Gå til innhold

første keisersnitt. Hva bør jeg vite?

Anbefalte innlegg

Dere som har hatt keisersnitt, kan dere fortelle meg hva jeg bør vite, og hva jeg bør si fra om på sykehuset når den o store dagen kommer? :)

Jeg gruer med endel, og innbiller meg det kommer til å gjøre kjempevondt å sette epiduralen. Og nå nettopp leste jeg her inne at jeg må ha kateter... :/

Fortsetter under...

Ikke bekymre deg for epiduralen. Det er anestesi som setter den og de bedøver deg før den settes så alt du kjenner er at noe trykker mot korsryggen din. Jeg har kateterskrekk selv etter forrige fødsel. Derimot kjenner du ikke at de setter kateteret dersom de gjør det etter epiduralen er satt. Dette må du derimot be om på forhånd.

Ellers er det greit å innstille seg på at den første tiden er ganske smertefull. Greit nok at noen her inne sier de i praksis løper på trening neste dag, men for de fleste så er og blir keisersnitt en mageoperasjon som krever fysisk ro i etterkant. De snitter trossalt gjennom 7 lag!

Ta med deg noen vide/myke bukser/skjørt til de første dagene. Bukselinningen har en lei tendens til å treffe akkurat der de har snittet.

Forsøk å holde deg unna mat som gir treg mage de siste dagene. (All form for bruk av magemuskler er vondt i starten).

Ellers ville jeg gjort meg noen tanker på forhånd om hvordan du ønsker å hilse barnet ditt velkommen. Vil du ha det på brystet med en gang ?

Hva om operasjonen ender med at du senkes ned i full narkose, vil du ha barnet inn til deg så fort du glipper med øynene ? (Jeg endte i full narkose og baby ble lagt til brystet mitt før jeg hadde våknet ordentlig, noe jeg mislikte sterkt. Jeg husker nesten ingenting av mitt første møte med jenta mi).

Vet ikke hvor du skal føde, men man får uansett ikke ligger på sykehotellene. Man ligger på barsel sammen med mange andre, i mange tilfeller må man også dele rom. Det kan være greit å ha med ørepropper. Som regel får man "barnefri" første natten for å kunne hente seg inn. Da er det greit å få sove i fred, ikke våkne hver gang naboungen vil ha mat :-)

Masse lykke til. Det går nok kjempebra.

Tusen takk! Masse nyttig info her ja. :) Det meste her hadde jeg ikke engang tenkt på, men nå kan jeg møte på keisersnittsamtale og være litt mer forberedt. :)

Mine to gutter ble født på vanlig måte, men jeg selv revnet og holdt på å blø ihjel begge gangene. Dermed hadde jeg en lengre og tyngre "rekonvalesenstid" etter fødsel enn d som er normalt. Men jeg gruer nok litt til tiden etter keisersnitt allikevel. Ingen liker å ha det vondt.. hehe

Igjen, tusen takk, villevapp! :)

Jeg skrev et innlegger fr et par dager siden vedr minifom som forebygging av luftsmerter. For jeg har lest at mange har effekt av det. Jeg hadde akutt snitt sist gang og hadde plager med luftsmerter den første dagen og to etterpå. Det er slitsomt, og svært smertefult, siden det gjerne kommer luft inn i hele systemet når magen er åpen. Jeg vet noen mener at minifom ikke har noe for seg, for det kommer jo ikke luft inn i tarmene, det er ikke de som åpnes, men likevel, jeg vil prøve det denne gangen. Hvis du får luftsmerter (de sprer seg gjerne helt opp til kragebein og skuldrer) så er det viktig å bevege seg så mye som mulig. Kom deg på benen, gjør knebøy, bruk kroppen så mye du klarer for å få fart på systemet. Jeg fikk tips på barsel sist gang om å stikke en plastikksonde opp bak for å fange tarmluft som satt fast langt oppi systemet, og det hjalp mot den luften (høres ekkelt ut, men det er ikke noe problem).

Be om ammepute hvis du ikke får det, det er vondt med babyens tyngde på såret ved amming. Pute hjelper mye. Vide bukser, eller hvorfor ikke en sån "heldrakt" som fjortisene går i? Den strammer ikke på noe:) Og ja, du må være på barsel så lenge du spiser sterkere tbl enn paracet, etter det kan du gå på hotellet. Og hvis du er forkjøla, be om hostesaft som demper hoste, for det er vondt å hoste i starten. Hold noe mot såret hvis du må hoste/nyse.

Lykke til:)

Annonse

Jeg fikk både epidural (under fødsel) og spinal (da det ble akutt ks), og ingen av delene gjorde vondt. Akkurat dette syntes jeg var helt uproblematisk.

Jeg ble også kateterisert flere ganger, både før og etter at jeg fikk epidural (og før jeg fikk spinalbedøvelse), det var heller ikke vondt. Det bare sved litt da området rundt urinrørsåpningen ble desinfisert med sprit. :)

Jeg henger meg ellers på det som er skrevet ang smertestillende - vær i forkant med smertelindringen! De som jobber på sykehuset kan ikke vite hvor mye eller lite vondt du har det, DU må fortelle om det. Be om smertestillende FØR det gjør kjempevondt - da er det nemlig for sent! Da vil du få dårligere virkning av smertelindringen enn om du hadde fått samme dose en eller to timer tidligere.

Du skal heller ikke ha noe dårlig samvittighet for å be om mye hjelp med barnet de første dagene! Ikke sammenlign deg selv med alle de superspreke vaginalt fødende damene som hopper rundt med barna sine på barsel og fikser alt selv - det er ikke rettferdig mot deg selv. Du har vært gjennom en stor operasjon, og ingen hadde krevd at en mann skulle ta seg av en nyfødt baby helt alene 12 timer etter en tilsvarende operasjon!

Få hjelp til amming, og fokuser på dette. La andre ta seg av bading, bleier og slike praktiske ting hvis du ikke orker. Vær heller ikke redd for å be jordmødrene om å ta barnet om natta. Jeg hadde superdårlig samvittighet for dette da det sto på, men i ettertid har jeg skjønt at det var bare dumt av meg.

Jeg syns heller ikke epiduralen var vond, ikke noe å grue seg til.

Er faktisk overasket over hvor lite vondt jeg har hatt. Jeg grudde meg ikke til keisersnittet heller, men regnet med mye mer smerter enn det jeg har hatt. Syns menssmerter er mye verre! Er jo ikke alle som har det så lett, men min opplevelse var helt fantastisk! Tror forelskelsen i den lille har mye å si på dette, hehe... Har nok ikke hoppet opp sv sengen så tidlig med en annen operasjon.

Bukse med bred løs strikk er et must!

Be om stikkpiller når du får smertestillende de neste dagene. Jeg fikk vanlige smertestillende av ei som ikke hadde peiling, og det fungerer ikke rett etter epiduralen.

Og ikke stress om melka ikke kommer på flere dager, det er vanlig med keisersnitt. Ble endel frustrasjon av det altså, sinna gutt og knekt mamma.

Ikke lek helt, be om hjelp om du er sliten på natterstid, få den søvnen du trenger.

Så flott at så mange jenter vil gi meg tips og råd! Alle tas imot med stor iver her. :D

Jeg er ikke redd for å be om hjelp i begynnelsen, og siden dette er mitt tredje barn, og jeg allerede vet jeg kan sammanliknes med ei ammeku, så vil jeg nok tro ammingen går smertefritt denne gangen også. Og gjør den ikke det, så går nok ikke verden under allikevel! ;)

Keisersnitsamtalen nærmer seg med stormskritt, og jeg har ei liste klar etter denne debatten, over ting jeg vil ha på det rene. Tusen takk til alle, jeg tør nok å vedde på at dere har gjort mitt keisersnitt til en bedre opplevelse! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...