Gå til innhold

dete med 1000ml i døgnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser det er flere som fokuserer på dette fortiden, gutten min spiser 150 ml 8 ganger i døgnet som er 1200ml iallefall, avogtil mer, han er bare 5 uker og kan jo ikke tenke på grøt ennå engang..

kan jo ikke la han gå sulten for at han skal drikke bare 1000ml, da må jeg kutte ut iallefall 1 måltid.. hvordan gjør man det da?

husker ikke hvor mye storesøster spiste, men tror hun var oppi 200ml per måltid da hun var 3 mnd. da ca 6-7 ganger. da kuttet vi ut nattmåltidet, og så startet med smaksprøver på grøt da hun var 3,5 mnd.. men er jo fortidlig å gjøre det nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte også mye på dette da gutten min drakk mye over en liter i døgnet. Jeg tok kontakt med ernæringsekspert i Hipp Norge og i Hipp Tyskland, samt snakket med to leger og en ernæringsfysiolog som er venninne av meg. Alle sa følgende: Babyen skal selvregulere selv om de drikker mer enn en liter i døgnet! Man skal ikke begrense inntaket. Og ikke begynne med grøt tidligere, fordi den sammensetningen melka har er tilpasset babyer fram til fire måneder og kun om de drikker bare det så få de i seg den riktige sammensetningen. Begynner man med grøt tidligere blir det feil sammensetning. Dessuten er det hardt for nyrene til babyen å starte med grøt tidlig og det kan være hardt for magen. Å få over en liter mme om dagen derimot var ikke farlig. Dette var en myte fra tidligere da mme innholdt mer tungfordøyelige proteiner enn melka som finnes nå.

Så jeg ble iallefall veldig beroliga og babyen min drakk over en liter mme i døgnet fra han var 2-4 måneder.

Helsesøstra vi går til mente også han skulle drikke så mye han vil. Men de sier jo så mye forskjellig. Men ernæringsfysiologer burde jo vite dette, så jeg stoler på dem! :)

Skrevet

Hei Hanna30!

Kunne du gjort meg en stoor tjeneste, og sendt inn et spørsmål til tjenesten "spør en ekspert" på matportalen? Du sitter på så my godt bakkrunnstoff her som bestrider ekspertsvaret som ligger ute på matportalen sin side:

http://matportalen.no/artikler/2008/2/1202111501.43

Misstenker at dette svaret er urgammel ettersom det står at det er gitt av sosial- og helsedirektoratet (eldre enn det publiseringsdatoen tilsier) det heter jo bare helsedirektoratet nå...

Kunne gjort det selv, er bare det at jeg har nedlesset de med spørsmål og mail tidligere, så nå har de sluttet å svare meg :-/

Synes det er så dumt at et slikt ekspertsvar ligger på siden til en slik troverdig kilde dersom det viser seg å være gått ut på dato! Det kom forøvrig en ny forskrift for mme akkurat i 2008 da dette svaret ble publisert, og sammensetningen på mme blir jo stadig bedre og bedre.

Spørretjenesten finner du her:

http://matportalen.no/kontaktskjema

Skrevet

Da har jeg sendt (et langt) spørsmål til matportalen! :) Spent på om jeg får svar og hva de sier!

Skrevet

Da har jeg sendt et langt spørsmål til Matportalen! Spent på om de svarer og hva de sier!

Skrevet

Hehe, trodde ikke det første ble lagra, så skrev to ganger det samme.. Jaja. Her er svaret fra Hipp Tyskland forresten. De mener at så lenge babyen utvikler seg normalt så skal det drikke så ofte og mye det vil uten begrensning:

Von HiPP Säuglingsanfangsnahrung darf Ihr Babys wie von Muttermilch so viel und so oft trinken wie es mag.

Wichtig ist dabei, dass Sie Gewicht und Größe Ihres Kindes altersgemäß entwickeln. Solange das Gewicht Ihres Babys im Normalbereich liegt, braucht die Trinkmenge nicht beschränkt zu werden.

