Gå til innhold

Ang revning 2. Gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg fødte sønnen min for 5 år siden og revna ein god del. Eg fekk aldri beskjed om at det var total reptur, rivna ikkje bak til endetarm.

Har andre revna og at det har gått bra 2. Gang?

Har ikkje tenkt så masse på da før no, har termin i januar. Burde eg evt bedt om ks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt om en time på sykehuset og blitt vurdert. Sjekka av gynekolog osv.

Skrevet

Hvis du har revnet en del men ikke bak til endetarm har du sikkert revnet grad 2. Dette er ingen grunn til å ta KS, du vil ikke få innvilget KS på dette grunlaget. Men, det er alltid greit å snakke med jordmor/lege om dette. Men en grad 2 rift er vanlig og som sagt ingen grunn til KS.

Skrevet

oj, det har ikke jeg tenkt på en gang... jeg ble klippet sist fødsel for at de skulle komme til med tanga... er det forskjell på revning og klipping??

Skrevet

Heisann dersom du ikke har hatt plager etter rupturen, så tror jeg det ikke er noe i veien for å føde vaginalt hvis du er klar for det. Jeg ville uansett bedt om en samtale på sykehuset hvor dette vurderes nøye. Jeg har hatt mye plager etter rupturen, blant annet at arrvevet har revnet ved samleie, så her blir det KS denne gangen. Lykke til med beslutningen :-)

Skrevet

2tettebabyer: Forskjellen på klipping og revning, er vell at klippingen er mer kontrollert og slik sett ikke berører lukkemuskelen. Revning kategoriseres i ulike alvorlighetsgrader, og jeg tror det er fra grad 3 og oppover at det kan bli vurdert KS ved neste fødsel. Dersom du har hatt plager etter klippet eller er redd for å føde vaginalt denne gangen, vil jeg råde deg også til å be om samtale om dette på sykehuset, slik at du får god informasjon og en plan som passer for deg, lykke til!

Skrevet

J-76, HI har ikke hatt en ruptur, kun en rift. Det er altså ingen grunn til å ta KS. Hvis alle skulle få KS etter en rift eller klipping (snakker ikke om ruptur) da hadde vel nesten alle 2. gangsfødende fått KS, siden mange førstegangsfødende får en rift eller blir klipt.

Skrevet

Ja skulle sikkert skrevet rift og ikke ruptur da jeg svarte. Poenget er at man må jo kjenne etter selv hva som er best, og er men usikker er det bedre å få en skikkelig samtale på sykehuset omkring dette.

Skrevet

Er enig, selvsagt er det best å snakke med fagfolk når man er usikker!

Skrevet

Jeg ga beskjed om dette på innskrivningen 2 gang. De klippet meg derfor litt slik at jeg ikke skulle revne så mye. Revnet ikke noe mer, heldigvis.

Skrevet

Jeg har sagt ifra at jeg skal klippes denne gangen, og det står på helsekortet med strek under.

Sist gang var det visst viktig at alt skjedde "naturlig".. Sykehusets policy den gangen.

Nei takk, jeg nekter å ha vondt å bæsje i 10 måneder til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...