Gå til innhold

begynnende svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei,

Var på kontroll hos JM i dag.

Hadde proteiner i urinen (+1), Har fått en del vann i kroppen (2) og gått opp en del sist mnd (2kg nesten)

Blodtrykket mitt ble målt til 110/62.

Leser på nettet at det ikke defineres som svangerskapsforgiftning før blodtrykk er over 140/90.

Gjøres det ikke noen forskjell på personer som har lavt blodtrykk som utgangspunkt?

Normal trykket mitt er 100/55(57). Noe jeg vet utmerket godt da vi måler blodtrykk en del i forbinnelse med øvelser på jobben.

Jeg har vært noe kvalm og hatt noe hodepine, men ikke tenkt noe mer over det før JM spurte i dag.

Ble satt opp på kontroll igjen 6 jan. og syntes det er leeenge til.

Kjenner jeg er sikikkelig usikker nå.

Noen sm vet om barnet kan være sykt ved fødsel etter svangerskapsforgiftning?

Jeg opplevde at første mann var kjempe syk rett etter fødsel og nå bekymerer jeg meg skikkelig for at det kan skje med lillemor. Tror ikke jeg takler en slik runde en gang til med prøver og full overvåkning på nyfødtavd.

Kjenner jeg fgir blaffen i hele fødselen, bekymrer meg dårlig for tiden etterpå....

Noen som har erfaringer som kan roe et litt stressa mammahjerte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, jeg var også hos jordmor i dag:) Jeg hadde blodtrykk på 140/70, men ingen proteiner i urinen. Jeg er godt trent og har vanligvis myyyye lavere blodtrykk.Jeg har heller ikke gått opp mye i vekt, i svangerskapet. Så jeg har fått en ny time hos jordmor, i slutten av denne uken. Hun mente at det var viktig å få skjekket blodtrykket igjen raskt. Nå er jeg i uke 36, og vet ikke hvilken uke du er? men 6 januar er jo ganske lenge til.....

Skrevet

Er 32+4 i dag.

Hmmm.. vet JM er sånn rolig og avslappet, men i dag ble hun litt for rolig og avslappet for min del..

Du får gi en lyd om hvodan det går i slutten av uken da.

Håper virkelig vi begge slipper unna :)

Skrevet

Hei!

Jeg ble satt igang grunnet forgiftning for to uker siden. Og slik jeg ser det, så ville jeg senket skuldrene :) Blodtrykket går normalt oppover mot slutten. Jeg hadde også veldig lavt blodtrykk hele veien, men mot slutten gikk det litt opp av naturlige grunner..+1 på protein er veldig lite. Hos meg var det +3 før man reagerte.. Protein i urinen kan skyldes flere ting, når det er så lite utslag :) Blodtrykket ditt er normalt dessuten! Ødem/vann i kroppen er også veldig normalt mot slutten.. Jeg hovnet opp som en ballong, uten at det hadde noe med forgiftningen å gjøre :) Husk at jordmor kan jobbe sin ;) og hun reagerer når det er grunn til å reagere!

Jeg hadde blodtrykk på 170/117, +3 på protein, sterke magesmerter, mye hodepine og kraftige synsforstyrrelser. Var ikke til å ta feil av..

Magesmertene ligger i toppen av magen.. det gjør vondt å ligge,sitte, lene seg bakover og forover.

Går nok bra dette her! De følger godt med :) Lykke til!

Skrevet

Hei,

Jeg hadde ikke vært så bekymret om det hadde vært meg med de verdiene.

Blodtrykket er normalt i mine øyne selvom du pleier å være lavere. Vektøkningen synes jeg ikke var urovekkende. Men jeg er ingen lege eller jordmor.

Jeg fikk konstantert svangerskapsforgiftning i forrgje svangerskap. Var da 130/90, 3 i ødmer, P3+ og en syk vektoppgang på 11 kg på 6 uker. AU AU AU, vannspreng i hele kroppen!

Jeg ble oppfølgt med å sjekke leververdier som ikke var helt optimale, men ikke galne nok til at jeg måtte medisineres.

Jeg fikk aldri beskjed om at det skulle være noe fare for at babyen skulle bli syk.

Tilslutt var verdiene slik at sykehuset ville sette meg i gang, men i det det ble sagt. Startet alt av seg selv og det ble en fin kjapp fødsel.

Skrevet

tusen takk for svar :)

Roer et mamma hjerte :)

Da slapper jeg av og prøver å ikke tenke mer på det før neste kontroll :)

Skrevet

Tror at bt skal øke m20-25før man beg.å bekymre seg.les mer om preklamsi på pasienthåndboka. Mitt er sky høyt,men siden jeg også har høyt til vanlig og ingen andre syp. Så vil de ike gi meg medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...