Navychick Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Hei hei, Var på kontroll hos JM i dag. Hadde proteiner i urinen (+1), Har fått en del vann i kroppen (2) og gått opp en del sist mnd (2kg nesten) Blodtrykket mitt ble målt til 110/62. Leser på nettet at det ikke defineres som svangerskapsforgiftning før blodtrykk er over 140/90. Gjøres det ikke noen forskjell på personer som har lavt blodtrykk som utgangspunkt? Normal trykket mitt er 100/55(57). Noe jeg vet utmerket godt da vi måler blodtrykk en del i forbinnelse med øvelser på jobben. Jeg har vært noe kvalm og hatt noe hodepine, men ikke tenkt noe mer over det før JM spurte i dag. Ble satt opp på kontroll igjen 6 jan. og syntes det er leeenge til. Kjenner jeg er sikikkelig usikker nå. Noen sm vet om barnet kan være sykt ved fødsel etter svangerskapsforgiftning? Jeg opplevde at første mann var kjempe syk rett etter fødsel og nå bekymerer jeg meg skikkelig for at det kan skje med lillemor. Tror ikke jeg takler en slik runde en gang til med prøver og full overvåkning på nyfødtavd. Kjenner jeg fgir blaffen i hele fødselen, bekymrer meg dårlig for tiden etterpå.... Noen som har erfaringer som kan roe et litt stressa mammahjerte?
Mama88 Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Heihei! Jeg er førstegangs og ikke erfaren, men jeg kan jo fortelle om mine få erfaringer da Jeg har under hele svangerskapet hatt +1 protein i urinen, ifølge min JM er det helt normalt å ha høyere proteinnivå under sv.skapet.. Har blitt testet for urinveisinfeksjon, og har ikke hatt dette. Når det gjelder vekt, har jeg før svangerskapet vært normalvektig- er 160cm høy og veide 60 kg. Fra kontrollen min i uke 28 til nå (er 31+4) har jeg gått opp 3.5 kg, og det er også helt normalt.. (har hittil lagt på meg 11 kg) Ligger innenfor kat. 1 med vann i kroppen.. Med hensyn til blodtrykket ditt, så skal "normalt" blodtrykk ligge på ca 120/80- og om ditt normaltrykk ligger på rundt 100/55 så vil jeg da mene at 110/62 ikke er spesielt høyt.. Kan jo være at du var litt anpusten eller bittelitt stressa akkurat da hun tok trykket ditt? Det jeg prøver å få frem er at jeg ikke syns at noe av dette høres "unormalt" ut.. Men om du syns det er lenge å vente til 6.januar før neste kontroll, syns jeg du bare skal ringe JM å høre om du får komme til en ekstrasjekk- i og med at du er litt bekymret =) Alltid bedre å forhøre seg en gang for mye enn en gang for lite Lykke til, dette går nok baaare fint skal du se =)
mamseeeen Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Hallo! Jeg er i samme situasjon. forrige uke hadde jeg protein i urinen, blodspor og eggehvite. Mye hodepine og svimmel. Kvalmen har kommet tilbake, og vann i kroppen. Blodtrykke mitt er normalt 116/74. Men ikke alle får høyt blodtrykk når man utvikler sv.forgiftning. Jeg fødte en datter i uke 35 i 2004. Hadde da utviklet sv.forgiftning og fødselen ble satt igang 3 timer etter legekontrollen. Jeg hadde da heller ikke høyt blodtrykk, men på ul viste det seg at lillepia ikke hadde det bra og ikke hadde lagt på seg mye den siste tiden. Det som gjorde at legen reagerte var vann i kroppen og mye hodepine/svimmelhet. Denne gangen blir jeg tatt på alvor og har siden tirsdag i forrige uke vært på kontroll på føden annen hver dag! I morgen blir det ul og kontroll igjen. Godt at de tar det på alvor. Så nå går jeg her da. Håper ting er stabilt i morgen, vil så veldig gjerne at lillegutt skal få noen uker til der inne! Hvis du er usikker så ta kontakt med føden. Få de til og ta blodprøver og undersøke deg ordentlig. Sv.forgiftning skal taes på alvor! Lykke til )
Oktobergutt2010:) Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 Det sikreste tegnet man har på sv. forgiftning er blodtrykket ditt, og ikke minst proteiner i urinen. Om du ikke har utslag på noen av dem, har du heller ikke det. Jeg fikk det i uke 31, med 1+ på protein og blodtrykk på 170/98, jeg fikk streng beskjed om å hvile flere ganger om dagen, jeg fikk da kontroller to ganger i uka hvor JM sjekket blodtrykk og urinen (som er obligatorisk ved sv. forgiftning) og i uke 33 fikk jeg time på sykehuset for det samme da testene er mer sikre der. Det var aldri snakk om noe medisiner eller lignende siden babyen i magen bare hadde det fint til tross for at jeg var i noe dårlig. I uke 35+5 hadde jeg BT på 192/120 men bare hodepine utenom og de ville helst sette i gang fødselen. Jeg hadde tidligere litt for lavt blodtrykk, så de tar nok ikke utgangspunkt til hvordan blodtrykket ditt normalt sett er, da det også er vanlig at blodtrykket stiger under graviditeten. Selv om du har hodepine betyr ikke det at du har sv. forgiftning, og heller ikke om du har flimring for øynene. Det er, som jeg begynte med, større mengder av protein og blodtrykket som er vesentlig for en slik diagnose. Kan jo avslutte med at jeg fødte en frisk og rask gutt, 3 uker før tida, og litt for liten men som ikke trengte noe hjelp etterpå. Så ikke bekymre deg, legene og jordmor vet hva de skal gjøre
Navychick Skrevet 14. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. desember 2010 Tusen takk for svar Roer et mamma hjerte <3 Hadde lege time i dag og hun ville dobbelsjekke resultatene fra jordmor HB var i dag 11,8 så helt fin. blodtrykket mitt tilbake til normalen. hadde Laucozytter på +3 og blod i urinen men hun mistenkte UVI. Får svar i morgen Bekymerer meg lite for meg selv, men masse for babyen pga alt som skjedde med første. Men det går nok helt fint med oss begge. Må jo tro på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå