Gå til innhold

Noen som har oppskrift på en nydelig kålrabistappe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal feire julaften med min far, og han bruker alltid posestappe, så dermed tenkte jeg å være flink husmor å lage en skikkelig god og hjemmelaget en i stedet.

Har noen en veldig god oppskrift?

Fortsetter under...

Skrevet

Bruker ikke oppskrift, men her er det jeg har i:

kålrot

litt potet

litt gulrot

fløte

salt + kraft fra kjøttet (er det pinnekjøtt? ha masse kraft i, er godt med litt salt i stappen!)

muskat

den blir veldig god, får mye skryt for den.

Skrevet

Du er helt nødt til å finne Helstrøm sin oppskrift på kålrabistappe, den er bare så sinnsykt god! Ingen over, ingen ved siden!! og jeg eeelsker kålrabistappe...

Skrevet

Kålrot og gulrot (forhold ca 70/30, måler ikke så nøye) kokes mørt. Moses i food processor sammen med smør, crème fraîche eller seterrømme, salt og pepper). Kjempegodt.

Skrevet

har du noen oppskrift på den?

Skrevet

En flau innrømmelse, men jeg har aldri laget pinnekjøtt før, siden vi bare spiser det på julafen og vi alltid har vært til en av foreldrene da, der maten har vært halvferdig når vi har kommet dit.

kjøttet ligger bare å damper sant? Å kraften ligger i bunnen av kasterollen da eller?

Annonse

Skrevet

Pinnekjøttet skal bare dampe på rist ja (eller bjørkepinner), og du må passe at det ikke koker tørt. Dermed ligger kraften i bunn ja;)

IKKE kjør det i hurtigmikseren, slik en nedenfor her foreslo, det er definitivt best med litt klumper i, ikke som puré!

Skrevet

Blir den for rennende kan du godt spe med litt mel også.

Skrevet

Lagde kålrotstappe på søndag for aller første gang i mitt liv.

Den ble nydelig =o)

Skar opp kålroten i biter og kokte de møre (hadde ikke salt i kokevannet). Så helte jeg av vannet og moste kålroten med stavmikseren. Hadde oppi en dæsj med tinesmør og helte oppi fløte (brukte kremfløte) til jeg fikk ønsket konsistens. Tilsatte så kvernet pepper og salt etter smak.

Hadde den sammen med pinnekjøtt, men må si at pinnekjøtt er nok ikke helt vår greie. Ble grei smak på kjøttet men er ikke så glad i lam/sauekjøtt.

Skrevet

jeg koker 1 hel stor kålrabi (deler denne i biter før koking)

koker også 2 gulrøtter delt i biter. (dette holder til 4 voksne som ikke spiser deg ut av hus) hehe

stamper disse å har i hvit saus som jeg lager av litt kraft av kjøttet å av vannet kålrabien har kokt i. salter etter smak. MMMmmmmm NYDELIG!

Skrevet

Bruken verken smør eller kjøttkraft, men derimot ganske mye Melange. Synes det gir den beste smaken. Ellers bruker jeg kun pepper og salt oppi, og sper ut med melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...