Gå til innhold

Uffda! (glukosebelastning)

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ta glukosebelastningstest forid at jeg hadde bmi på 28+ før graviditeten, men jeg fikk ikke legetime før nå på torsdag, og mandagen etter reiser vi bort i to uker for julefeiringen. I dag er jeg 26+2, tror dere legen vil se problemer med at jeg ikke får tatt den før jeg kommer tilbake 3 januar? Har jo ikke akkurat tenkt å fråtse masse i jula uansett, og jeg har ikke hatt problemer med sukker i urinen eller vektøkning.. (har heller gått mye ned og enda ikke nådd "normalvekten" min)

Det ble bare så utrolig mye stress de siste ukene så derfor fikk jeg aldri bestilt time! Vi har nettopp flyttet til en helt annen by, bestefaren min døde for en uke siden og ja, nå gikk tiden plutselig ut...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142672418-uffda-glukosebelastning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm...Du kan vel ringe å spørre om du bare kan komme nedom for å ta en vanlig blodsukkerprøve evt om du leverer urinprøve (husk å faste fra kvelden før). Det er jo gjort på 1-2-3. Så hvis blodprøva da er for høy (eller på kanten til å være for høy), så er det lurt å ta glukosebelastningstest. Tror det kan være lurt å hvertfall ta denne vanlig blodprøva før 3 januar, men om ikke blodsukkernivået er for høyt, så er det ikke noe å bekymre seg for:-)

Vet ikke om hverken jeg eller de har tid på torsdag eller fredag, men de sjekka faktisk fastende blodsukker forrige gang (fordi jeg ikke hadde spist frokost enda, og timen min var på morgenen) og den var på 3.9, så om det ser bra ut denne gangen også kan jeg vel kanskje vente med selve testen som tar 3 timer, tenker jeg?

Jeg er jo ikke noen lege.. men det høres ikke ut som om det er noen stor fare for diabetes egentlig. Fastende blodsukker på 3.9 er jo helt normalt. Mitt var på 7.8, så her ble det blodprøver, ernæringsfysiolog, opplæring med blodsukker-apparat osv med en gang.

Det ble konstatert svangerskapsdiabetes, så i flere uker målte jeg blodsukkeret før og etter måltid, 4 ganger til dagen. Det ble noen stikk i løpet av ei uke det =P Blodsukkeret mitt ligger nå mellom 5 og 7 ganske stabilt, og klarer så langt å regulere bare med kosten og ligge unna sukker.

Jeg tror ikke det er noe problem at du venter til etter nyttår, så lenge du som du sier selv.. ikke fråtser, og heller er forsiktig med hva du spiser og drikker =)

Lykke til =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...