Gå til innhold

Pottetett nese på baby, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå snuppa mi på 7 måneder hadde sovet i 40 minutter ikveld før hun våknet. Når jeg kom inn på rommet hørte jeg at hun var veldig tett i nesa! Sannsynligvis derfor hun våknet også.

Det har vært slik i 2-3 dager nå, saltvannsprayen er godt brukt flere ganger om dagen, men det virker som om det er natta hun er mest tett.

Det skremmer meg at hun har tett nese! Hva hun hun ikke får puste lenger? Vet jo at det er tungt å puste når nesa er såpass tett.. I tillegg renner den litt på dagtid.

Noen som har tips? Har ikke nesesuger i nærheten, og har heller ikke tilgang til sånt her hvor jeg er nå (og skal være en god stund). Suge snørra ut selv er siste mulighet her, for det kommer ikke på tale før det er helt nød!

Er det mulig å bare dra innom legesenteret å få snørra sugd ut? Eller kommer de mest sannsynlig sende oss hjem igjen.. Når vi var på sykehuset tok de bare et rør som tydeligvis kunne brukes til å suge snørra ut også (selv om det ikke var det den var ment til).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er fare for at hun slutter å puste, vil jo da bare puste med munnen. Vi har det samme problemet her nå, potte-tett. Har sprøytet morsmelk som jeg har pumpet ut inn i nesa med en sprøyte flere ganger om dagen. Da kommer det masse snørr ut. Saltvannsspray bruker jeg + nesedråper Rinox for barn inntil 2 år har jeg gitt morgen og kveld. Virker som det letter litt nå iallefall

Skrevet

Små babyer puster jo egentlig kun gjennom nesen har jeg hørt, men forrige natt fikk jeg kjenne at hun pustet litt med munnen og.. Er ikke så sikker på hvordan det er med babyer i denne alderen da..

Rinox, hva er det for noe?

Skrevet

Tja, har egentlig ikke tenkt over at det kan skje at hun ikke får puste. Hun spyttet iallefall ut både smokk og pupp for å få pustet med munnen. Min er 6 mnd.

Rinox var noen vanlige nesedråper jeg fikk på apoteket som var beregnet på barn under 2 år.

Skrevet

Hei, her sliter vi også veldig med kronisk tett nese, og i går var vi på barneklinikken for å få sjekket ut om det er annet enn snørr som gjør det. Alt såg normalt ut, men den ene sykepleieren sa til oss at vi måtte bruke mer saltvann når vi skyller. Bruk opp til 0,5ml i hvert nesebor (en pipett er 0,2!)

Nå tok jeg ca 1 pipett i hvert nesebor, og isteden for at det bare fuktet opp nesen kom det ut virkelig store mengder snørr av seg selv! (eller han pustet det jo ut, men trenger ikke neesuger)

Lykke til :-)

Skrevet

hei

jeg har allerede vært oppe hos sønnen min 5-6 ganger fra kl 19 i dag så her er det og tett nese. derfor våkner han tusen ganger, stakkar..

det er nok ikke noe vits i å dra for å suge ut snørra, for den kommer tilbake igjen etter en stund uansett.

her bruker vi saltvannsdråper og mm for å åpne litt, selvom det høres ut som vi mishandler han hver gang. ikke morro. men det hjelper litt å dryppe nesen. hvertfall 1-2 timer!

Skrevet

I tillegg til alle saltvanns rådene her, så hjelper det en del å la babyen ligge høyt med hodet. Sett bøker under den ene siden av senga, slik at hodet kommer høyere.

Skrevet

Vi bruker saltvannsspray - sprayer ca 3 ganger i hvert nesebor (ANNENHVER GANG), OG DA NYSER HAN UT DET MESTE. VI BRUKER OGSÅ AV OG TIL NESESUGER, NOE MAN BØR HA I BABYENS TOALETTMAPPE (TROR NOK LEGEN VL SYNES DET, STÅR I ALLEFALL PÅ LEGEVAKTENS NETTSIDE AT SÅNT MÅ MAN HA, MEN NÅ HAR DU JO IKKE DET, SÅ PRØV MASSE SALTVANN). I TILLEGG HEVES HODEDELEN AV SENGEN (beklager, capslock, men orker ikke skrive på nytt :-)). Legger tykke bøker under sengebena .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...