Gå til innhold

Hva slags diagnose har barn som kan bestemme seg for å snakke en helt annen dialekt enn der de bor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, det er en typisk ting å gjøre blant annet for den diagnosen jeg er på jakt etter.

Asberger? Kan det være det?

Skrevet

Velutviklet fantasi?

Alene er dette noe alle barn kan finne på, uavhengig av hva de eventuelt måtte feile eller ikke feile.

Skrevet

Ha ha, du tok svaret rett fra munnen min :)

Skrevet

Hehe.. HI her.

Nå sier jeg at dette er et av trekkene til denne diagnosen i tillegg til mange andre særtrekk.

Barn som kun snakker annen dialekt for morro er nok ikke under den diagnosen.

Skrevet

Jeg vil si det er et sundhetstegn at et barn kan snakke andre dialekter og leker seg med det. Tyder på inteligens, god fantasi og mulig også en fordel når det kommer til å lære språk på skolen.

Skrevet

Har en bror med asberger som er trønder, men snakker mere østlending...vet ikke om det har noe med asberger å gjøre da, men er jo mange "rare" aspekter ved det syndromet...

Skrevet

Sønnen til en venninne av meg begynte plutselig å snakke østlandsdialekt (bor i Trøndelag) da han var 2år og han gjør det konsekvent fortsatt. Er 7 år nå.

Han har asbergers og blir utredet for andre ting. Vet ikke om det har en sammenheng med dialakten, men snodig er det.

Skrevet

Takk for svar. Dette barnet jeg har i tankene har snakket østlandsk i to år (ikke bare et påfunn her og nå) og bor på Vestlandet.

Det er nok Asberger + evt mer, slik jeg trodde.

Hi

Skrevet

Og for ordens skyld så har dette barnet en diagnose og er under videre utredning.

Så ikke en jeg finner opp.

Hi

Skrevet

Hei HI

Jeg har jobbet med Asbergers/autistiske barn, og tatt kurs også. Dialekten er en av disse tegnene ja;)

Hvis jeg ikke husker helt feil kunne rundt halvparten ha østlandsdialekt selv om de kom fra Bergen eller Alta. En litt blandet dialekt men østlandsdialekten skinner igjennom. Dette uten at barnet har kontakt med østlendinger.

Skrevet

Jeg har møtt flere barn som i større eller mindre grad har gjort dette. De har enten hatt to veldig ulike dialekter hjemme, eller de har slitt med relasjoner til andre. Flere av dem kan nok ha fått diagnosen senere. Det er ikke en tilfeldig dialekt, det er den dialekten de hører mest på TV. Flere av dem har hatt tettere bånd til figurer på barne-tv enn andre barn, og jeg tror nok det er noe av forklaringen. De sliter med venner i virkeligheten, og velger tryggere relasjoner som ikke gir de samme utfordringene.

Skrevet

Jeg vet også om en som snakker østlandskdialekt,men bor på vestlandet. Han kan være ganske så frekk av seg,og litt distrè. Kan dette være tegn på asbergers?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...