Gjest Skrevet 14. desember 2010 #1 Skrevet 14. desember 2010 Har ikke hatt økning av min egen vekt på 3 uker, og har bare 2 uker igjen til termin slik at babyen antakeligvis legger på seg mye for tiden. Jeg har ikke spist noe mindre nå siste tiden, og har lite vann i kroppen. Har hatt jevn økning hele veien tidligere. Begynte å tenke på om det kan være at babyen ikke tar til seg næring? Har ingen andre tegn på at babyen mistrives i magen, merker ingen markant forskjell i aktivitetsnivået.
Dette er lykken på jord! Skrevet 14. desember 2010 #2 Skrevet 14. desember 2010 Som om jeg skulle skrevet innlegget selv! Er 34 uker og de siste 4 ukene har jeg gått ned 300 gram. Har ikke gått opp noe ellers i svangerskapet, har gått ned min egen vekt og så litt opp. Men er fremdeles på -0,7 kg. Er selv litt bekymret, men som du skriver er jo aktivitetsnivået som før. Jeg venter spent med deg på svarene du får
*Smiley* Skrevet 14. desember 2010 #3 Skrevet 14. desember 2010 Hei.Jeg har lagt på meg litt nå de siste ukene etter vektpause en stund.Er nok veldig individuelt. Da førstemann ble født gikk jeg jevnt og trutt opp de siste ukene, men da mini ble født var han underernærtSå det er vanskelig å si.
Hera_75 Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Jeg la på meg jevnt og trutt en halv kilo i uken ca til uke 30, men der stoppet det.. så nå har jeg stått på stedet hvil, men magen vokser som normalt, og jeg merker jo veldig godt at babyen vokser og blir større.. Er i uke 39 nå. 16 kilo opp hittil.. tror det er helt normalt, kroppen vokser i rykk og napp. Mange som legger på seg på slutten samler egentlig bare vann, og det er jo greit å slippe!
sund Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Babyen får i seg den næringen den trenger uansett, men det kan hende du spiser for lite. - Og så er det helt greit å ikke eksplodere i vekt hele tida. Har lagt på meg 10 kg fram til uke 36, men nå de siste to ukene har jeg lagt på meg 4 kg!!! Det er alt for mye, sjøl om det meste er vann.
Gjest Mentha♥Høygravid♥ Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Jeg har også stått stille på vekta de siste par ukene, selv om jeg har fått litt vann i kroppen og magen har vokst godt (uke 37+0). Men kjenner jo selv at selv om jeg spiser normalt så tar det lenger tid før jeg blir sulten igjen, så kan hende jeg faktisk spiser mindre når enn jeg gjorde tidligere. Magesekken har jo også mindre plass, så man blir fortere mett. Føler ikke jeg spiser mindre, men det kan jo godt hende likevel... Tror det er ganske vanlig å flate ut på slutten, og at det ikke trenger å være et tegn på mangel på næring til babyen. Jeg var på vektestimering i dag, og fikk beskjed om at bebisen lå 9% over snittet, noe som stemmer bra med tidligere vekstmålinger.
Gjest Skrevet 15. desember 2010 #7 Skrevet 15. desember 2010 Takk for tilakelding jenter Er selvflølgelig glad for at jeg ikke går opp mer i vekt og at jeg har sluppet å få så mye vann i kroppen- tidligere har bekymringen heller vært motsatt, om hvor tung jeg kommer til å bli med en slik vektøkning så raskt (er nå +12 kg, med to uker til termin). Tror jeg venter og ser an til neste svangerskapskontroll om i underkant av en uke, og spør jordmor da. Det er vel ikke så vanlig at babyen ikke tar til seg næring så sikkert ikke noe å bekymre seg for, hun er jo aktiv som vanlig i magen så viser ingen sykdomstegn slik sett (så langt jeg klarer å merke forskjell fra tidligere iallfall). Klarer ikke lenger å se om magen vokser eller ikke- den er så stor uansett Men en ting jeg kom på- symfysemålet mitt var veldig rart sist, men det tror jeg var fordi jeg for første gang var på kontroll hos lege som ikke "klarte" å måle rett, for symfysemålet gikk plutselig over kurven når det hele tiden har vært under, og kontrollen etter det så hadde det plutselig sunket til under det som var sist (var en uke mellom kontrollene). Men regner med at jordmor hadde kommentert hvis det var noe galt i forhold til det. Babyen hadde sunket og festet hodet ved begge kontrollene.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 15. desember 2010 #8 Skrevet 15. desember 2010 Jeg la generelt på meg lite forrige svangerskap og de siste 2 ukene følte jeg at magen ble mindre og jeg gikk ned noen hundre gram i vekt. SF-målet flatet litt ut. Siden babyen tidligere hadde sett stor og fin ut på UL, ble det ikke undersøkt nærmere, men da han kom ut var han tynn, sulten og romskinnet, så jeg ville nok vært litt obs for sikkerhets skyld. Ihvertfall hvis SF-målet flater litt av.. Lykke til!