Säuglinge haben ein noch ungestörtes Hunger und Sättigungsgefühl. d.h. sie trinken nach Bedarf und können Ihr Hunger- und Sättigungsgefühl in der Regel sehr gut selbst regulieren.

Zwischen dem 4. und 6. Lebensmonat kommen die meisten Baby mit Milch alleine nicht mehr aus und brauchen Beikost. Ihr Kinderarzt kann am besten beurteilen, wann ihr Baby reif für Beikost ist und feste Nahrung bekommen soll.

Ich wünsche Ihrem Kleinen weiterhin eine gesunde Entwicklung.

Herzliche Grüße

Waltraud Bischoff

Skrevet

Og fra Hipp i Norge:

Om ditt barn följer sin viktkurva och inte går upp för mycket i vikt kan jag inte se någon anledning till oro. Mängden modersmjölksersättning måste alltid anpassas individuellt efter barnets behov och det i sin tur bedöms utifrån tillväxt och hungersignaler. Prata gärna mer med barnhälsovårdspersonalen om detta.

Det är för tidigt att börja med välling. Den är inte anpassad näringsmässigt för så små barn.

Lycka till med din son.

Med vänliga hälsningar,

Mona Hallin, leg dietist/ernæringsfysiolog

Skrevet

Er så godt å lese det tidligere innlegget ditt Hanna30. Da hører jeg på det jeg også for snuppa mi spiser og koser seg. Vil heller fortsette med masse mme til hun er over 4 mnd enn å risikere ny magevondt .... spent på svar fra matportalen her også!

Skrevet

Nå ble det mange svar fra meg her, men må tilføye at det er venninna mi som er ernæringsfysiolog som sa det med at grøt før fire måneder kan være hardt for nyrene og magen, i tillegg til det ernæringfysiologen Hipp sier, at næringssammensetningen da blir forstyrret.

Skrevet

Er mange delte meininger om akkurat dette med literen og mme, vi har en jente med medfødt nyrefeil (ikke alvorlig) å har gått månedtlig til kontroller hos barnespesialist. Spurte om dette med literen og fikk streng beskjed om å ikke overskride literen til dagen i over 1uke sammenhengende gjorde hun det så var det rett på grøt.(enkelte økedøgn var ikke noe å bry seg med) så vi starta med grøt på 3mnds dagen. Spurte da om dette bare gjalt oss eller om dette gjaldt andre mme barn, fikk da til svar at det gjaldt alle mme barn. (legen konfererte også med ernæringsfysiolog som var helt enig.)

Ser også i boken flaskeposten.org har utgitt at dem ikke anbefaler å overskride literen

Skrevet

Hei Mamma til tre nydelige jenter.

Hvor gammelt er barnet med nyrefeil? Fikk du dette svaret etter senhøsten 2008? Det var nemlig forrige gang det skjedde endringer i forskriften for sammensetning av mme. Aner imidlertid ikke om det sjedde noen endringer som vil rokke på denne 1-liters regelen...

Heia Hanna30.

Nå håper jeg virkelig matportalen innhenter en ekspert som kan gi et velbegrunnet, klart og lettfattelig svar - venter spendt!

Skrevet

fikk svaret i vår faktisk. spurte ved flere anledninger siste gang i

mai/juni i år. barnet er nå 10 mnd å nyrene er stabile å blodprøvene ok :)

Har også to flaskebarn fra før som også måtte tidlig på grøt uten at jeg den gang fikk noen utvidet begrunnelse hvorfor annet enn at de spiste i overkant de hadde vel et døgn inntak på 1400-1500 ml. de hadde ikke noe galt med nyrene. De er født før 2008

Skrevet

æsj, der røk den teorien, he, he...

...godt å høre at det går bra med jenta di :-)

Skrevet

Man har gått bort fra at man ikke bør drikke mer en 1l. mme i døgnet, men anbefalingen ble gittt pga. at over 1l. hindrer jernopptak i kroppen. Men nå er det tilsatt jern i mme og anbefalingen gjelder ikke lengre

Skrevet

Nei, nå tror jeg du blander kortene Vinterflickan. Barnet har da jernreserver frem til 6 mnd alder. Så for barn over 6 mnd var det tidligere en grense på melkeinntak (sikkert kumelk også den gangen...) pga av at melk hemmer jernopptak. 1 litersregelen for de som kun drikker mme gjelder jo for mindre barn og har ikke noe med jernopptak å gjøre.

Skrevet

er så spent på hva matportalen sier!!

Skrevet

Nå har jeg sendt mail til Aptamil, Milupa og Humana, som er mme-merker i Tyskland, så får vi høre hva de har å si om saken!

De forskriftene er vel fra WHO? Ikke bare norske? Så forskriftene for sammensetningen i Tyske og Norske morsmelkerstatninger er vel de samme?

De har enda flere merker der, så skal søke dem opp og sende mail til dem også tenkte jeg!

Har spurt Nestle tidligere, men ikke fått svar.

Skrevet

Ser ut som forskriften følger EU-krav:

http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation1_parentItemId=2629&navigation2_parentItemId=2629&navigation2_selectedItemId=5751&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=7990&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=65013

Kan også se ut som det har sjedd en endring mht protein. Det er for mye protein som kan føre til skade på nyrer og som er årsaken til 1-liters "regelen"...

Skrevet

Nå har jeg lest gjennom tråden her og vil bare leggetil en liten ting.. Da jeg snakket med min helsesøster om dette med litersgrensa, så sa hun at vi ikke burde overstige den over tid siden mme setter seg annerledes i fettcellene.. Med tid øker faren for fedme i følge henne. Om hun har rett er jeg ikke helt sikker på, da hun anbefalte meg å begrense matinntaket til lillegutt istede for å introdusere fast føde (han var 3 1/2 mnd da)

Tenkte bare jeg skulle nevne det, selv om jeg ikke er 100% sikker på om det stemmer :P

Skrevet

Da har jeg sendt mail til Milasan og til Beba og Alete også (de to siste er det Nestle som produserer). Spent på hva alle produsentene sier! Jeg regner iallefall med at man kan stole på dem, siden de ikke vil ta noen sjanser og få søksmål mot seg.

Skulle ønske man kom til bunns i denne saken, når helsepersonell sier så mye forskjellig!

Skal høre med broren min som er lege etterpå, om han har noen formening. Men tviler på at dette er noe de lærer noe om på medisinstudiet:)

Hehe, så engasert i saken da! Men irriterer meg sånn at vi småbarnsforeldre må gå sånn i uvisse og få så forskjellige svar, når det åpenbart må finnes et fasitsvar et sted!

Skrevet

hs hos meg sier det ikke er noe problem så lenge hun følger normal vekstkurve ... vet ikke jeg, men kommer nok til å fortsette med mme til hun er 4mnd og så se an. Så lenge det ligger rett rundt eller litt over literen går det bra, sa hun ... spent på flere svar!

Skrevet

tror dere ikke da at ha1 og de andre mer lettfordøyelige mme-merkene som collett for eks, i hvertfall ikke kan gjøre skade? (og sannsynligvis ikke de "vanlige" heller..) er så spent på svar (og ja, jeg gjentar meg selv hehe)

Skrevet

Snakka med broren min som er lege, han sa følgende:

Når Helsedirektoratet kommer med en sånn advarsel er det fordi man vet at alt for mye proteiner kan være skadelig for nyrene, og at de vil sikre seg med å sette en grense som man egentlig har godt med slingringsmonn på. Når det er så vage restriksjoner, så er det sannsynligvis gjort liten eller ingen forskning som kan bevise noe som helst om at mme er skadelig i mengder over en liter, men at Helsedirektoratet altså vil være sikker på å ha alt på sitt rene. Mye av det som kommer fra Helsedirektoratet er basert på skjønn og tipping og er ikke på forskning man kan stole på (dette er altså min bror, en lege hadde vel ikke sagt det om han hadde vært på jobb:))

Jeg sa det med at mange gir grøt tidligere for å unngå for store mengder mme, men at det heller ikke er anbefalt av. div. grunner. Han syntes det også hørtes hysterisk ut (at det skulle være så farlig om babyens mage ikke reagerer på det).

