snakke om det.. så får vi se hva hun sier.. Godt å høre det ikke bare er meg Takk for svar!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. desember 2010 enits40 Jeg unner ikke deg å ha det slik også, men fint å se man ikke er alene. Du fikk forklart det så fint.. det jeg prøvde å forklare. At babyen glipper når det er mykere. De siste dagene har jeg gitt en porson mme på dagen, så jeg får pumpet ut masse melk til kvelden. Da får hun en god flaske så hun skal sove godt om kvelden. Kunne såklart gitt mme som siste måltid, men har ikke like mye melk på kvelden, så da får jeg ikke pumpet. Når jeg pumper på dagen får jeg ut mer og det hoper seg gradvis opp, så kanskje jeg greier å lagre litt i frysa etterhvert om jeg er heldig. Det er frustrerende å se jenta si være drittrøtt om dagen, men ikke får sove for hun er sulten. Såppass har jeg skjønt.. for når hun får et rikelig flaskemåltid sover hun i 3 timer etterpå. også frustrerende når hun er sulten 1 time etter hun har lagt seg osv osv.. neeeei.. vet jeg sikkert gjentar ting jeg har skrevet tidligere.. men shit au
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå