assisi Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Idag gjorde jeg noe som samboeren min ble helt sjokkert av. Babyen vår på 6 mnd hadde nettopp sovnet, og lå i kurven sin i stua. Vaskehjelpen (en voksen polsk dame) vasket rundt ham i stuen/kjøkken og min sønn på 11 år satt i kjelleren. Han hadde beskjed om å passe på lillebror mens jeg kjørte datteren min til skolen- en kjøretur på tilsammen 6 minutter. Ville dere gjort det samme eller er dette riv ruskende galt av meg? Jeg skjønner jo at det kan skje noe med meg på veien slik at jeg blir forsinket eller noe, men med to folk i huset er det jo ikke akkurat slik at han var alene hjemme? Vi er veldig uenige.. innspill?
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Hmm, stoler du 100% på denne vaskehjelpen da? Å ville hun grepet inn om noe skulle skje? Det eneste jeg tenker på, er at jeg av prinsipp aldri ville lagt ett så stort ansvar på ett så lite barn. For HVIS noe skulle skje, å storebror eller søster handler galt el. slik at det får fatale følger, så er det noe jeg overhodet ikke vil risikere at han\hun må leve med resten av livet!!
Money Skrevet 14. desember 2010 #3 Skrevet 14. desember 2010 Husker jeg var trillepike da jeg var 10 år, og jeg var ikke den eneste som var det! Mellom 30 min og en time var vanlig, og hvorfor storebroren ikke skulle kunne passe på i ti minutter synes jeg høres hysterisk ut. Han er 11 år, og kan han ikke grunnleggende førstehjelp og nødnumre er det på tide å lære det nå
bitthen Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Synes ikke det var skjødesløst. I motsetning til visse som kjører til barnehage og lar spedbarnet være igjen alene virker det ok. Han er jo 11 år, og kan vel å ringe med mobil regner jeg med.
EgG Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Hvis du er trygg på vaskehjelpen, så ser ikke jeg det helt store problemet. Regner med hun visste at du dro en liten tur?
Hanna30 Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Jeg trillet også små barn fra jeg var 9 år! Ser ikke problemet jeg heller, som de andre skriver her, 11-åringen kan vel å ringe til mobilen, og med vaskehjelpen i huset samtidig så er det jo også en voksen tilstede. Synes det blir litt hysterisk å synes det er galt jeg:)
Voyeur Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Nei, vet sannelig ikke helt. Da måtte gutten min på 11 ha sittet i stuen sammens med babyen. Ville ikke overlatt ansvaret til en fremmed person som kommer for å vaske huset. Syns ihvertfall at du og samboer må være enige om slike ting før de blir gjort. Hvis han ikke liker det, så er du nesten nødt til å respektere det. Jeg tenker: Hvem har ansvaret hvis noe skulle skje? Enn hvis noe skjer med deg på turen? Hvis det tar 6 min å kjøre tur/retur skolen, så kunne vel datteren din brukt beina og gått den korte turen?
