MammanTilVerdensFineste Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Min lille jente er snart 3 uker gammel og er allerede sjefen i huset. Hun sover nesten ikke om dagen, vil ikke ligge alene i hverken sin egen eller vår seng om dagen.Vil bare bli holdt og aller helst ligge inntil brystet til mor. Hun våkner med en gang dersom jeg har klart å bysse henne i søvn og legger henne i sin egen seng. Et eksempel er i dag. Stod opp i 09- tiden og sov ikke før i tre tiden etter iherdige forsøk fra mor, der jeg prøvde å legge henne i sengen.. Men det ender bare med hyl- skriking og en mor som holder på å gå på veggen. Jeg orker ikke å ha det slik i flere uker til. Jeg holder på å klikke..! Noen som vet hva det kan være at hun skriker så? Jeg ammer henne og hun vil ha pupp i alle fall en gang i timen. Virker ikke som det er smerter eller kolikk da hun slutter å gråte så fort jeg legge henne til brystet. Føler meg som en elendig mor som kan bli "sur" på sin egen baby som jeg er så uendelig gad i og som bare er noen uker gammel...
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Hun er nok ekstra avhengig av nærhet. Har du prøvd å ligge i sengen og amme? Da kan du få litt søvn, mens baby suger, og sikkert sovner etterhvert også. Begge mine har hatt kolikk, å sov til sammen 2 timer i døgnet, i puppen. Det er utrolig slitsomt! Har du en mann som kan avlaste deg litt rett etter du har ammet? så kan han for eks ta av seg på overkroppen, ligge med jenta på brystet slik at hun får nærheten hun trenger, men ikke BARE av deg! Masse lykke til! Det går over, etterhvert. Hehe;)..
Pumba78 Skrevet 14. desember 2010 #3 Skrevet 14. desember 2010 Det kan være magevondt? min har vondt i magen og det eneste som hjelper er å ligge ved puppen, og noen ganger smokk og bæresjal. prøv bæresjal om hun ikke vil sove i senga, har reddet meg i hvert fall!
Tredje drøm Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Hvis det et stort behov for nærhet hun har, så er bæresjal/sele helt suverent hvis du gjerne vil få gjort noe på dagen. Da får hun være nær deg, og du har likevel armene fri. Hjelper det å trille vogn? Mange slår seg lettere til ro i ei vogn i bevegelse enn i en seng. Men du får jo ikke slappet av selv da... Men kanskje far/andre kan trille litt mens du får deg en hvil? Alt er mye lettere å takle hvis man bare føler seg litt uthvilt. Leste et tips her inne tidligere (har ikke prøvd det selv, men synes det hørtes lurt ut for de som har behovet): tull en t-skjorte som du har brukt (lukter deg og gjerne litt melk) rundt en varmeflaske og legg den inntil babyen. Babyen får da varmen mot seg og lukta av mor.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Hvis hun ikke har sovet på 6 timer er hun etter all sannsynlighet overtrøtt. Mange babyer har et stort behov for nærhet for å klare å sovne, og vil derfor skrike mye i seng, vogn osv. Jenta mi er også sånn, så her er bæresjal redningen- der sovner hun på et blunk etter litt dype knebøy/ spasertur i stua, og kan sove der i flere timer mens jeg har hendene fri til andre ting! Genialt, og virkelig en livredder denne gangen; her slipper man også knyting og det er jo en STOR fordel; http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=332
Mamma's Magic Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Jeg har bare en ting å si: kom deg til kiropraktor (en som har peiling på barn, ikke hvem som helst) med én gang! Og det er forresten helt vanlig at kolikkbarn slutter å skrike når man legger dem til puppen. Jenta mi var akkurat som din, hun er nå 4 mnd og fremdeles litt skrikete, men MYE bedre enn hun var. Lykke til!!
2010 Mammaen Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Vet du at hun får nok mat når hun ligger? Det kan være greit å veie og se at hun legger godt på seg. Kanskje suger hun ikke godt nok, eller andre ting som gjør at hun er sulten? Hvis hun legger veldig godt på seg kan det også være magevondt med overspising som gjør vondt verre... Babyene kan ofte ikke skille vondt i magen og sult og vil derfor til brystet når de får vondt. Dette gjør det imidlertid bare enda verre og det blir en ond sirke... Hvis du føler det kan stemme er det verdt å prøve å introdusere smokk, og gi mat litt sjeldnere. Ellers er jeg enig med hun som ber deg prøve kiropraktor :-) Kan funke overraskende bra!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Men at en liten baby ikke vil sove alene i egen seng trenger absolutt ikke bety kolikk da, så tror jeg ville prøvd bæresjal el annen måte å få baby til å sove på før jeg løp til kiropraktoren.. Selv om jeg er helt enig at manuellterapeut el kiropraktor kan være lurt hvis baby skriker mye.