Han konkluderte med at det skal veeeldig godt gjøres at mme kan være skadelig, mengder. Men at heller ikke grøt ved tre og en halv måneds alder var noe å frykte.

Han avsluttet med: "Det går bra!!" (Både med grøt og med mye mme)

Nå skal det sies at broren min ikke er noen barnelege og ekspert. Og han bruker å ta det meste veldig med ro, liker ikke "hysteri" som han kaller det. Men om han noen ganger er i tvil når jeg spør om noe, så ber han meg spørre en spesialist. Han tar nok ikke sjansen på å råde meg til noe som kan skade nevøen hans;)

Ikke så mye klokere, men ville iallefall dele en leges synspunkt på saken.

Skrevet

det er godt å høre syns nå jeg da :-) takk til deg Hanna30. Og til legebroren din! :)

Skrevet

Her er mailen fra Milupa (hvis dere har problemer med tysken, kan jeg oversette senere, ikke tid akkurat nå). Ble veldig glad og overrasket over at de har tatt seg tid til å forklare og skrive så nøye og mye! :D

Guten Tag Frau Holberg,

vielen Dank für Ihre Mail.

Grundsätzlich darf ein Baby die Anfangsnahrung nach Bedarf trinken. Das bedeutet es trinkt soviel wie es braucht um satt zu sein. Die Babynahrungen sind an dem Vorbild Muttermilch orientiert und enthalten vergleichbare Eiweißmengen wie Muttermilch.

"Früher" als noch Kuhmilch mit Wasser verdünnt wurde, und in den 60er und Anfang 70er Jahre als die Babynahrung noch eiweißreicher zusammengesetzt war, wurde noch nach Plan, nach Uhrzeit und Trinkmenge gefüttert. In dieser Phase entstand auch die Empfehlung "nicht mehr als 1 Liter". In der Tat musste es damals so sein, weil die Nieren des Kindes viel weniger Eiweiß verstoffwechseln können als Erwachsene. Kuhmilch und die ersten Babynahrungen sind deutlich eiweißreicher als heutige Anfangsnahrungen. Dank der (auch Milupa) Muttermilchforschung werden seit den 70er Jahren die Babynahrungen den neuesten wissenschaftlichen Erkenntnissen angepasst. So ist in den vergangenen 30 Jahren auch der Eiweißgehalt gesenkt worden und die "ad libitum" Ernährung wurde eingeführt.

Auch heute noch gibt es diese "Schallmauer 1000 ml". Sie ist in aller Munde aber was passiert oder passieren könnte wenn ein Baby heute (viel) mehr trinkt, darüber gibt es keine Studien. So empfehlen wir, wenn Babys diese Tagestrinkmenge überschreiten von der Pre-Nahrung auf die 1er Nahrung umzustellen. Dadurch wird das Baby besser satt und braucht weniger Trinkmenge.

Die Beikosteinführung empfehlen wir "nach dem 4. Monat". Das ist die ca. 17./18. Lebenswoche des Kindes. Mit drei Monaten sollte ein Baby noch ausschließlich Muttermilch oder Anfangsmilch wie z.B. Milumil Pre oder 1 bekommen. Manchmal haben es die Flaschen-Mamas einfach schwerer als die Stillmamas. An der Brust befindet sich keine Skala zum ablesen der Milchmenge ... und so können Stillkinder sich genüsslich "rund futtern", während Flaschenbabys immer den "strengeren" Blick von Ärzten und manchmal auch Eltern "ernten" wenn sie gut trinken und sich kräftig entwickeln ...... Am Ende des Tages muss ein Baby satt und zufrieden sein. Wichtig ist für Sie, die Babynahrung korrekt zu dosieren und keine "Extras" hinzuzugeben. Freuen Sie sich einfach daran wenn Ihr kleiner Schatz gut und gerne isst und dabei sich gut entwickelt.

Mit freundlichen Grüßen aus Friedrichsdorf in den hohen Norden :-)

Ihre

Milupa Mütterberatung

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...