ano`num *17.03.10* Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 At det tar 6min å kjøre til skolen er ikke det samme som at det er en kort gåtur!! At det tar 2min å kjøre en strekning i 80sone er jo ikke det samme som at det er en kjapp gåtur heller Det eneste jeg reagerte negativt er at en 6mnd gammel baby sov i en kurv oppe, mens den som passet "satt nede i kjelleren". Etter mine "hustegninger" i hodet vil det i alle tilfeller si at 11åringen ikke hadde hørt babyen om den laget lyd. 6mnd høres også så gammelt ut at han hadde hoppet ut selv før han rakk å lage lyd. Det hadde hvertfall skjedd her i hus! Jeg synes ikke det er uansvarlig å la en 11åring være barnevakt for en kort tid. Ikke så lenge det er en ansvarlig 11åring som du vet klarer å hanskes med barnet om det skulle våkne og kanskje være urolig. Tankegangen som enkelte kommer med her; enn om det hadde skjedd deg noe og du hadde blitt lengre borte..... Ting kan skje hjemme også, så den tankegangen orker jeg ikke å leve med støtt og stadig hvertfall. Enn om det viser seg at vi hjemmeværende småbarnsmødre har en sykdom av et slag vi ikke vet om og faller om en formiddag vi er alene med barna? Da vil jo barna faktisk klare seg selv helt til noen finner oss. Grøss og gru. Men det er ikke noe vi skal eller bør tenke på!! At du har anledning til å kunne bruke 11åringen som barnevakt i slike korte stunder "med god grunn" gir han bar enoe å vokse på. Over tid vil det jo vise både deg og han selv at dette klarer han, dette går bra, og dere kan utvide. Snart kan du dra på butikken å handle alene *luksus* eller eller. Vi som har eldre søsken er kjempeheldige, og har kjempegode ressurser i de bare vi vet å bruke de riktig.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. desember 2010 #9 Skrevet 15. desember 2010 Blir helt paff over hvor HYSTERIKSE noen kan være innpå dette forumet altså!! JIIIIZ!! Det er snakk om 6 minutter her folkens, lillebror på 11 år er hjemme OG en voksen dame, som jeg går utifra at selvfølgelig hun stoler på ettersom hun lar barna være hjemme med henne! Da jeg var 8-9 år passer jeg på min lillesøster på under 1 år mens mamma dro på butikken ol. En gutt på 11 år klarer fint å passe på lillebror i 6 minutter hvis han er nogenlunde oppegående.
LittLykkelig Skrevet 15. desember 2010 #10 Skrevet 15. desember 2010 Hahaha. Nei synes ikke det var skjødesløst i det hele tatt. Du kjenner jo din 11-åring, barnet sov og regner med du ikke tvilte på hans ansvarlighet siden du lot han være barnevakt uten å nøle Måtte le litt, kom på at når jeg var 8 år (!) så passet jeg min søster på 4 år hver dag en hel sommer.. Eneste som hadde overblikk med oss var bestemor på bakken, men vi var så godt som alene hjemme hver dag.. Hehe. Så tidene har forandret seg. Husker også at jeg når jeg var 11 år og min søster på 7 år var barnevakt for lillesøster på 6 mnd en kveld. Vi var oppe på et hotellrom mens mamma og pappa var på julebord nede på hotellet. Det som da skjedde var at vi la søster på sengen, var uoppmerksomme og hun rullet ned (som jeg nå ser er naturlig siden min sønn på 6 mnd ruller all over the place). Vi sa heller ingenting om det til mamma og de. Så uhell kan selvfølgelig skje, en 11 åring er ikke like ansvarlig som en voksen. Men når barnet ditt sov og du var borte så kort tid, så ser ikke jeg det store problemet
cadence Skrevet 15. desember 2010 #11 Skrevet 15. desember 2010 Jeg hadde gjort det samme, og bedt 11åringen om å ringe hvis noe skulle oppstå. Når vesla her er 6 mnd, så er storesøster 11 år, og jeg vil da ikke ha noen betenkeligheter med å la de to være alene hjemme for ei lita stund. Med eller uten vaskehjelp i huset. Storesøster er da allerede alene inne med lillesøster 5-10 minutter nå og da mens jeg er i stallen eller etter post etc. Mor må ut i frisk luft også. Som flere her sier, skjer det noe med meg, så kunne det like gjerne ha skjedd mens jeg var hjemme. Illebefinnende er "ingen mann for god", og man vet aldri når det kan inntreffe. Kan jo like godt skje mens man selv er mutters alene med smårollingen.
Canari Skrevet 15. desember 2010 #12 Skrevet 15. desember 2010 Enig i at en 11 åring (dersom du vet han er oppmerksom og ansvarlig av seg) kan passe lillebror en såpass kort stund, dersom han holder øye med gutten, dvs er i samme rom. Jeg synes ikke man uten avtale kan la vaskehjelpen få det ansvaret (det var jo hun som var i samme rom, og som måtte ha grepet inn om noe skjedde, enn om hun var ferdig med det rommet og gikk videre?). Noe annet dersom du spurte og hun syntes det var greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå