Gå til innhold

Utslett / eksem - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille på 7 uker har i et par uker hatt røde prikker på brystet, skuldrene og i nakken.

Legen mente det var melkeutslett som går bort av seg selv og at man ikke trenger gjøre noe med det.

Nå har hun fått rød eksem i kinnene - ville dere gått til legen med det eller finnes det kremer på apoteket som hjelper. Eller skal man rett og slett bare la det være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melkeutslett/hormonutslett er veldig vanlig i den alderen, og det går over av seg selv. Så lenge det ikke blir sårt/sprekker er det ikke nødvendig å gjøre noe med det. Hvis huden er tørr også, kan du jo evt smøre litt, f.eks. hudpleieolje eller en god krem. Jeg bruker Aderma, som man kjøper på apoteket, til min lille. Men hun har fra fødselen av hatt veldig tørr hud. Aderma er laget for de med atopisk eksem, så den er veldig god.

Skrevet

Hei :) Min lille har også vært plaget av lett eksem/tørr hud.. Jeg har prøvd det meste, blant annet A-krem og forrige uke kjøpte jeg en krem som heter Aderma Exomega på apoteket!! Har nå smurt godt inn morgen ettermiddag og kveld, så og si fin igjen.. Anbefaler den altså :)) Koster rundt 200 lappen, men verdt det.. Større flaske kostet rundt 370,-

Skrevet

Den lille gutten min er også slik. Legen på 6-ukerskontrollen brydde seg ikke noe om det. Helt vanlig, så bruk heller litt tid og se det an.

Aderma Exomega er veldig fin på kroppen, men i ansiktet bør du kjøpe en egen ansiktskrem. Aderma har en egen der også tror jeg. Spør på apoteket. Selv er jeg kraftig atopisk (ekstremt tørr/sensitiv hud), - og tåler ikke A-creme som alle snakker så varmt om. For meg har aderma sine produkter vært de beste. Evt produkter fra en privat produsent på vestlandet; moriofnorway.com. Jeg har brukt hudkremen derfra, og den er kjempefin. (ikke til ansikt)

Ellers er det lurt å bade mini minst mulig dersom h*n har eksem. Bruk olje litt olje i vannet for bløtgjøring av huden. Man trenger ikke bruke såpe på de små, det tørrer bare ut huden enda mer.

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...