Gjest Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Nå siste døgnet synes jeg akkurat som magen har endret seg litt, akkurat som den er mykere... vet ikke om dette har noe sammenheng i det hele tatt, eller om det bare er innbildning. Men den er litt mer "gele" føler jeg nå. Er det vanlig at magen blir slik på slutten? Og har prøvd å kjenne etter siste dagen om det kanskje har vært litt mindre aktivitet, jeg merker aktivitet men begynner å lure på om det er mindre. Eller kanskje jeg bare innbilder meg det også... Uff lurer på om jeg skal ringe jordmor i morgen... men samtidig så er det jo litt flaut også om alt det her bare er innbildning fordi jeg begynner å tenke på det med vekta og om noe er galt i den forbindelse.
Lizzie_81 Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Ta det helt med ro, tenker jeg. Hvis alt annet er som normat så er det ingenting å bekymre seg over..... Bayen tar normalt til seg all den nøringen den trenger, og hvis du spiser sundt og jevnt så slapp helt av. Det hadde hvertfall jeg gjort. Ved mitt første svangerskap gikk jeg totalt opp 3 kg og fødte en sun og normal guttebaby. O g for å presisere jeg slanket meg ikke. Opprettholdt normal aktivitet, spiste sundt og kuttet ut ting som oster og vin (så klart). Denne gangen har jeg gått opp 10 kg. Men har ikke samme aktivitetsnivå pga bekkenløsning. Har 5 uker ingen til termin og har de siste 4 ukene holdt meg på same vekt. Jeg tar det helt med ro fordi jeg vet at babyen bar det fint og er en aktiv liten krabat i magen. Slapp av og kos deg i julen =) God jul!
haba haba Skrevet 17. desember 2010 #11 Skrevet 17. desember 2010 Det er helt normal. Jeg har stagnert i min vektøkning nå. er i uke 35 - og har ikke økt noe særlig de siste par/tre ukene. Men jeg vet babyen har det. Har hatt det slik i tidligere svangerskap også.
AlmaN Skrevet 17. desember 2010 #12 Skrevet 17. desember 2010 Magen min kan være mye hard en dag og myk neste, jeg er i uke 31. Det er vanlig at det varierer en del, jeg syns det har mye å si hvordan fordøyelsen min er, luft i magen osv, det påvirker også gravidemagen. Husk også at din egen vekt kan variere med 1-2 kg fra dag til dag alt etter hvor full tarmen er og hvor mye du har drukket etc. Du kjenner fortsatt at babyen er aktiv? Det er i alle fall det viktigste tegnet. Høres ut som du har lagt på deg akkurat passe til nå. Jeg la selv på meg 14 kg i første svangerskap og fødte en på 4.1 kg. Hadde ikke vann i kroppen. Ser at jeg la på meg kun 2 kg de siste 2 mnd, det var jo ikke så mye akkurat. Men det var helt normalt og etter boka så og si. Det er ikke sånn at vekta skal gå så mye opp på slutten, rask vektøkning er vel heller et dårlig tegn da. Men det er bare å ringe jordmor om du er bekymret. De er veldig vant med bekymrede gravide hvor alt er i orden, de trenger bare en forsikring om at alt er ok. Det er ikke flaut. Viktig å kunne slappe av også!
Gjest Skrevet 17. desember 2010 #13 Skrevet 17. desember 2010 Ble egentlig beroliget av innleggene her- takk Har bestemt meg for å vente til over helga med å snakke med jordmor når jeg likevel skal på kontroll. Var bekymret når aktiviteten i tillegg kanskje ble litt mindre, men i går kveld var hun helt turbo igjen så tror ikke det er noe forskjell der. Og fordøyelsen har endret seg til det bedre i det siste, så kan være derfor magen er mykere kanskje. Så får jeg heller bare være fornøyd med at kroppen ikke går opp noe særlig mer i vekt nå, i utgangspunktet er jo det positivt Er bare når man ikke vet, og leser og hører så mye rart, at tankene begynner å svirre. Godt å ha et forum å lufte tankene i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå