Gå til innhold

Influensavaksine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ingen grunn til å ta sjansen på å ta vaksinen med mindre du har noen sykdommer fra før, som kan sette deg og/eller barnet i fare. Vi som er friske klarer fint å håndtere enn influensa.. Jeg spurte legen min om hva jeg burde gjøre, og hun sa at hun ikke kunne bestemme noe for meg, det er et valg en må ta selv. Men hun ville ikke tatt den selv, og gjorde ikke det da hun var gravid. Dette fordi man ikke vet nok om bivirkningene av denne vaksinen på fosteret. dette er jo også grunnen til at de som er i første trimester absolutt ikke anbefales å ta vaksinen.

For min egen del tenker jeg at det er en god grunn til at de i første trimester ikke skal ta vaksinen, så hvorfor er det så mye tryggere for de i andre/tredje trimester? Jeg tar i hvert fall ikke sjansen på å ta noe som kan skade barnet.. klart det er slitsomt med en influensa, men det er noe man kommer seg igjennom. Hadde aldri tilgitt meg selv hvis det skulle vise seg at barnet har blitt skadet.. Skal jeg ta noe, må det være forsket så mye på produktet at de vet at det ikke er farlig. Holder ikke å si at man ikke vet nok om bivirkningene enda..

Men det meg :)

Det er jammen ikke lett i og med at (hvis jeg ikke husker feil) enkelte friske gravide ble alvorlig syke i fjor. Men så er det det der med at man ikke vet noe om langtidsvirkningene på fosteret. Vet ikke om det stemmer, men hørt at Island og Spania (vet ikke med andre land) anbefaler gravide om å IKKE ta vaksinene. Så hvilke eksperter vet best, da? Ikke snakket med legen eller jordmor om dette enda, glemmer det bare. Men må si jeg er litt i tvil. Skeptisk til å sprøyte inn i meg noe som kan skade den lille, men tanken ligger der jo med "hva om jeg skulle bli skikkelig alvorlig syk av dette?". Vil jo ikke at minien jeg har fra før skal oppleve det, og i verste fall miste mammaen! Har jo alltid tålt en influensa før, men det sies jo at vi er risikosonen. I tvil, i tvil.

Jeg tror jo ikke at en influensa tar knekken på meg. Problemet er at influensa 100% sikkert gir feber, og det vet vi kan være farlig for fosteret. Ny forskning viser i tillegg at febernedsettende/smertestillende kan være farlig for guttefoster (ett eller annet med testkklene). Så å få influensa er ikke ubroblematisk for foster. Min jordmor mener at den potensielle skaden ved høy feber kan være verre enn det vi vet om skadevirkninger fra vaksinen. Synes dette valget er vanskelig!

Ikke særlig redd for vanlig, og ville ikke tenkt på svineinfluensa heller om jeg ikke var gravid. Men med nummer en hadde jeg influensa, fikk høy feber, og tror jeg tok en paracet. De vet ikke noe enda om hvor mye paracet som må til for å skade fosteret, men stort sett trengs det

jo bare et par i løpet av en influensa for å holde feberen nede.

Er det feber du er bekymret for, så tror jeg at jeg heller ville bekymret meg for evt bivirkninger av vaksinen -uten at jeg vet. Men hvor mange har vel ikke hatt vanlig influensa i løpet av svangerskapet sitt?

Men det er klart det er vanskelig med alle de ulike anbefalingene.

Selv synes jeg det mest skremmende er hvor syke noen blir av svineinfluensaen, selv om det er et veldig fåtall. Men virker jo som om en del sliter veldig med helsen pga vaksinen også, selv om det ikke er bekreftet. Noen får jo influensa-symptomer og feber av vaksinen også, så er jo ikke bedre enn selve influensaen. Så en får bare veie for og i mot, og finne ut hvilke argumenter som veier tyngst for en selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...