bitthen Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 Minner meg om min da han var på den alderen. Jeg lot han ligge og sove i fanget, og satt på nett imens. Du må ikke tro de venner seg til å sove i senga heller, de trenger nærheten og det bør de få. Hun blir ikke bortskjemt. Min var plaget med magen, og eneste da han lå i fanget i armene mine hadde han det bra. Det er sant som de andre sier at selv om de har magesmerter slutter de å gråte når de blir lagt til brystet. Ville anbefalt manuell- terapeut i stedet for kiro. Min kiro hadde ikke peiling opå hva han drev med og gjorde vondt værre for lille gutten min. La henne ligger hos deg når det er det hun trenger. Det er dette som er jobben din nå. Det går over
MammanTilVerdensFineste Skrevet 15. desember 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. desember 2010 Tusen takk for mange gode råd! Har vært på helsestasjonen i dag og hun legger godt på seg, så det er ikke det at hun er sulten. Jordmor sa at det kunne være at hun bare trengte ekstra oppmerksomhet og trengte å være nær mor.. Godt å vite at det mest sannsynlig ikke er kolikk. Men da er det innkjøp av bæresjal neste så får vi se om det funker:) Hun ligger hos meg om natten, prøvde å legge henne i egen seng i natt, men nope, det er mammas innestengte kroppslukt som er best:) Ammer henne i sengen hver natt, uten lys og for mye dikkedering og hun sover godt om natten. Er dagen som er problemet da hun gjerne sover tre timer på e. middagen- og that's it...Tror hun til tider kan være over-trøtt. Men hun er tydelig ei jente som skal ha med seg alt ting, en liten nysgjerrigper:)
lillespire08+10 Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 Et tips er å la henne sovne i armene dine først, en halvtimes tid. Det er den tiden det tar før de kommer på dypere søvn-nivå. Da vil de få spaghettiarmer (kokt spaghetti, hehe), og skal være lettere å legge fra seg uten at de våkner. Ellers er mi som din, vil ikke ligge alene om natta. Jeg orker ikke krangle, så her ligger hun inntil meg hele natta. Og jeg får gode netter Snuppa er 5 uker.
vimm Skrevet 16. desember 2010 #12 Skrevet 16. desember 2010 mitt barn hadde noen økedøgn da det var ca 3 uker. ville bare ha pupp, sovna der, våkna da jeg la han i kurven, en evig runddans... Etter noen slitsomme dager der jeg frykta kolikk eller lite melk ga det seg, han fikk mer melk, ble mer mett og sov bedre:) han har økedager ca hver 1,5 uke...
wimzah Skrevet 16. desember 2010 #13 Skrevet 16. desember 2010 hei.. min gutt er 7 uker i dag .. og en fornøyd gutt:) meeen.. han også gråt hele tiden.. var syk etter fødselen å gikk på pencelin.. magevondt osv.. jeg holdt på å bli gal.. fikk noen tips på kiropraktorer som er flinke med barn.. og prøvde en sånn.. må si jeg mista håpet etter to behandlinger når d ikke viste noe bedring.. men etter tredje siste behandling forandra det seg.. å nå har vi maaaaange koselige stunder.. det hadde vi ikke før.. han hadde låsning i nakke rygg og bekken.. så ikke rart han skreik.. og låsninger kan stoppe luften i å komme opp.. osv.. så jeg anbefaler absolutt kiropraktor.. undersøk litt rundt å finn ut hvem som er flink med babyer der du bor:)
anonym01 Skrevet 16. desember 2010 #14 Skrevet 16. desember 2010 Hei Ser at du har fått mange svar, men jeg måtte bare svare likevel. Tror du har en helt normal baby. Begge mine var/er slik. Sov så å si bare i bæresjal (jeg brukte elastisk) om dagen, og inntil meg om natta. Anbefaler bæresjal på det varmeste. Minsten sover godt i sjalet tom når jeg støvsuger, vasker opp, eldstemann hylskriker og jeg må holde rundt ham for trøste. Naturlig med mye kroppskontakt når barna er så små. Når det gjelder kolikk og kiropraktikk så er det meg bekjent ikke holdepunkt for effekt av det i studier. Mest synsing og personlige erfaringer. Etter ca 3 mnd alder går kolikk oftest over av seg selv, kiropraktikk eller ei.
wimzah Skrevet 16. desember 2010 #15 Skrevet 16. desember 2010 men ombabyen kansje har låsning så hjelpe det jo så klart med kiropraktor.. e fikk beskjed om at min hadde kolikk.. men alt for lett å si syns e.. e stolte på magefølelsen å e hadde rett.. å etter at låsninga var borte, glad baby..
Trio? Skrevet 17. desember 2010 #16 Skrevet 17. desember 2010 Høres ut som vi er flere som har opplevd mye likt når det gjelder de små. De første 6 - 7 ukene var junior veldig frimerke på meg. Jeg var faktisk ikke forberedt på hvor mye nærhet en liten baby kunne kreve. Men jeg fant ut at den bitte lille verdensborgeren vår trengte å være nær meg og jeg lot han få all den nærheten kan kunne få. Til tross for at "alle" sa at jeg skjemte han bort. Jeg tenkte som så at de har jo ligget inni magen tett og lunt og da blir det å komme til verden en stor overgang. Nå er han noen måneder større og langt mindre avhengig av meg, det intense nærhetsbehovet roet seg ganske mye når han ble 2 måneder. Vi kan ikke se spor av at vi har skjemt han bort med den nærheten. Tvert om vi har en trygg og tillitsfull gutt. Bæresjal er gull verdt - da får du gjort noe og babyen være nær deg. ;-)
MammanTilVerdensFineste Skrevet 17. desember 2010 Forfatter #17 Skrevet 17. desember 2010 Jammen godt å vite at det ikke bare er meg, men flere som har det på samme måten. Har nå gått til innkjøp av babybjørn og håper det funker like bra som bæresjal:) Har roet meg ned og kun konsentrert meg om babyen om dagen (ikke stresset med støvsuging, klesvask eller middag), og det har faktisk hjulpet det også. Hun merket sikkert at jeg ble stresset av at hun ikke sov så mor fikk gjort noe i "heimen". Hun har sovet flere økter de to siste dagene, noe hun ikke har gjort siden hun ble født.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå