Gå til innhold

40 år, ett barn fra før(3,5 år), en SA i mai, en MA for fire dager siden...

2.gangsmor til LilleSkatt

Anbefalte innlegg

Forsøker å finne ut av om det er flere på min alder som har vært i samme situasjon....? Ift. MAèn; var i uke 10, fosteret døde i uke 8.(Ekstremt, sykelig kvalm, se innlegg om det på 1.tri for de som er spes. intr. i den biten)

Setter stor pris på svar.

Hilsen en som nok er i sorg og som ønsker å utveksle erfaringer.

Fortsetter under...

Hei kjære deg, har lest litt om deg rundt omkring på bim her og skjønner at du har det tøft.

Jeg er 42 år og har prøvd på nr 4 i overkant av et år, jeg har en 3 åring fra før og 2 tenåringsbarn.

De 2 første fikk jeg i rett før 30 og minsten når jeg var 39.

Jeg blir fort gravid, og er gravid for 4. gang nå siden vi startet å prøve på nr 4.

Jeg ble gravid samme mnd som jeg tok ut spiralen sist sommer, og var lykkelig uvitende om hva MA var. Jeg hadde graviditetssymptomer, dog ikke så ille, jeg kan huske jeg sa til min mann at jeg nesten var i for god form til at det var sant, det skulle jo vise seg å være riktig. Hadde brunlig utflod i uke 6-7 og i uke 9, og gikk da til legen i uke 10 som henviste meg til UL samme dag. Ingen hjerteaktivitet og utskrapning dagen etter. Utrolig tøffe dager, jeg var i sjokk og følte meg sviktet av kroppen min.

I ettertid tenkte jeg at jeg hadde oversett en del ting, jeg hadde ikke lagt på meg, gjør alltid det i 1.tri (har jo vært gravid noen ganger) jeg kunne ikke kjenne toppen av livmora, sist kunne jeg kjenne kanten fra uke 6-7. Jeg var i veldig god form, noe kvalm men ikke veldig og magen min var myk og ikke øm i det hele tatt.

Neste gang jeg ble gravid skjønte jeg med en gang at det kom til å gå galt, jeg hadde uvanlige vondter, tempen var svært uregelmessig (tyder på at hormonene ikke er stabile) Og grav.testen var seint og svakt positiv.

Jeg kom meg til en spesialist og fikk påvist et rotete stoffskifte, verdier innenfor normalen, men spesialisten mente det var grunnen til problemene.

Jeg fikk medisiner og ble gravid igjen med en gang. De første ukene forløp normalt, men fra rundt uke 6 igjen brunlig utflod innimellom og etterhvert vondter som jeg ikke anså som normale. Jeg var ikke overrasket når UL uke 10 viste at svangerskapet var gått til grunne..

Gravid første mens etter dette, påvist mere rot i stoffskifet og veldig nervøs, men verdiene er tross alt bedre nå enn sist.

UL idag som jeg gruer meg til, men ingen smerter og ingen blødninger denne gangen.

Dette ble veldig langt men det er jo noen erfaringer, jeg tørr håpe, men jeg forventer ikke så mye. Har bestemt for at vi prøver en siste gang hvis det ikke går veien nå..tror jeg.

Håper det raskt går bedre med det, og at du finner pågangsmot til å prøve igjen. Når jeg var på Ullvål sist MA sa jeg at nå orker jeg ikke mere. Gyn mente da at det var ingen grunn til å gi seg og at man måtte nesten regne med noen runder i min alder..Så da så, da er det vel bare å bite tenna sammen og trøste seg mad at kroppen sier fra når det ikke er liv laga..

Stor god trøsteklem fra meg

Hei!

Jeg har ingen barn fra før, men svarer deg allikevel.

Selv er jeg også 40 år, og hadde en MA i mars som ble oppdaget i uke 7 - fostert tilsvarte ca uke 6. Aborten gikk selsvsagt innpå meg, men heldigvis gikk det greit å ta den medikamentelle aborten hjemme. Vi slet litt med å bli gravide igjen, men klarte det nå i høst. Gleden var stor ved ny, positiv graviditetstest, men dessverre ble det oppdaget en ny MA i uke 10 (fosteret var 8 uker gammelt når det døde). Så da ble jeg sendt hjem med ny dose cytotec og gjennomførte aborten hjemme forrige uke. Jeg hadde store smerter og blør fortsatt rikelig, men det er allikevel den store sorgen i hjertet som er vanskeligst å takle.

Jeg hadde også en MA for ca 3 år siden, men da med annen partner, så nå skal jeg få utredning for habituell abort. Jeg vil så gjerne bli gravid igjen så fort som mulig, men nå begynner jeg å tvile på om jeg noen gang vil komme til å få egne barn.

Jeg utveksler veldig gjerne erfaringer med deg, 2. gangsmor til LilleSkatt. Ta vare på deg selv i en vanskelig tid.

Til dere begge; tusen takk for innholdsrike og nyttige svar.

Jeg føler at jeg blir "klokere" for hvert svar jeg får.

Får begynne å slå meg til ro med at...ja, tiden får vise hva som skjer.

Kanskje fornuftig å holde en form for kontakt her, med likesinnede, OG som er i samme aldersgruppe...? Jeg ønsker ikke på noen måte å "dyrke sorgen", men det kan vel være mulig å holde en viss kontakt uten å nettopp gjøre dette.

Dette ble rotete, men jeg gjør et forsøk.

:-)

Hei igjen :)

Jeg synes også det er flott å ha kontakt med andre som er passert 40 og som er i samme situasjon. Godt å vite at man ikke er alene.

For min del er det over 1 uke siden jeg gjennomførte aborten, men blør fortsatt endel. Jeg ser veldig fram til at blødningene skal opphøre og at jeg kan komme tilbake til mitt gamle jeg igjen...

Har dere gjort dere opp noen tanker om når dere kommer til å prøve igjen? For min del så tror jeg nok vi kommer til å prøve igjen så fort som mulig, vi har jo ikke all verdens tid å miste når vi er over 40. Jeg skal til sykehuset for oppfølging i midten av januar, og om jeg skulle være så heldig å bli gravid rimelig kjapt, så satser jeg på oppfølging i den tidlige del av svangerskapet. Har lest masse på Snart Gravid sine sider, og der var det blant annet en oppløftende tråd om alle de jentene som hadde fått barn etter å ha hatt 3 aborter eller flere.. Så det er håp :o)

Annonse

Hei.

Samme forløp som deg, utredn. på sykehus i januar og ja, vil forsøke så snart vi kan.

Har en ide, lyst til å utveksle mailadresser?Har nemlig egentlig ikke lyst til å være på dette forumet når sykemeldingen er ute (sykemeldt til primo jan.), blir på en måte å opprettholde sorg og minner, som jeg da vil skyve litt vegg, travel jobb osv.

Slik kan vi kanskje informere hverandre om tilstanden, hva vi opplevde av tilbud, spørsmål og svar på sykehuset, utveksle tips, erfaringer m.m.?

Takk for tips ift forumet "snart gravid".

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...